27.2.2018

Hyundailta täyssähköinen SUV Eurooppaan – tässä on Kona electric

Hyundai Kona electric

Hyundai Kona electric yhdistää kaksi nopeimmin kasvavaa autoteollisuuden trendiä: sähköisen liikkumisen ja SUV-korimallin.

Hyundai-malliston uusin jäsen on Kona electric, joka vahvistaa valmistajansa mukaan Hyundai Motorin asemaa myös ekoautovalmistajana.

Nostaa rimaa leimaamalla itsensä ensimmäiseksi autonvalmistajaksi Euroopassa, joka ottaa kompaktin täyssähkö-SUV:n sarjatuotantoon.

Valmistajan "vihreä mallistoon" kuuluu jo nyt muun muassa sarjatuotantoinen Fuel Cell -vetyauto ix35 sekä sen pian esiteltävä seuraaja – Hyundai Nexo.

Tarjolla on myös Moottorin vuoden kestävässä käyttötestissä oleva Hyundai Ionic, joka tarjoaa yhteen korimalliin peräti kolme vaihtoista sähköistä voimalinjaa: täyssähköauton, hybridin ja ladattavan hybridin. Testiauto edustaa vaihtoehdoista ensimmäistä.

Hyundai Kona electric

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kompakti kaupunkimaasturi

Hyundai Kona electric on kompaktin kokoluokan SUV, jonka leveys on 1 800 mm. Hyundai Konaan verrattuna uutuus on 4 180 mm:n pituudellaan 15 mm pidempi ja 1 570 mm korkeudellaan 20 mm korkeampi. Akseliväli on 2 600 mm.

Matkustajille ja matkatavaroille tilaa on varattu seuraavasti: etumatkustajien jalkatila on 1 054 mm ja takapenkillä 850 mm. Tavaratilan koko on 332 litraa latauskaapelin ollessa matkassa mukana.

Hyundai Kona electric on ilmeikäs. Kona electricin erottaa Konasta muun muassa suljettu etusäleikkö, joka kohentaa auton visuaalista ilmettä ja aerodynamiikkaa.  Etuosassa huomio kiinnittyy mys led-päiväajovalojen ja led-ajovalojen yhdistelmään.

Valmistajan mukaan uuteen Kona electriciin on valittavissa 21 erilaista väriyhdistelmää seitsemästä ulkovärivaihtoehdosta ja kolmesta katto- ja ulkopeilien värivaihtoehdosta.

Hyundai Kona electric

Kaksi tehoversiota

Hyundai Kona electric tulee markkinoille kahdella vaihtoehtoisella tehoversiolla ja valmistaja lupaa autolle niistä tehokkaammalle lähes 470 kilometrin toimintamatkan.
Perusversiossa akun kapasiteetti on 39,2 kWh, tehoa 135 hv (99 kW) ja toimintamatka yhdellä latauksella on jopa 300 km. Perusversion energiankulutus on alle 14,8 kWh/100 km.

Tehokkaammassa versiossa akun kapasiteetti on 64 kWh ja tehoa on 204 hv (150 kW). Tehoversion energiankulutus on 15,2 kWh/100 km ja se kiihtyy 0-100 km/h 7,6 sekunnissa. Molempien versioiden vääntömomentti on 395 Nm ja huippunopeus 167 km/h.

Hyundai käyttää täysin uudessa Hyundai Kona electricissä litium-ioni-polymeeriakkuja perinteisten nikkelimetallihydridiakkujen sijaan.

Akun lataaminen 7,2 kW:n latauslaitteella kestää tehoversiossa 9 tuntia 40 minuuttia ja perusversiossa 6 tuntia 10 minuuttia. Kona electricissä on myös valmius ladata akku 100 kW:n latausasemalla 80 %:iin noin 54 minuutissa.

Auton vakiovarusteluun kuuluu Schuko-pistokkeeseen sopiva ICCB-latauskaapeli (in-cable control box). Latauspistoke sijaitsee auton keulalla. Hyundain mukaan Kona electric hyödyntää myös jarrutusenergian talteenottoa, jonka voimakkuutta kuljettaja voi säätää ohjauspyörän takaa.

Hyundai Kona electric

Tekniikkaa ja turvallisuutta

Hyundai Kona electrisissä on Ioniq-mallistosta tuttu digitaalinen mittaristo, josta on helppoa seurata muun muassa nopeusmittaria, akun varaustasoa ja energiankulutusta. Lisäksi uutuudessa on seitsemän tuuman multimedianäyttö. Tuulilasinäyttö tarjoaa tarvittavat ajotiedot suoraan kuljettajan näkökenttään siten, että huomio pysyy turvallisesti liikenteessä.

Yksi varusteista on valmistajan kertoman mukaan myös mukautuva vakionopeudensäädin. Järjestelmä kiihdyttää ja jarruttaa autoa automaattisesti. Liikenteen pysähtyessä Stop & Go -järjestelmä käyttää auton jarruja pysähdykseen asti. Järjestelmä toimii 0-180 km/h nopeusalueella.

Hyundai Kona electric lupaa myös laajan valikoiman liitettävyyspalveluita, kuten infotainment-järjestelmän, joka yhdistää navigointi-, media- ja esimerkiksi Apple CarPlay ja Android Auto -valmiudet sekä mahdollistaa matkapuhelimen langattoman latauksen.

Auto on myös varustettu yhtiön uusimmalla aktiivisella turvallisuus- ja kuljettajaa avustavalla SmartSense-tekniikalla, johon kuuluvat törmäysvaroitin, kaista-avustin, kuolleen kulman tunnistus ja kaistanvaihtoavustin, risteävän liikenteen varoitus, kuljettajan vireystilan valvonta ja ajovaloautomatiikka.

Hyundai Kona electric saapuu Euroopan markkinoille kesällä 2018. Suomen osalta aikatauluja ja hintoja ei ole vielä toistaiseksi vahvistettu.

Lähde ja kuvat Hyundai

Lue myös: Vuosi sähköllä

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat