15.6.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Koukkua Volvon perään ja kuormaa kiskomaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko auto kokonainen ilman vetokoukkua? Mielestämme ei, ja siksi käyttötestiautomme sai koukun peränsä koristukseksi. Volvo V50 on osoittautunut varsin erinomaiseksi talviautoksi, eikä kulutuskaan ole päässyt huimaamaan päätä. Jotta saisimme autosta vielä käyttökelpoisemman, asennutimme siihen vetokoukun.Jos autoon ei ole tehtaalla asennettu vetokoukkua, on sellainen mahdollista asentaa jälkikäteen. Tätä nykyä assnnuspalvelua tarjoavat monet toimijat ja koukkuja on saatavilla liki kaikkiin automalleihin. Muutamia poikkeuksiakin toki on, ja ne ovat useimmiten sähköautoja. On nimittäin olemassa automalleja, joihin ei ole määritelty vetomassoja, ja tällöin vetokoukkua ei ole mahdollista asentaa.Käyttötesti-Volvomme on jälkiasenteisen koukun suhteen simppeli tapaus, sillä autosta löytyy koukun asennuspisteet valmiina. Itse asiassa tätä nykyä tilanne on sama kaikissa autoissa, eikä ilman asennuspaikkoja koukkua voi käytännössä asentaa.Vetokoukun kiinnittäminen on suoraviivainen ja monella tapaa yksinkertainen toimenpide, mutta ilman kokemusta kotiasentajalla voi mennä sormi suuhun. Halusimme teettää työn ammattilaisella, joten veimme Volvon asennukseen Vantaan Koukkupajalle. Koska koukku pitää kasata, kiinnittää ja kytkeä auton sähköihin, vie operaatio hieman aikaa.– Karkeasti asennus ottaa kolmisen tuntia, kertoo Koukkupajan toimitusjohtaja Jaki AnttilaVarsinaisen koukun lisäksi koukun mukana tulee mallikohtainen johtosarja, joka kiinnitetään autossa olevaan liittimeen. Sen avulla sähköt saadaan kommunikoimaan peräkärryn kanssa. Volvon tapauksessa asennusliikkellä ei ole asiaa auton omaan järjestelmän sisään, mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi parkkitutkat eivät tunnista vetokoukussa kiinni olevaa pistoketta.– Parkkitutka pitää kytkeä itse pois, mutta tämä ei yleensä ole ongelma asiakkaille, selventää Anttila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKamerat sopeutuvat koukkuun, mutta eivät ainaOsassa automerkkejä ja malleja järjestelmään pääsee käsiksi paremmin, jolloin auto voidaan koodata toimimaan mahdollisimman hyvin koukun kanssa. Yksi tällaisista on VAG-konserni, joka huomioi jälkiasenteisen koukun laajasti. Volkkari-konsernin automallit siis ottavat kärryn huomioon myös ajonvakautuksen osalta.Myös kamerat ja tutkat sopeutuvat koukkuun ja kameran kanssa on mukava peruutella kärryä. Koodatuissa tapauksissa turvavarusteet ovat edelleen käytössä täysimittaisesti. Koukkupajan toimitusjohtaja Anttila kuitenkin muistuttaa tärkeimmän varusteen löytyvän edelleen ratin ja penkin välistä.Vetokoukkujen hinnat vaihtelevat laajasti riippuen siitä, millainen koukku ja auton kyseessä. Hintahaitari on varsin laaja, sillä edullisimmillaan kiinteä koukku maksaa asennettuna 550 euroa ja rekisterin yläpäässä päästään 1500 euroon saakka. Vaihteluväli on siis melkoinen.– Kallein koukku on sähköisesti kääntyvä Oris, joka on käytettävyydeltään jopa parempi kuin auton ensiasennuskoukku. Ja hinta on puolet jälkikäteen asennetusta orgiginaalikoukusta, pohtii Anttila.Laajan hintahaitarin väliin mahtuu suurin osa koukuista ja irrotettavan koukun hinnat vaihtelevat 700–1000 euron välillä. Mikäli vetokoukun tarve on harvempaa ja koukun ei haluta pilaavan auton ilmettä, kannattaa rahat sijoittaa irrotettavaan malliin. Volvon tapauksessa valitsimme koukun hinnat alkaen -osastolta, sillä kartanomalliin koukku sopii kuin nyrkki silmään.Käyttötesti-Volvomme koukku pääsi ensimmäiseen todelliseen testiin pyörätelinetestissä, jossa vertailimme vetokoukkuun kiinnitettäviä telineitä. Koukku kesti kunnialla, mutta samaa ei voi sanoa itse telineistä.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä