1.12.2020

Hybridihaaste: onko uusi auto vanhaa taloudellisempi – haastoimme Toyota Corollalla vanhan diesel-Golfin

Hybridihaaste käyttötesti käytetyllä Toyota Corolla Volkswagen Golf

Kuinka paljon ajoneuvotekniikka on kehittynyt, eli pystyykö bensiinihybridi päihittämään taloudellisuudessa turbodieselin?

Moottorin toimituksessa pyörii kaksi vakioasukkia: hybridihaaste-juttusarjasta tuttu Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid ja käyttötesti käytetyllä -sarjan Volkswagen Golf V Variant 1.9 TDI DSG.

Vain toinen näistä autoista on tuore: Corollaa voisi sanoa melkein uudeksi, onhan se ensirekisteröity vajaat puolitoista vuotta sitten, vaikka matkamittarissa onkin kohta 40 000 kilometriä. Golfin mittarissa on jo reilut 192 000 kilometriä ja ikääkin noin vuosikymmen Corollaa enemmän.

Kaksikko kertoo Suomen autokannasta paljon: Corolla on maamme myydyin, Golf taas hyvin tyypillinen esimerkki keskivertoautosta Suomessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Moderni hybridi vastaan perinteinen diesel

Kun Golf valmistettiin, oli diesel vielä selvä ratkaisu pitkän matkan taittamiseen. Nyt vuosikymmen myöhemmin diesel on yhä relevantti, mutta trendikäs valitsee hybridin, ellei peräti ladattavaa hybridiä tai sähköautoa.

Hybridin taloudellisuudesta puhutaan paljon, ja usein mielipiteet ovat faktoja voimakkaampia. Oma Corollammekin on herättänyt keskustelua (kiitos siitä!) kun viikko sitten kerroimme ensimmäisen 2 500 kilometrin kulutuksen nousseen peräti 5,9 litraan sataa kilometriä kohden – pätkittäinen ajo jättää veronsa.

Vaan kuinka taloudellisesti Corolla voisi mennä? Ja pärjäisikö Golf dieselillään uudempaa autoa vastaan?

90 kilometrin sekalainen ajo

Hybridihaaste käyttötesti käytetyllä Toyota Corolla Volkswagen Golf

Tankkasimme autot täyteen ja lähdimme ladattavien hybridien yhteydessä käyttämällemme 90 kilometrin mittaiselle kulutuslenkille. Reitti koostuu Helsingin ruuhkista, Turun moottoritiestä, Kirkkonummen maanteistä ja kurvaa länsiväylää pitkin takaisin Moottorin toimitukseen Helsinkiin. Varsin sekalainen yhdistelmä kaikkea kaupungista talvirajoitteiseen moottoritiehen siis. Mikään absoluuttinen totuus lenkki ei ole, toisenlaisissa olosuhteissa lopputulos saattaisi olla toisin.

Kumpi voitti?

Nykytekniikka, ja vieläpä aika selvästi. Corolla selvitti noin 90 kilometrin mittaisen testilenkin 4,4 litralla bensiiniä. Golf vaati 5,5 litraa dieseliä. Kulutuslukemiksi tämä teki Corollalle 4,8 l/100 km (ajotietokone: 4,6 l/100 km) ja Golfille 5,8 l/100 km (ajotietokone 5,6 l/100 km).

Hybridihaaste käyttötesti käytetyllä Toyota Corolla Volkswagen Golf
Volkswagen Golfin tulos on hyvä, muttei niin pihi kuin odotimme.

Corollan jarrutuksissa liike-energiaa lataava hybridijärjestelmä veti testilenkin alun kaupunkiajolla ison eron, mutta edes moottoritiellä Golf ei juuri kuronut kulutuseroa umpeen. Golfin kohdalla meidän täytyy tutkia, onko kulutukselle tehtävissä mitään – esimerkiksi nastarenkaat voisi vaihtaa Leao Winter Defendereistä vähän tunnetumpiin merkkeihin. Corollan alla pyörivät Nokian Hakkapeliitta 9:t.

Pidemmillä ajomatkoilla Corolla siis näyttää etenevän huipputaloudellisesti – viime viikolla mainitut korkeat lukemat johtunevat epäsuotuisasta ajoprofiilista.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat