15.6.2023 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: Koukkua Volvon perään ja kuormaa kiskomaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onko auto kokonainen ilman vetokoukkua? Mielestämme ei, ja siksi käyttötestiautomme sai koukun peränsä koristukseksi. Volvo V50 on osoittautunut varsin erinomaiseksi talviautoksi, eikä kulutuskaan ole päässyt huimaamaan päätä. Jotta saisimme autosta vielä käyttökelpoisemman, asennutimme siihen vetokoukun.Jos autoon ei ole tehtaalla asennettu vetokoukkua, on sellainen mahdollista asentaa jälkikäteen. Tätä nykyä assnnuspalvelua tarjoavat monet toimijat ja koukkuja on saatavilla liki kaikkiin automalleihin. Muutamia poikkeuksiakin toki on, ja ne ovat useimmiten sähköautoja. On nimittäin olemassa automalleja, joihin ei ole määritelty vetomassoja, ja tällöin vetokoukkua ei ole mahdollista asentaa.Käyttötesti-Volvomme on jälkiasenteisen koukun suhteen simppeli tapaus, sillä autosta löytyy koukun asennuspisteet valmiina. Itse asiassa tätä nykyä tilanne on sama kaikissa autoissa, eikä ilman asennuspaikkoja koukkua voi käytännössä asentaa.Vetokoukun kiinnittäminen on suoraviivainen ja monella tapaa yksinkertainen toimenpide, mutta ilman kokemusta kotiasentajalla voi mennä sormi suuhun. Halusimme teettää työn ammattilaisella, joten veimme Volvon asennukseen Vantaan Koukkupajalle. Koska koukku pitää kasata, kiinnittää ja kytkeä auton sähköihin, vie operaatio hieman aikaa.– Karkeasti asennus ottaa kolmisen tuntia, kertoo Koukkupajan toimitusjohtaja Jaki AnttilaVarsinaisen koukun lisäksi koukun mukana tulee mallikohtainen johtosarja, joka kiinnitetään autossa olevaan liittimeen. Sen avulla sähköt saadaan kommunikoimaan peräkärryn kanssa. Volvon tapauksessa asennusliikkellä ei ole asiaa auton omaan järjestelmän sisään, mikä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi parkkitutkat eivät tunnista vetokoukussa kiinni olevaa pistoketta.– Parkkitutka pitää kytkeä itse pois, mutta tämä ei yleensä ole ongelma asiakkaille, selventää Anttila.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKamerat sopeutuvat koukkuun, mutta eivät ainaOsassa automerkkejä ja malleja järjestelmään pääsee käsiksi paremmin, jolloin auto voidaan koodata toimimaan mahdollisimman hyvin koukun kanssa. Yksi tällaisista on VAG-konserni, joka huomioi jälkiasenteisen koukun laajasti. Volkkari-konsernin automallit siis ottavat kärryn huomioon myös ajonvakautuksen osalta.Myös kamerat ja tutkat sopeutuvat koukkuun ja kameran kanssa on mukava peruutella kärryä. Koodatuissa tapauksissa turvavarusteet ovat edelleen käytössä täysimittaisesti. Koukkupajan toimitusjohtaja Anttila kuitenkin muistuttaa tärkeimmän varusteen löytyvän edelleen ratin ja penkin välistä.Vetokoukkujen hinnat vaihtelevat laajasti riippuen siitä, millainen koukku ja auton kyseessä. Hintahaitari on varsin laaja, sillä edullisimmillaan kiinteä koukku maksaa asennettuna 550 euroa ja rekisterin yläpäässä päästään 1500 euroon saakka. Vaihteluväli on siis melkoinen.– Kallein koukku on sähköisesti kääntyvä Oris, joka on käytettävyydeltään jopa parempi kuin auton ensiasennuskoukku. Ja hinta on puolet jälkikäteen asennetusta orgiginaalikoukusta, pohtii Anttila.Laajan hintahaitarin väliin mahtuu suurin osa koukuista ja irrotettavan koukun hinnat vaihtelevat 700–1000 euron välillä. Mikäli vetokoukun tarve on harvempaa ja koukun ei haluta pilaavan auton ilmettä, kannattaa rahat sijoittaa irrotettavaan malliin. Volvon tapauksessa valitsimme koukun hinnat alkaen -osastolta, sillä kartanomalliin koukku sopii kuin nyrkki silmään.Käyttötesti-Volvomme koukku pääsi ensimmäiseen todelliseen testiin pyörätelinetestissä, jossa vertailimme vetokoukkuun kiinnitettäviä telineitä. Koukku kesti kunnialla, mutta samaa ei voi sanoa itse telineistä.Teksti: Tuomas Rajala Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: näin monta lokeroa löytyy Toyota Priuksesta 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous