1.12.2020 Ajoneuvot Hybridihaaste: onko uusi auto vanhaa taloudellisempi – haastoimme Toyota Corollalla vanhan diesel-Golfin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuinka paljon ajoneuvotekniikka on kehittynyt, eli pystyykö bensiinihybridi päihittämään taloudellisuudessa turbodieselin? Moottorin toimituksessa pyörii kaksi vakioasukkia: hybridihaaste-juttusarjasta tuttu Toyota Corolla Touring Sports 2.0 Hybrid ja käyttötesti käytetyllä -sarjan Volkswagen Golf V Variant 1.9 TDI DSG.Vain toinen näistä autoista on tuore: Corollaa voisi sanoa melkein uudeksi, onhan se ensirekisteröity vajaat puolitoista vuotta sitten, vaikka matkamittarissa onkin kohta 40 000 kilometriä. Golfin mittarissa on jo reilut 192 000 kilometriä ja ikääkin noin vuosikymmen Corollaa enemmän.Kaksikko kertoo Suomen autokannasta paljon: Corolla on maamme myydyin, Golf taas hyvin tyypillinen esimerkki keskivertoautosta Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyModerni hybridi vastaan perinteinen dieselKun Golf valmistettiin, oli diesel vielä selvä ratkaisu pitkän matkan taittamiseen. Nyt vuosikymmen myöhemmin diesel on yhä relevantti, mutta trendikäs valitsee hybridin, ellei peräti ladattavaa hybridiä tai sähköautoa.Hybridin taloudellisuudesta puhutaan paljon, ja usein mielipiteet ovat faktoja voimakkaampia. Oma Corollammekin on herättänyt keskustelua (kiitos siitä!) kun viikko sitten kerroimme ensimmäisen 2 500 kilometrin kulutuksen nousseen peräti 5,9 litraan sataa kilometriä kohden – pätkittäinen ajo jättää veronsa.Vaan kuinka taloudellisesti Corolla voisi mennä? Ja pärjäisikö Golf dieselillään uudempaa autoa vastaan?90 kilometrin sekalainen ajoTankkasimme autot täyteen ja lähdimme ladattavien hybridien yhteydessä käyttämällemme 90 kilometrin mittaiselle kulutuslenkille. Reitti koostuu Helsingin ruuhkista, Turun moottoritiestä, Kirkkonummen maanteistä ja kurvaa länsiväylää pitkin takaisin Moottorin toimitukseen Helsinkiin. Varsin sekalainen yhdistelmä kaikkea kaupungista talvirajoitteiseen moottoritiehen siis. Mikään absoluuttinen totuus lenkki ei ole, toisenlaisissa olosuhteissa lopputulos saattaisi olla toisin.Kumpi voitti?Nykytekniikka, ja vieläpä aika selvästi. Corolla selvitti noin 90 kilometrin mittaisen testilenkin 4,4 litralla bensiiniä. Golf vaati 5,5 litraa dieseliä. Kulutuslukemiksi tämä teki Corollalle 4,8 l/100 km (ajotietokone: 4,6 l/100 km) ja Golfille 5,8 l/100 km (ajotietokone 5,6 l/100 km).Volkswagen Golfin tulos on hyvä, muttei niin pihi kuin odotimme.Corollan jarrutuksissa liike-energiaa lataava hybridijärjestelmä veti testilenkin alun kaupunkiajolla ison eron, mutta edes moottoritiellä Golf ei juuri kuronut kulutuseroa umpeen. Golfin kohdalla meidän täytyy tutkia, onko kulutukselle tehtävissä mitään – esimerkiksi nastarenkaat voisi vaihtaa Leao Winter Defendereistä vähän tunnetumpiin merkkeihin. Corollan alla pyörivät Nokian Hakkapeliitta 9:t.Pidemmillä ajomatkoilla Corolla siis näyttää etenevän huipputaloudellisesti – viime viikolla mainitut korkeat lukemat johtunevat epäsuotuisasta ajoprofiilista.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen