12.7.2016 Ajoneuvot Citroën aikoo palata automaailman outolinnuksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus ja tuleva C3 ovat näyttäneet tietä ranskalaisvalmistajan paluulle outoon eikä turhaan: PSA tarvitsee kekseliästä erilaisuutta Peugeotin ja DS:n rinnalle. Citroënille 1900-luvun alkupuoli oli loistavaa aikaa. Ranskalaisvalmistaja keksi ja kehitti tahdilla, joka jätti usein jopa kuluttajat hölmistyneeksi. Reseptinä oli leppoisan luksuksen ja outojen keksintöjen yhdistäminen eikä lopputuloksia voi kuin ihailla: Traction Avant, 2CV ja DS sekä n iiden lukuisat versiot jättivät pysyvän jäljen koko alaan. Taiteidentutkimuksen vakiofilosofi Roland Barthes kuvaili DS:ää, jumalatarta, "humaaniksi taiteeksi".Vuonna 1976 sitruuna oli kuitenkin jo liian hapan ja talousvaikeuksissa seikkaillut valmistaja joutui Peugeotin kynsiin. Alkuvuosien jälkeen merkeillä on ollut yhä vaikeampaa erottautua, sillä usein Peugeot ja Citroën ovat valmistaneet samoja autoja. Ei tarvitsekaan katsoa Saabia kauemmas nähdäkseen, mikä odottaa konsernin syövereissä identiteettinsä kadottavaa automerkkiä. Merkin orastava luksusmallisto DS:kin sorvattiin omaksi automerkikseen.Mutta nyt PSA tarvitsee taas outoa keksijää. Analyytikot ovat arvelleet, että vuoteen 2019 mennessä PSA menettää 5 prosenttia myynnistään, pitkälti johtuen Peugeotin ja Citroënin epäselvästä asemoinnista keskenään. Vertailun vuoksi jopa päästöskandaalissa rypevälle Volkswagenille ennustetaan 6 prosentin kasvua ja kolmannelle ranskalaiselle, Renaultille, peräti 34 prosentin rynnistystä.PSA:n pääjohtaja Carlos Tavares on kuitenkin luvannut, että konserni kasvattaa liikevaihtoaan peräti 25 prosenttia vuoteen 2021 mennessä, vastineeksi Ranskan hallituksen ja Dongfeng Motorin pelastuspaketeista kaksi vuotta sitten. Tässä roolituksessa Citroënille ei riitä pelkästään halvempien Peugeotien myyminen.Entinen teknologiajohtaja on myös kärsinyt PSA-ryhmän aikana kuivasta kaudesta, sillä Peugeot ja Citroën eivät ole vuosikymmeniin esitelleet alalle suuria uutuuksia kultavuosien tapaan.Kaksi vuotta sitten esitelty C4 Cactus kuitenkin palautti kipinän ranskalaisista oudoimpaan. Citroënin pääjohtaja Linda Jackson on nyt kuvaillut merkin tulevaisuuden olevan suunnittelussa, joka on "erilaisen ja oudon välimaastossa". Cactuksen inspiroimia malleja nähdään nykyisellä mallikartalla vuoteen 2023 saakka. Vuoteen 2021 mennessä PSA aikoo esitellä 26 uutta mallia Peugeotin, Citroënin ja DS:n nimissä.– Se mitä me kuitenkin haluamme on, että kun näet liikenteessä jonon autoja, tiedät välittömästi mikä niistä on Citroën, Jackson linjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRanskalainen luksus on rentouttavaaCitroënin muotoiluvastaava, Frédéric Duvernier, kertoi brittiläisen Car-lehden haastattelussa tiiminsä näkemyksistä:– Uskomme, että autoista on tulossa turhan monimutkaisia ja ylisuunniteltuja. Esimerkiksi Cactus M -konseptissa on kyse yksinkertaisuuden hengestä. Parhaissa vanhoissa Citroëneissä on romanttinen fiilis: 2CV, Méhari, DS. Sitä me tässä tavoittelemme. – Autoista on tulossa monimutkaisempia, mutta kaikki eivät halua lisää vimpaimia. Nuoret suunnittelijani kaksissakymmenissä ostavat vapaallaan nuoria klassikkoautoja, 80- ja 90-luvun autoja kuten Porsche 944. He arvostavat yksinkertaisia nautintoja. Jos lisäämme teknologiaa, kuten turvavarusteita, niiden tulisi toimia saumattomasti taustalla. – Airbump-puskuri on esimerkki suunnittelijöiden ja insinöörien yhteistyöstä. Alunperin muotoilutiimi keksi ajatuksen eikä heillä ollut mitään ideaa miten se toimisi tuotannossa. Puskuri olisi voinut olla täyttyvä tai erikoismateriaalia, mutta insinöörit hoitivat homman. Ihmiset joko vihaavat tai rakastavat Airbumpia. Kehitämme tekniikkaa edelleen, mutta kaikkiin tuleviin Citroëneihin se ei tule. Se jakaa liikaa mielipiteitä. – Pidämme äärimmilleen suunnittelusta, mutta meidän täytyy muistaa taloudelliset rajoitteet. Ajovalot ovat yksi tällainen seikka: voimme tehdä LEDeillä uskomattomia juttuja, mutta yksi LED maksaa enemmän kuin kuusi perinteistä lamppua. Ei ole mitään järkeä suunnitella jotain, joka lisää auton hintaan 500 euroa, jos se tekee autosta liian kalliin sen aiotuille asiakkaille. – Citroënissa on kyse innovaatiosta. DS tunnetusti siirsi rajoja ja samoin teki Traction Avant, jossa oli ensimmäisten joukossa itsekantava kori. Sen ansiosta se oli 200-300 kilogrammaa kilpailijoitaan kevyempi. Se on todellista innovaatiota. – Citroën voi edelleen tehdä luksusautoja, mutta se on erilainen näkemys. Se voi olla rentouttavaa, kuten purjehtiminen. Se on luksuksen ranskalainen määritelmä, se on hyvin erilainen kuin saksalaisen premiumin käsitys aiheesta. – Projektista riippuen pyydämme Citroënin perinneosastolta jonkin vanhan mallimme esiin. Emme aja niitä, mutta ne viettävät aikaa studiossamme. Parempaa inspiraatiota ei ole.Lähteet: Automotive News, Car Kuvat: Citroën, Lauri AhtiainenKatso myös:Raikas Citroën C3 tavoittelee nuorempia ostajia Täysin uusi Citroën C3 – enemmän kuin ripaus kaktusta Suomen tyylikkäin autoletka – Citroën DS Suomessa 60 vuotta! Citroënilta sähköistä avohoitoa rantakuumeeseen Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta