3.12.2019 Ajoneuvot Koeajo: Polaris Ranger Diesel, täyssähköinen EV ja räväkkä XP 1000 EPS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Valmistajansa myydyin mönkkäri on rivakka tapaus. Polariksen kautta aikojen myydymmästä mönkijästä eli Ranger-mallista tehty dieselversio on omiaan työkäytössä. Polaris Ranger Diesel T1b:n huippunopeus on 65km/h, joten myös siirtymät pikitiellä onnistuvat mukavasti.Moottorina tässä oivassa työjuhdassa on vääntävä Kubotan valmistama 24,8 hevosvoiman voimanlähde. Moottorille huoltoväli on luvatusti jopa 200 tuntia.Ranger Diesel on kolmipaikkainen. Kippilavalla voi kuljettaa jopa 435 kiloa tavaraa.Vaihteistosta löytyy eteenpäin hidas ja nopea puoli ja tietysti pakki. Varsinkin hidaspuoli on maastoajossa todella miellyttävä ja looginen, eikä turhia ryntäilyjä esiinny.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonipuolista voimansiirtoaDieselkoneella meno on ylipäätään mukavan rauhallista ja helppoa. Diesel-Rangerin voimansiirrosta löytyvät taka- ja nelivedon lisäksi Polariksen Turf-toiminto, mikä tarkoittaa takavetoa tasauspyörästön lukko avattuna. Avoin tasauspyörästö helpottaa ajamista pitävillä pinnoilla, kuten asvaltilla sillä tasauspyörästön myötä laite kääntyy ketterämmin eikä murra niin kuin perinteinen kiinteällä lukolla varustettu perä.Ehkä vielä asvalttiakin paremmin Turf-toiminto tulee esille pehmeällä alustalla, kuten nurmikolla tai hiekalla, sillä Turf-toiminto kytkettynä Ranger etenee nätisti, isompia jälkiä jättämättä.Rangerin ohjaamon suunnittelussa on keskitytty mukavuuteen ja selkeyteen. Hallintalaitteet on sijoitettu hyvin ja ne toimivat loogisesti.Polaris Ranger Diesel on varustettu koko pohjan peittävällä panssarilla, joten pohjakosketuksiakaan ei tarvitse pelätä.Sähkökäyttö tätä päivääTäysin sähkökäyttöinen Ranger EV T2a on tätä päivää, sillä sen voimanlähteenä on 11,7 kilowatin sähkömoottori. Polariksen sähkömönkijä on hieman tehoton, mutta hiljaisena ja päästöttömänä se sopii hyvin sisätiloihin tai muihin paikkoihin, joissa pakokaasua halutaan välttää.Sähkötoimisen Rangerin huippunopeus on 40 km/h. Valitettavasti toimintamatka on vain 80 kilometriä, joten kovin pitkälle safarille tällä kulkupelillä ei ole asiaa. Sähkömoottori vaatii tietysti akuston, joka on sijoitettu lattianrajaan. Painavien akkujen sijoittaminen alas parantaa painopistettä, mutta lisääntyneen painon huomaa selvästi maastoajossa.Vaikka sähkötoiminen Ranger on varustettu samoilla voimansiirron osilla ja toiminnoilla kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset mallit, niin painon ja mainitun tehonpuutteen Polaris EV:llä ei kovin pahaan maastoon tee mieli lähteä.Kookas ja tuhatkuutioinenPolariksen kookkaimmalla, tuhatkuutioisella EFi-moottorilla, varustettu Ranger XP 1000 EPS T1b 60km/h on mielenkiintoinen tuttavuus. Tässä kulkupelissä hauskuus ja hyötykerroin ovat kohdallaan.Voimanlähde tarjoaa tuhdisti vääntöä ja tehoa, oli sitten kyseessä tukkikärryn veto tai pelkkä hauskanpito. Myös Ranger XP1000 on varustettu Polariksen On Demand 4x4 -nelivetojärjestelmällä ja Turf-toiminnolla.Vaikka voimaa ja vääntöä on paljon, niin siitä huolimatta voimansiirto on saatu miellyttäväksi ja tarkaksi, joten vaikeammissakin paikoissa eteneminen onnistuu vaivatta ja turhia jännittämättä.Lisävarusteiden lista noudattelee tuttua Polariksen linjaa eli tarjolla on kattava lisävarustepaketti aina lämpöhytistä telasarjaan. Kyseistä mallia on saatavana myös kuuden hengen mallina, tällöin tyyppimerkki on Ranger XP 1000 EPS Crew.Teksti: Antti Mikkola Kuvat: Jari Saarentaus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”