19.3.2021 Ajoneuvot Kysy Autoista: Miksi autoni näyttää usein väärää nopeusrajoitusta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet ja uudehkot autot osaavat näyttää kuljettajalle muistutuksen vallitsevasta nopeusrajoituksesta, mutta usein lukema voi olla vääräkin. Vastuu jää tietysti kuljettajalle. Nopeusrajoituksen muistaminen voi joskus olla haastavaa, sillä jo pelkkä ajatuksissa oleminen saattaa johtaa “vaihtuiko se?” -pohdiskeluun heti rajoitusmerkin jälkeen. Tähän ongelmaan on vastattu autonvalmistajien puolesta kahdella eri järjestelmällä, joiden yhteiselo tuottaa joskus hankaluuksia. Mikäli auto on varustettu navigaattorilla, on karttapohjaan tallennettu tieto tieosuuden nopeusrajoituksesta, laitteesta riippuen, risteyksien ja risteysvälien tarkkuudella. Kesänopeuksiin perustuva karttapohjatieto on toki huono osviitta noin viitenä kuukautena vuodesta. Myös uudet tiealueet muodostavat haasteita karttajärjestelmille, joten uudehkoilla asuntoalueilla voidaan tarjota 80 km/h nopeutta taajaman sisällä. Fintrafficin ylläpitämä julkinen liikennetieto on myös huono reagoimaan tieosuuksien nopeusluokituksen muutoksiin, tietöihin, onnettomuuksiin ja ruuhkiin. Osa muutoksista kyllä saadaan perille navigointilaitteeseen RDS-TMC-ominaisuuden avulla, mutta julkisen liikennetiedon laadussa ja ajanmukaisuudessa on silti suuria haasteita. Osa autonvalmistajista on kuitenkin panostanut myös tiedonhankintaan, jolloin täsmentävät tiedot tulevat paikallisilta kaupallisilta toimijoilta. Siksi tietyt navigaattorit voivat näyttää yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa tietoa kuin kilpailijat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maasto voittaa Vanha sanonta on, että “jos maasto ja kartta eivät täsmää, maasto voittaa”, joten autonvalmistajat ovatkin ryhtyneet hyödyntämään nopeusrajoitustiedon poimimiseen myös uudehkojen autojen etukameraa. Kameratoteutuksia on tosin yhtä monta kuin autojakin, sillä osa autoista on todella herkkiä hylkäämään vähänkin likaiset tai lumiset rajoituskyltit, osa taas poimii mahdollisuuksien mukaan jopa vaalimainosten numerot. Muuttuvien nopeusrajoitusten lukeminen luonnistuu onneksi useimmilta kamerajärjestelmiltä. Toiset järjestelmät katsovat myös turhan laajalle, joten ne saattavat poimia myös erkanemisramppien ja sivuteiden rajoitusmerkkejä. Myös ulkomaisten rekkojen perälautojen nopeusrajoitusmerkit menevät joillakin järjestelmillä läpi liikennemerkkinä. Monet kamerapohjaiset järjestelmät pyrkivät lisäksi tunnistamaan ohituskiellon kaltaisia muita tärkeitä rajoituksia ja muistuttamaan niistä. Liikennemerkkien tunnistamisessa ongelmien taustatekijänä ovat Euroopan moninaiset käytännöt liikennemerkkien ilmeen, värityksen ja sijoittelun suhteen, mutta pääosin järjestelmät toimivat melko hyvin. Nopeusrajoitustieto on kaikkein hyödyllisimmillään esillä tuulilasin heijastusnäytössä nopeustiedon vieressä – toki silloin, kun rajoitustieto on oikea. Vaikea yhteiselo Oman lusikkansa soppaan laittaa myös näiden kahden järjestelmän yhteensovittaminen, mikäli autosta löytyvät molemmat. Ensimmäisen aallon järjestelmissä karttapohjan ja merkkitunnistuksen rajoituksia saatettiin näyttää jopa yhtä aikaa kuljettajalle, mutta sittemmin tilanne on parantunut. Nyt kuljettajalle näytetään mittaristossa ensisijaitsesti etukameran tunnistama rajoitus. On kuitenkin jälleen autovalmistajakohtaisia ja järjestelmäkohtaisia eroja siinä, miten pitkään esimerkiksi tietöiden takia näytetty alennettu nopeusrajoitus pidetään voimassa, ennen kuin karttapohjassa oleva tieto jyrää sen. Toiset autot uskovat näytettyä merkkiä kilometrikaupalla, toiset käytännössä seuraavaan risteykseen saakka. Olisi myös jälleen hyödyllistä, jos suomalaisten tietyöalueen päättyessä asiasta ilmaistaisiin alennetun rajoituksen päättymisellä. Kuljettajan apu Olipa autossa sitten karttatietoon perustuva nopeusrajoituksen näyttö, liikennemerkkien tunnistukseen perustuva kamerajärjestelmä tai molemmat, saa parhaan hyödyn järjestelmistä samalla tavalla. Parhaimpaan tulokseen pääsee tutustumalla oman auton järjestelmiin tarkkailemalla sen käytöstä erilaisissa liikennetilanteissa. Sillä tavoin autonsa apukeinoihin voi oppia luottamaan – ja ymmärtämään niiden mahdolliset heikkoudet. Vastuu ajamisesta ja omasta nopeudesta on kuitenkin aina lopulta kuljettajalla. Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä perävaunun vakuutus korvaa? 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta