19.3.2021 Ajoneuvot Kysy Autoista: Miksi autoni näyttää usein väärää nopeusrajoitusta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet ja uudehkot autot osaavat näyttää kuljettajalle muistutuksen vallitsevasta nopeusrajoituksesta, mutta usein lukema voi olla vääräkin. Vastuu jää tietysti kuljettajalle. Nopeusrajoituksen muistaminen voi joskus olla haastavaa, sillä jo pelkkä ajatuksissa oleminen saattaa johtaa “vaihtuiko se?” -pohdiskeluun heti rajoitusmerkin jälkeen. Tähän ongelmaan on vastattu autonvalmistajien puolesta kahdella eri järjestelmällä, joiden yhteiselo tuottaa joskus hankaluuksia.Mikäli auto on varustettu navigaattorilla, on karttapohjaan tallennettu tieto tieosuuden nopeusrajoituksesta, laitteesta riippuen, risteyksien ja risteysvälien tarkkuudella. Kesänopeuksiin perustuva karttapohjatieto on toki huono osviitta noin viitenä kuukautena vuodesta. Myös uudet tiealueet muodostavat haasteita karttajärjestelmille, joten uudehkoilla asuntoalueilla voidaan tarjota 80 km/h nopeutta taajaman sisällä.Fintrafficin ylläpitämä julkinen liikennetieto on myös huono reagoimaan tieosuuksien nopeusluokituksen muutoksiin, tietöihin, onnettomuuksiin ja ruuhkiin. Osa muutoksista kyllä saadaan perille navigointilaitteeseen RDS-TMC-ominaisuuden avulla, mutta julkisen liikennetiedon laadussa ja ajanmukaisuudessa on silti suuria haasteita.Osa autonvalmistajista on kuitenkin panostanut myös tiedonhankintaan, jolloin täsmentävät tiedot tulevat paikallisilta kaupallisilta toimijoilta. Siksi tietyt navigaattorit voivat näyttää yksityiskohtaisempaa ja tarkempaa tietoa kuin kilpailijat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaasto voittaaVanha sanonta on, että “jos maasto ja kartta eivät täsmää, maasto voittaa”, joten autonvalmistajat ovatkin ryhtyneet hyödyntämään nopeusrajoitustiedon poimimiseen myös uudehkojen autojen etukameraa. Kameratoteutuksia on tosin yhtä monta kuin autojakin, sillä osa autoista on todella herkkiä hylkäämään vähänkin likaiset tai lumiset rajoituskyltit, osa taas poimii mahdollisuuksien mukaan jopa vaalimainosten numerot. Muuttuvien nopeusrajoitusten lukeminen luonnistuu onneksi useimmilta kamerajärjestelmiltä.Toiset järjestelmät katsovat myös turhan laajalle, joten ne saattavat poimia myös erkanemisramppien ja sivuteiden rajoitusmerkkejä. Myös ulkomaisten rekkojen perälautojen nopeusrajoitusmerkit menevät joillakin järjestelmillä läpi liikennemerkkinä. Monet kamerapohjaiset järjestelmät pyrkivät lisäksi tunnistamaan ohituskiellon kaltaisia muita tärkeitä rajoituksia ja muistuttamaan niistä.Liikennemerkkien tunnistamisessa ongelmien taustatekijänä ovat Euroopan moninaiset käytännöt liikennemerkkien ilmeen, värityksen ja sijoittelun suhteen, mutta pääosin järjestelmät toimivat melko hyvin.Nopeusrajoitustieto on kaikkein hyödyllisimmillään esillä tuulilasin heijastusnäytössä nopeustiedon vieressä – toki silloin, kun rajoitustieto on oikea.Vaikea yhteiseloOman lusikkansa soppaan laittaa myös näiden kahden järjestelmän yhteensovittaminen, mikäli autosta löytyvät molemmat. Ensimmäisen aallon järjestelmissä karttapohjan ja merkkitunnistuksen rajoituksia saatettiin näyttää jopa yhtä aikaa kuljettajalle, mutta sittemmin tilanne on parantunut. Nyt kuljettajalle näytetään mittaristossa ensisijaitsesti etukameran tunnistama rajoitus.On kuitenkin jälleen autovalmistajakohtaisia ja järjestelmäkohtaisia eroja siinä, miten pitkään esimerkiksi tietöiden takia näytetty alennettu nopeusrajoitus pidetään voimassa, ennen kuin karttapohjassa oleva tieto jyrää sen. Toiset autot uskovat näytettyä merkkiä kilometrikaupalla, toiset käytännössä seuraavaan risteykseen saakka. Olisi myös jälleen hyödyllistä, jos suomalaisten tietyöalueen päättyessä asiasta ilmaistaisiin alennetun rajoituksen päättymisellä.Kuljettajan apuOlipa autossa sitten karttatietoon perustuva nopeusrajoituksen näyttö, liikennemerkkien tunnistukseen perustuva kamerajärjestelmä tai molemmat, saa parhaan hyödyn järjestelmistä samalla tavalla.Parhaimpaan tulokseen pääsee tutustumalla oman auton järjestelmiin tarkkailemalla sen käytöstä erilaisissa liikennetilanteissa. Sillä tavoin autonsa apukeinoihin voi oppia luottamaan – ja ymmärtämään niiden mahdolliset heikkoudet. Vastuu ajamisesta ja omasta nopeudesta on kuitenkin aina lopulta kuljettajalla.Teksti: Aake Kinnunen Kuva: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen