30.3.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: miltä vanha VW Golf tuntuu nykyautoon verrattuna? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vanhalla autolla voi kokea ihmeellisiä elämyksiä, jos normaalisti viettää viikkonsa aivan tuoreinta teknologiaa edustavien kulkupelien ratin takana. Kytken pakin päälle ja katson tottuneesti kojelautaan. Mitä – onko peruutuskamera pimeänä? Muutaman sekunnin kymmenyksen jälkeen muistan, että nyt ollaan 2009-mallisessa Volkswagen Golfissa: eihän tämän ikäisessä kansankulkineessa mitään kameroita harrastettu! Ei siis muuta kuin silmät kohti kuvastimia. Tarkoituksena on vain peruuttaa tutusta tallista pihalle – maailman yksinkertaisin juttu – mutta yhtäkkiä homma tuntuu miltei mahdottomalta. Vaikka peilit ovat puhtaat ja ehjät, eihän niiden kautta hahmota yhtään mitään. Tilannetta pahentaa tietoisuus siitä, ettei Golfissa ole parkkitutkaa, risteävän liikenteen varoituksesta puhumattakaan. Pakitan auton katveita ja kuolleita kulmia täynnä olevaan mustaan aukkoon enkä enää lainkaan ihmettele, että iso osa kolhuista sattuu nimenomaan parkkiruuduista peruutettaessa. Jännää, miten nopeasti ihminen unohtaakaan asioita, ja miten äkkiä tekniikan tuomaan apuun sopeutuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pitkällä puutelistalla Vanhaan Golfiin yhtäkkiä hypättäessä moni asia tuntuu toisaalta turvattomalta, toisaalta vapauttavalta. Kahden viikon ajojakson aikana törmään yllätykseen toisensa perään, vaikka alla oleva auto on mahdollisimman simppeli – tai ehkä yllätykset johtuvat juuri siitä. Puutelista venyy pitkäksi. Milloin on kyse kojelautaan integroidusta navigaattorista (on ollut tapana tiirailla karttaa ihan huvikseen tai syöttää tuttukin määränpää vain tarkan saapumisajan selvittämiseksi), mukautuvasta vakionopeudensäätimestä (edellä olevien autojen perät alkavat moottoritiellä uhkaavasti lähestyä) tai Spotifysta (tupakansytyttimeen kytketty bluetooth-laite ei korvaa sitä käytettävyydeltään) ja niin edelleen. Ja mihin katosi nopeusrajoitusmerkki mittaristosta? Mitä on ehkä eniten ikävä, on digitaalinen nopeusnäyttö, jota silloin joskus pitkään vieroksuin – vanhoja kunnon viisareita ei tuntunut mikään korvaavan. Sekin on unohtunut, että vielä jokunen vuosi oli tuiki tavallista, miten auton nopeusmittari näytti melkein 10 km/h liikaa. Tinnitus katosi Mutta niitä positiivisiakin puolia riittää roppakaupalla. Perinteinen ota ja aja -metodi, ilman minkäänlaista ennakkoperehtymistä, on Golfin kohdalla välittömästi käytössä. Jo avaimella on oma roolinsa ja paikkansa: kaukosäätimellä ovet auki, avain virtalukkoon, kone käyntiin ja menoksi. Kaikki vipstaakit löytyvät lihasmuistista eli sieltä mihin ne autoilun alkuaikoinani 1980-luvulla opin asemoimaan, ja automaattivaihteiston valitsinkin loksahtelee lokoisasti lokosiinsa. Ja tietenkin: liki jokaiselle toiminnolle on omat nappulansa, eikä autoa tarvitse pysäyttää pientareelle kosketusnäytön kanssa käytävää virtuaalikiistaa varten. Entäs sitten ne piipparit – tai pikemminkin niiden hetkellinen poistuminen! Ei olisi uskonut miten paljon elämänlaatua parantaa, kun esimerkiksi hetkellinen pysäytys, autosta nouseminen ja takaisin tuleminen hoituu ilman jatkuvaa sähköaivojen holhousta. Juu, kyllä, tiedän että virta on kytkettynä, ja tiedän myös sen, ettei auto lähde liikkeelle koska vaihde on P:llä – ja että voin kaiken kukkuraksi avata oven ja poistua jalan auton välittömästä läheisyydestä, ilman että kuolen siihen paikkaan. Äänivaroitusten inflaatiolle on kuvaavaa, että sen kerran kun Golf pimputti, jätin asian tyystin huomioimatta – ja ajovalot jäivätkin sitten talliin palamaan. Mutta vaikka korvissa ei enää soi, pumppusuutindieselin voimakas raksutus etenkin auton ulkopuolella pistää hetkeksi ikävöimään sähköautoa. Tosin vain hetkeksi. Ajetaan nyt dieselillä, kun se vielä on sallittua. Ja kun talvi on, perinteisellä käsijarrun kahvalla voi tehostaa kääntymistä liukkaalla. Nykyautojen herkkyys ajettavuudesta puuttuu, mutta ennen se korvattiinkin ronskimmalla fiiliksellä. Vanhan liiton automiehen, johon joukkoon kai itsekin on jo pakko tunnustaa kuuluvani, sielu suoraan sanottuna lepää. Takaisin tulevaisuuteen Vanhaan Golfiin tottuu kaiken kaikkiaan niin aukottomasti, että kaksiviikkoisen lopulla havaitsen toitottavani kaikille, miten tässä autossa ei ole mitään liikaa eikä liian vähän, ja että tulisin näillä eväillä toimeen hamaan tappiin asti. Ja kaikki tämä yhdistettynä siihen, että kyseessä on kuitenkin aito 2000-luvun autotuote, eli törmäysturvallisuudesta on huolehdittu ainakin kohtalaisesti ja ajonvakautus estää väistön sattuessa pahimmat heittelehtimiset. Mutta mitä tulee sähköisiin turvavarusteisiin, ympäristöstään tuiki tutkaton 12-vuotias Golf ei tietenkään tajua mitään, eikä näin ollen paikkaa ihmisen heikkouksia. Sen tajuan kouriintuntuvasti, kun taas hyppään töiden puolesta jonkun nykyauton – samanlaisiahan ne kaikki ovat – puikkoihin. Ai että, miten peruuttaminen onkaan kameralla helppoa, ja miten voi ainakin osittain luottaa siihen, että piipparit paljastavat taakse juosseen pikkulapsen. Olkoon nykyaikakin siunattu. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Käyttötesti käytetyllä: Lappiin peräkärryn kanssa – miten matka meni? Käyttötesti käytetyllä: apua, Golf ei käynnisty Käyttötesti käytetyllä: moottoriöljyn vaihdon aika – paljonko säästimme rahaa tekemällä työn itse? Käyttötesti käytetyllä: pientä laittoa, kun ei isompaa korjattavaa ole Käyttötesti käytetyllä: puuttuvat tarvikkeet voivat tuoda autoon lisähintaa – näin olemme Golfia varustelleet Käyttötesti käytetyllä: vaihdoimme vielä ajokuntoiset nastarenkaat uusiin Käyttötesti käytetyllä: veimme 191 000 km ajetun Volkswagen Golfin kuntotarkastukseen – mikä oli tuomio? Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Käyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?