17.5.2018 Ajoneuvot Klassikko: rallin manttelinperijä – Lancia Delta HF Integrale vm. 1988 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin numerossa 5/2018 muistelemme rallin A-ryhmän kultavuosia ja koeajamme 30-vuotiaan Lancia Delta HF Integralen, joka voitti lajin parissa miltei kaiken mahdollisen. Lancia Delta HF 4WD, ja sen jalostettu versio HF Integrale, päätyivät rallipolulle ikävän sattuman kautta. Kun turboahdettu ja nelivetoinen Delta HF 4WD -siviilimalli esiteltiin Torinon autonäyttelyssä huhtikuussa 1986, kukaan ei aavistanut, että sama auto kantaisi rallin MM-sarjan päävastuun jo seuraavan vuoden alusta alkaen. Ehei. Varta vasten ralliin rakennetut superautot elivät kukoistuskauttaan, ja Lancian tehdastallin ykkösnyrkki Henri Toivonen näytti etenevän nelivetoisella, keskimoottorisella ja tupla-ahdetulla Delta S4:llä kohti ansaittua maailmanmestaruutta. Seuraavana MM-ohjelmassa ajettu Korsikan ralli muutti kuitenkin kaiken. Toivonen syöksyi kartanlukijansa Sergio Creston kanssa ylivoimaisesta johtoasemasta rotkoon, ja Lancia syttyi räjähdysmäisesti palamaan. Molemmat autossa olleet kuolivat tapahtumapaikalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Avaimet A-ryhmään Autourheilun kattojärjestö FISA ilmoitti välittömästi Korsikan jälkeen, että rallin MM-sarjan siihenastinen pääluokka B-ryhmä kiellettäisiin kauden 1986 päätteeksi. Tilalle astuisivat tuotantoautoihin perustuvat ja turvallisemmat A-ryhmän autot. Lancian juuri esitelty Delta HF 4WD istui uusiin sääntöihin täydellisesti, joten se valjastettiin pikapikaa tehdaskilpurin aihioksi. Tulokset puhuivat kaudella 1987 puolestaan: Lancia voitti 11 rallista kahdeksan ja nappasi sekä kuljettajien että automerkkien mestaruudet. Italialaiset tiedostivat kuitenkin, että etumatka kilpailijoihin ei säilyisi ikuisesti, vaan ralliasetta täytyi kehittää edelleen. Syntyi Delta HF Integrale, mestariauton evoluutiopainos, joka oli edeltäjästään poiketen suunniteltu puhtaasti kilpailutoiminnan ehdoilla. Ensimmäinen evoluutio HF Integralen näkyvimpänä erona olivat levitetyt lokasuojat, jotka mahdollistivat kookkaampien pyörien sekä jarrujen käytön. Parempi jäähdytys sekä isompi ahdin nostivat siviiliversion tehon 165:sta 185 hevosvoimaan, ja rallipainoksessa yllettiin jo 270 hv:n lukemiin. Kuva: valmistaja Vaikka menneen B-ryhmän yli 500 hevosvoiman tehoihin olikin vielä matkaa, uusille A-ryhmäläisille kellotetut ajat painuivat pian samoihin lukemiin niin testiradoilla kuin erikoiskokeillakin. Etumatka oli siis ajettu kiinni jo reilussa vuodessa. Delta HF Integrale oli, jos mahdollista, vielä edeltäjäänsäkin HF 4WD:tä menestyksekkäämpi ralliase. Ylivoimasta kertoo parhaiten se, että kaudella 1988 vain yksi voitto 11 mahdollisesta lipsahti muille, ja molemmat mestaruudet olivat itsestään selvä juttu. Kaikkiaan Deltalla voitettiin kuusi peräkkäistä valmistajien mestaruutta ja neljä kuljettajien maailmanmestaruutta. Tarina oli ohitse vasta vuonna 1994, jolloin HF 4WD:n lanseerauksesta oli kulunut jo kokonaiset kahdeksan vuotta. Pedon pauhua Pääsimme kokeilemaan näissä kuvissa esiintyvää Delta HF Integralea Suomen teillä. Viimeistään moottorin käynnistys todistaa, että Integrale lukeutuu aidosti petojen sukuun – eikä nyt puhuta niistä säälittävistä herjoista, joita edullisempien italialaisautojen omistajat ovat vuosikymmenten ajan joutuneet kuulemaan. Käy läpi koko fiilistely ja A-ryhmän täydellinen tarina uusimmasta Moottorin numerosta 5/2018. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä Lehtipisteestä. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 25.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: rallikuhina alkaa jo näkymään Jyväskylässä 24.7.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Klassikko Klassikko: Porsche 911 60 vuotta – ajaton kone juhli matkoilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan