30.3.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miltä vanha VW Golf tuntuu nykyautoon verrattuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhalla autolla voi kokea ihmeellisiä elämyksiä, jos normaalisti viettää viikkonsa aivan tuoreinta teknologiaa edustavien kulkupelien ratin takana. Kytken pakin päälle ja katson tottuneesti kojelautaan. Mitä – onko peruutuskamera pimeänä? Muutaman sekunnin kymmenyksen jälkeen muistan, että nyt ollaan 2009-mallisessa Volkswagen Golfissa: eihän tämän ikäisessä kansankulkineessa mitään kameroita harrastettu!Ei siis muuta kuin silmät kohti kuvastimia. Tarkoituksena on vain peruuttaa tutusta tallista pihalle – maailman yksinkertaisin juttu – mutta yhtäkkiä homma tuntuu miltei mahdottomalta. Vaikka peilit ovat puhtaat ja ehjät, eihän niiden kautta hahmota yhtään mitään. Tilannetta pahentaa tietoisuus siitä, ettei Golfissa ole parkkitutkaa, risteävän liikenteen varoituksesta puhumattakaan.Pakitan auton katveita ja kuolleita kulmia täynnä olevaan mustaan aukkoon enkä enää lainkaan ihmettele, että iso osa kolhuista sattuu nimenomaan parkkiruuduista peruutettaessa. Jännää, miten nopeasti ihminen unohtaakaan asioita, ja miten äkkiä tekniikan tuomaan apuun sopeutuu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPitkällä puutelistallaVanhaan Golfiin yhtäkkiä hypättäessä moni asia tuntuu toisaalta turvattomalta, toisaalta vapauttavalta. Kahden viikon ajojakson aikana törmään yllätykseen toisensa perään, vaikka alla oleva auto on mahdollisimman simppeli – tai ehkä yllätykset johtuvat juuri siitä. Puutelista venyy pitkäksi.Milloin on kyse kojelautaan integroidusta navigaattorista (on ollut tapana tiirailla karttaa ihan huvikseen tai syöttää tuttukin määränpää vain tarkan saapumisajan selvittämiseksi), mukautuvasta vakionopeudensäätimestä (edellä olevien autojen perät alkavat moottoritiellä uhkaavasti lähestyä) tai Spotifysta (tupakansytyttimeen kytketty bluetooth-laite ei korvaa sitä käytettävyydeltään) ja niin edelleen. Ja mihin katosi nopeusrajoitusmerkki mittaristosta?Mitä on ehkä eniten ikävä, on digitaalinen nopeusnäyttö, jota silloin joskus pitkään vieroksuin – vanhoja kunnon viisareita ei tuntunut mikään korvaavan. Sekin on unohtunut, että vielä jokunen vuosi oli tuiki tavallista, miten auton nopeusmittari näytti melkein 10 km/h liikaa.Tinnitus katosiMutta niitä positiivisiakin puolia riittää roppakaupalla. Perinteinen ota ja aja -metodi, ilman minkäänlaista ennakkoperehtymistä, on Golfin kohdalla välittömästi käytössä. Jo avaimella on oma roolinsa ja paikkansa: kaukosäätimellä ovet auki, avain virtalukkoon, kone käyntiin ja menoksi. Kaikki vipstaakit löytyvät lihasmuistista eli sieltä mihin ne autoilun alkuaikoinani 1980-luvulla opin asemoimaan, ja automaattivaihteiston valitsinkin loksahtelee lokoisasti lokosiinsa. Ja tietenkin: liki jokaiselle toiminnolle on omat nappulansa, eikä autoa tarvitse pysäyttää pientareelle kosketusnäytön kanssa käytävää virtuaalikiistaa varten.Entäs sitten ne piipparit – tai pikemminkin niiden hetkellinen poistuminen! Ei olisi uskonut miten paljon elämänlaatua parantaa, kun esimerkiksi hetkellinen pysäytys, autosta nouseminen ja takaisin tuleminen hoituu ilman jatkuvaa sähköaivojen holhousta. Juu, kyllä, tiedän että virta on kytkettynä, ja tiedän myös sen, ettei auto lähde liikkeelle koska vaihde on P:llä – ja että voin kaiken kukkuraksi avata oven ja poistua jalan auton välittömästä läheisyydestä, ilman että kuolen siihen paikkaan.Äänivaroitusten inflaatiolle on kuvaavaa, että sen kerran kun Golf pimputti, jätin asian tyystin huomioimatta – ja ajovalot jäivätkin sitten talliin palamaan.Mutta vaikka korvissa ei enää soi, pumppusuutindieselin voimakas raksutus etenkin auton ulkopuolella pistää hetkeksi ikävöimään sähköautoa. Tosin vain hetkeksi. Ajetaan nyt dieselillä, kun se vielä on sallittua. Ja kun talvi on, perinteisellä käsijarrun kahvalla voi tehostaa kääntymistä liukkaalla. Nykyautojen herkkyys ajettavuudesta puuttuu, mutta ennen se korvattiinkin ronskimmalla fiiliksellä. Vanhan liiton automiehen, johon joukkoon kai itsekin on jo pakko tunnustaa kuuluvani, sielu suoraan sanottuna lepää.Takaisin tulevaisuuteenVanhaan Golfiin tottuu kaiken kaikkiaan niin aukottomasti, että kaksiviikkoisen lopulla havaitsen toitottavani kaikille, miten tässä autossa ei ole mitään liikaa eikä liian vähän, ja että tulisin näillä eväillä toimeen hamaan tappiin asti. Ja kaikki tämä yhdistettynä siihen, että kyseessä on kuitenkin aito 2000-luvun autotuote, eli törmäysturvallisuudesta on huolehdittu ainakin kohtalaisesti ja ajonvakautus estää väistön sattuessa pahimmat heittelehtimiset.Mutta mitä tulee sähköisiin turvavarusteisiin, ympäristöstään tuiki tutkaton 12-vuotias Golf ei tietenkään tajua mitään, eikä näin ollen paikkaa ihmisen heikkouksia. Sen tajuan kouriintuntuvasti, kun taas hyppään töiden puolesta jonkun nykyauton – samanlaisiahan ne kaikki ovat – puikkoihin. Ai että, miten peruuttaminen onkaan kameralla helppoa, ja miten voi ainakin osittain luottaa siihen, että piipparit paljastavat taakse juosseen pikkulapsen. Olkoon nykyaikakin siunattu.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: Lappiin peräkärryn kanssa – miten matka meni? Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Käyttötesti käytetyllä: pientä laittoa, kun ei isompaa korjattavaa ole Käyttötesti käytetyllä: puuttuvat tarvikkeet voivat tuoda autoon lisähintaa – näin olemme Golfia varustelleet Käyttötesti käytetyllä: vaihdoimme vielä ajokuntoiset nastarenkaat uusiin Käyttötesti käytetyllä: veimme 191 000 km ajetun Volkswagen Golfin kuntotarkastukseen – mikä oli tuomio? Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Käyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin Lue lisää Kaikki artikkelit 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä