8.12.2020

Käyttötesti käytetyllä: veimme 191 000 km ajetun Volkswagen Golfin kuntotarkastukseen – mikä oli tuomio?

Moottorin käytetty Volkswagen Golf pääsi lähes välittömästi oston jälkeen kuntotarkastukseen. Suurempia yllätyksiä autosta ei löytynyt, mutta pientä sanomista kuitenkin.

Ostimme noin kuukausi takaperin käytetyn viidennen sukupolven Volkswagen Golfin, ja kilometrejä siihen onkin kertynyt kiitettävään tahtiin. Välissä ehdimme myös verrata sen kulutusta uuden hybridi-Toyotan kanssa. Nyt otetaan kuitenkin ajallisesti askel taaksepäin hetkeen, kun kiikutimme Golfin välittömästi oston jälkeen ammattilaisen syynättäväksi.

Leimaa autossa on toukokuun loppupuoliskolle saakka, joten emme vieneet autoa katsastettavaksi, vaikka nykyinen laki antaakin mahdollisuuden suorittaa määräaikaiskatsastuksen milloin vain. Sen sijaan ikään kuin beta-testasimme myöhemmin lanseerattavaa Autoliiton kuntotarkastusta. Tarkastus suoritettiin Helppokatsastuksen uusissa tiloissa Espoon Friisinmäentiellä – itseasiassa päivää ennen toimipisteen varsinaista avaamista. Golf sai siis olla ensimmäinen kyseisellä nosturilla syyniin päässyt auto.

Kuntotarkastuksessa käytiin läpi kaikki samat asiat kuin määräaikaiskatsastuksessakin muutamalla lisätarkastuksella höystettynä. Kuntotarkastuksen ideana on, että katsastuksen lisäksi katsastushenkilö kertoo auton omistajalle muut huomionsa autosta, vaikkeivät ne leiman saamiseen vaikuttaisikaan. Tarkastuksesta saatavaa dokumenttia voi käyttää esimerkiksi todisteena auton kunnosta autoa myydessä. Lisäksi autosta tarkistetaan muun muassa jäähdytysnesteen pakkasekestävyys, sisustan yleiskunto, jarrunesteen kunto ja vesipitoisuus, sekä sähkölasien ja lukkojen toiminta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leima olisi irronnut helposti

Golfin tarkastuksen suoritti Helppokatsastuksen kenttäpäällikkö Ilkka Vento. Katsastuksesta auto olisi mennyt läpi ongelmitta. Iskunvaimentimissa ei ollut juurikaan heittoa, testin lukemat olivat 66,0 ja 64,0 edessä, takana lukemat olivat 77,0 ja 75,0

Ongelmia ei ollut jarruissakaan, käyttöjarrun lukemat olivat edessä 2,8 ja 3,0 kN, eli eroa oli 7 prosenttia. Takana lukemat olivat 2,2 ja 2,4 kN, ero oli siis 8 %. Seisontajarrulla pyörät lukkiutuivat dynamometrilla ja eroa oli 8 %. Valojen suuntaus oli kunnossa, eikä välyksiäkään löytynyt. Ainoa korjauskehotus katsastuksessa olisi tullut puuttuvasta takaheijastimesta, joka täytynee hankkia lähiaikoina.

Jäähdytysnesteen pakkaskestävyydeksi mitattiin -50 astetta ja jarrunesteen kiehumispisteeksi 204 astetta, eli ne olivat varsin hyvässä kunnossa.

Korroosio vaivaa

Korissa oli kuitenkin muutamia ruosteen alkuja ympäriinsä, ja maalipinta oli täynnä mikronaarmua – ei mitään hälyttävää kuitenkaan. Korroosio oli iskenyt myös hieman pohjan pelteihin, käyttötestin aikana täytyneekin tutustua kannattaisiko alkaneisiin ruosteisiin yrittää puuttua jotenkin.

Muuten Golfimme oli Vennon mukaan hyvässä, hieman jopa keskimääräistä paremmassa kunnossa. Tarkastuksen tekijä antaa lopuksi raportissa autolle tähtiluokituksen, jossa Golfimme ansaitsi kolme viidestä. Aivan timanttinen yksilö ei siis kuntotarkastuksen mukaan ole kyseessä, muttei onneksi loppuunajettu pommikaan – toistaiseksi Golf vaikuttaisi olevan hyvää vastinetta rahalle.

Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Käyttötesti käytetyllä

Suomalaiset ajavat käytetyillä autoilla, joten niin tekee nyt Moottorikin. Miten autot ovat kehittyneet reilun kymmenen vuoden aikana? Onko keski-ikäinen suomalainen dieselauto automaattisesti suurikulutuksinen ja -päästöinen? Millaisia vikoja käytetyissä autoissa voi ilmetä ja ovatko ne vaikeita korjata itse? Mitkä ovat käytetyn valtit ja heikkoudet uuteen autoon verrattuna? Muun muassa näihin kysymyksiin toivomme saavamme vastauksia käyttötestin edetessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat