19.3.2021 Ajoneuvot Kysy Autoista: Miksi autoni näyttää usein väärää nopeusrajoitusta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet ja uudehkot autot osaavat näyttää kuljettajalle muistutuksen vallitsevasta nopeusrajoituksesta, mutta usein lukema voi olla vääräkin. Vastuu jää tietysti kuljettajalle. Nopeusrajoituksen muistaminen voi joskus olla haastavaa, sillä jo pelkkä ajatuksissa oleminen saattaa johtaa “vaihtuiko se?” -pohdiskeluun heti rajoitusmerkin jälkeen. Tähän ongelmaan on vastattu autonvalmistajien puolesta kahdella eri järjestelmällä, joiden yhteiselo tuottaa joskus hankaluuksia.Mikäli auto on varustettu navigaattorilla, on karttapohjaan tallennettu tieto tieosuuden nopeusrajoituksesta, laitteesta riippuen, risteyksien ja risteysvälien tarkkuudella. Kesänopeuksiin perustuva karttapohjatieto on toki huono osviitta noin viitenä kuukautena vuodesta. Myös uudet tiealueet muodostavat haasteita karttajärjestelmille, joten uudehkoilla asuntoalueilla voidaan tarjota 80 km/h nopeutta taajaman sisällä.Fintrafficin ylläpitämä julkinen liikennetieto on myös huono reagoimaan tieosuuksien nopeusluokituksen muutoksiin, tietöihin, onnettomuuksiin ja ruuhkiin. Osa muutoksista kyllä saadaan perille navigointilaitteeseen RDS-TMC-ominaisuuden avulla, mutta julkisen liikennetiedon laadussa ja ajanmukaisuudessa on silti suuria haasteita.Osa autonvalmistajista on kuitenkin panostanut myös tiedonhankintaan, jolloin täsmentävät tiedot tulevat paikallisilta kaupallisilta toimijoilta. Siksi tietyt navigaattorit voivat näyttää yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa tietoa kuin kilpailijat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaasto voittaaVanha sanonta on, että “jos maasto ja kartta eivät täsmää, maasto voittaa”, joten autonvalmistajat ovatkin ryhtyneet hyödyntämään nopeusrajoitustiedon poimimiseen myös uudehkojen autojen etukameraa. Kameratoteutuksia on tosin yhtä monta kuin autojakin, sillä osa autoista on todella herkkiä hylkäämään vähänkin likaiset tai lumiset rajoituskyltit, osa taas poimii mahdollisuuksien mukaan jopa vaalimainosten numerot. Muuttuvien nopeusrajoitusten lukeminen luonnistuu onneksi useimmilta kamerajärjestelmiltä.Toiset järjestelmät katsovat myös turhan laajalle, joten ne saattavat poimia myös erkanemisramppien ja sivuteiden rajoitusmerkkejä. Myös ulkomaisten rekkojen perälautojen nopeusrajoitusmerkit menevät joillakin järjestelmillä läpi liikennemerkkinä. Monet kamerapohjaiset järjestelmät pyrkivät lisäksi tunnistamaan ohituskiellon kaltaisia muita tärkeitä rajoituksia ja muistuttamaan niistä.Liikennemerkkien tunnistamisessa ongelmien taustatekijänä ovat Euroopan moninaiset käytännöt liikennemerkkien ilmeen, värityksen ja sijoittelun suhteen, mutta pääosin järjestelmät toimivat melko hyvin.Nopeusrajoitustieto on kaikkein hyödyllisimmillään esillä tuulilasin heijastusnäytössä nopeustiedon vieressä – toki silloin, kun rajoitustieto on oikea.Vaikea yhteiseloOman lusikkansa soppaan laittaa myös näiden kahden järjestelmän yhteensovittaminen, mikäli autosta löytyvät molemmat. Ensimmäisen aallon järjestelmissä karttapohjan ja merkkitunnistuksen rajoituksia saatettiin näyttää jopa yhtä aikaa kuljettajalle, mutta sittemmin tilanne on parantunut. Nyt kuljettajalle näytetään mittaristossa ensisijaitsesti etukameran tunnistama rajoitus.On kuitenkin jälleen autovalmistajakohtaisia ja järjestelmäkohtaisia eroja siinä, miten pitkään esimerkiksi tietöiden takia näytetty alennettu nopeusrajoitus pidetään voimassa, ennen kuin karttapohjassa oleva tieto jyrää sen. Toiset autot uskovat näytettyä merkkiä kilometrikaupalla, toiset käytännössä seuraavaan risteykseen saakka. Olisi myös jälleen hyödyllistä, jos suomalaisten tietyöalueen päättyessä asiasta ilmaistaisiin alennetun rajoituksen päättymisellä.Kuljettajan apuOlipa autossa sitten karttatietoon perustuva nopeusrajoituksen näyttö, liikennemerkkien tunnistukseen perustuva kamerajärjestelmä tai molemmat, saa parhaan hyödyn järjestelmistä samalla tavalla.Parhaimpaan tulokseen pääsee tutustumalla oman auton järjestelmiin tarkkailemalla sen käytöstä erilaisissa liikennetilanteissa. Sillä tavoin autonsa apukeinoihin voi oppia luottamaan – ja ymmärtämään niiden mahdolliset heikkoudet. Vastuu ajamisesta ja omasta nopeudesta on kuitenkin aina lopulta kuljettajalla.Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 12.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on sopiva ilmanpaine renkaille ja miksi sillä on niin suuri merkitys? 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: kuka on vastuussa, jos auto on pysäköity osittain ulos ruudusta ja se kolhitaan? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon