15.9.2021 Ajoneuvot Klassikko: Volvo 850 T-5R – Ruotsin historian suurin teollisuussatsaus vei Volvon julisteisiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmekymppisiään juhliva Volvo 850 oli suuri askel valmistajalle monella eri tapaa. Volvo 850 T-5R -erikoismalli oli kuitenkin taidonnäyte siitä, että myös Ruotsissa pystytään tekemään hauskoja autoja, jos niin halutaan. 1990-luvulle tultaessa Volvon malleja pidettiin kaikkea muuta kuin ”ajajan autoina”, ja myös nuorekkuus vaikutti olevan göteborgilaisten tuotteista kaukana. Volvolla oli vankka ja ennen kaikkea äänekäs kannattajajoukko, joka ei suostunut luopumaan ikääntyneestä 240-mallista, vaikka tarjolla oli huomattavasti modernimpia 700- ja 900-sarjan autoja samassa kokoluokassa.Pinnan alla ruotsalaiset olivat kuitenkin jo pitkään haaveilleet uusien asiakaskuntien valtaamisesta. Jos 700-sarjalaisen suunnittelu oli ollut valmistajalle taloudellisesti iso panostus, tuleva malli, Volvo 850, oli sitä koko Ruotsille – kaikkiaan auton on huhuttu kustantaneen valmistajalleen uskomattomat 15 miljardia kruunua. Kyseessä oli kuningaskunnan siihenastisen teollisuushistorian mittavin rahallinen satsaus. Mainittakoon kuitenkin, että suurin osa summasta upposi varsinaisen auton kehitystyön sijaan muun muassa tehtaiden nykyaikaistamiseen.Syynä valtaville kehityskuluille oli projektin laajuus ja pitkäkestoisuus. Volvon aikomuksena ei ollut pelkästään uuden automallin kehittäminen vaan perustusten luominen koko valmistajan tulevaisuudelle – ja näin myös lopulta tapahtui.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHiottu timanttiKolmentoista vuoden kehittämisen jälkeen auto oli vihdoin valmis, ja sedan-korinen Volvo 850 GLT esiteltiin yleisölle kesäkuussa 1991. Sukunäkö vanhempiin kanttimalleihin oli selvä: perusmuodoiltaan auto oli yhä laatikkomainen, mutta teräviä kulmia oli hieman pyöristelty.Auto sai lämpimän vastaanoton – ehkä lämpimämmän kuin yksikään Volvo oli uutena saanut.Kaksi vuotta myöhemmin esiteltiin farmarimalli, jonka nuorekkuutta haluttiin korostaa myös markkinointipuolella – tästä lähtien pitkäkattoisia Volvoja kutsuttaisiin kartanoautojen sijaan Sportswagoneiksi.Vuonna 1994 Geneven autonäyttelyssä esiteltiin kuitenkin jotain, mikä vei göteborgilaisvalmistajan vielä kauemmas pappamaisesta maineestaan: tuorein huippumalli kantoi nimeä 850 T-5R.Etuvetoinen perheauto oli verhottu erikoiseen haaleankeltaiseen väriin ja ökyyn nahkasisustaan. Alla olivat 17-tuumaiset Titan-vanteet siihen aikaan erittäin matalalla 225/45 R17 -rengastuksella. Kyseessä oli voimakkain Volvo-henkilöauto ikinä: tehoa oli nyt tarjolla 240 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 330 newtonmetriä. Valmistaja lupasi T5-R:n kiihtyvän manuaalivaihteisena nollasta sataan alle 7 sekunnissa, ja huippunopeus oli saksalaiskilpailijoiden tapaan rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Vastaavasti jousitusta oli luonnollisesti muokattu urheilullisemmaksi. Erikoismallin saattoi valita niin porrasperäisenä kuin Sportswagoninakin. Alkujaan T-5R:ää oli tarkoitus valmistaa vain parituhatta kappaletta, mutta yllättävän kysynnän myötä autoa päädyttiin tekemään kaikkiaan noin 7 000 yksilön verran. Värivaihtoehtona silmiin pistävän keltaisen lisäksi oli konservatiivisempi musta, ja viimeiset yksilöt tulivat linjalta ulos oliivinvihreinä. Kiteytettynä T-5R oli ensimmäinen Volvo, joka saattoi löytyä autoista innostuneiden lasten ja nuorten seinältä julisteeseen painettuna.Kuninkaan kohtaaminenKahta tällaista erikoismallia pääsimme koeajamaan Ylöjärvellä kesäisenä iltapäivänä. Vaikka Volvon historiasta löytyy lukuisia hienoja malleja, on vaikea kuvitella, että mikään muu valmistajan tuotteista pystyisi aiheuttamaan samanlaista sormien syyhyämistä kuin tieto T-Gulin rattiin pääsemisestä. Autot on kunnostettu pitkän linjan volvoilijan Jouni Jokisen toimesta niiden ansaitsemaan kuntoon aikaa ja intohimoa säästelemättä. Tarkemmin näihin yksilöihin, sekä Volvo 850:n historiaan perehdytään Moottorin numerossa 9/2021, joka on saatavilla myös sähköisenä Lehtiluukusta. Volvo 850 T-5R Sportswagon Hinta alkaen 357 900 mk (vuonna 1994) Bensiinimoottori 2 319 cm^3, 5 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto 176 kW (240 hv) / 5 600 r/min 330 Nm / 3 000 r/min Suorituskyky 0–100 km/h 6,9 s Huippunopeus 250 km/h Polttonesteen kulutus 9,4 l / 100 km Mitat (p/l/k) 4 709 / 1 761 / 1 415 Omamassa 1 415 kg Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaKlassikko: Volvo 244 Turbo – kun Göteborgissa tehtiin turboista ja turvallisuudesta seksikästä Klassikko: Datsun 100A 2D Sedan Klassikko: Peugeot 504 Coupé – muovinen mutta makea Klassikko: Renault Espace Turbo DX vm. 1990 – aikakautensa akvaario Klassikko: rallin manttelinperijä – Lancia Delta HF Integrale vm. 1988 Klassikko: tehtaan prototyyppi Saab 900 Cabriolet on kotimaisuuden ahdettu huipentuma Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää