26.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clio -hybridi vakuuttaa niin käytöksellään kuin kulutuksellaankin. Hyvää: sähköautomaisuus kaupunkiajossa, alhainen kulutus. Huonoa: turhan napakka alusta. Captur- ja Mégane-mallien lataushybridien ohessa ranskalaisvalmistaja toi myyntiin myös ”itselataavan” hybridivoimalinjan, joka istutettiin Renault Clio -kuoriin. Myös tässä tapauksessa polttomoottorina toimii vapaasti hengittävä, Atkinson-sykliä hyödyntävä 1,6-litrainen luontaisesti taloudellinen bensakone, joka saa piristysruiskeensa sähkömoottorista.Erikoiseksi Renaultin E-Techin tekee valmistajan monitilavaihteistoksi kutsuma laatikko, joka jakaa neljä vaihdetta polttomoottorin ja kaksi pykälää sähkömoottorin käytettäväksi. Näistä sitten sekoitellaan 15 erilaista vaihtoehtoa toivotun taloudellisuuden takaamiseksi.Vaihdevalitsin ei monimutkaista kokonaisuutta korosta, sillä keppi on perinteistä, kolosiinsa loksahtelevaa mekaanista mallia – eikä kuskinkaan tarvitse muuta kuin asennoitua ajamaan automaattivaihteista autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin sähköautolla ajaisiMiten yhdistelmä pelaa käytännössä? Erinomaisesti, monellakin tapaa. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina ilman polttomoottoria, ja ponteva kiihtyvyys yhdistettynä äänettömyyteen muistuttaa elävästi täyssähköautoa. Sama pätee energian talteenottoon, joka on jo vaihteiston D-asennossa voimakasta, ja pudottamalla valitsimen B:lle varsinaista jarrupoljinta tarvitaan enää kävelyvauhdissa.Nopeuden noustessa bensakone käynnistyy eikä kiihtyvyys enää ole suhteessa aivan yhtä vakuuttavaa, mutta silti kaiken aikaa ripeää – onhan 140 hevosvoiman yhteisteho pikkuautolle varsin mojova.Järjestelmän toiminnasta sinänsä on vaikea saada tarkkailemallakaan tolkkua, sillä bensakone käynnistyy aika ajoin odottamattomissa tilanteissa, kuten moottoritien loivissa alamäissä tai auton seistessä paikallaan. Vastaavasti tasakaasulla edetään useinkin sähköllä, jopa reilun sadan kilometrin nopeudessakin.Käynnistely ei muodostu häiriöksi, sillä polttomoottorin ääni on vaimea, ja kiinteiden välitysten ansiosta moottori ei myöskään ”huuda” samalla tapaa kuin esimerkiksi Toyotan hybrideissä.Kuljettaja voi seurata sähkön menekkiä akun varaustilamittarista, ja energiaviisari yhdistettynä melko pieneen voimalinjasymbolistoon paljastaa, millä käyttövoimalla kulloinkin liikutaan ja milloin ladataan.Oikeasti taloudellinenEli kuten niin monesti hybridiautoissa, myös Cliossa muhkea sähköapu tuo autoon ylimääräistä tenhoa. Ja kaiken päälle saa esimerkillisen taloudellisuuden: mittasimme kulutuksen samoilla lenkeillä joita käytämme autovertailuissa. Maantiellä Clio E-Tech vei 4,9 l/100 km, mikä on jo sinällään oiva tulos, mutta kaupungissa saavuttamamme erittäin alhaiset 4,3 litraa sadalla osoittaa Renaultin lupaaman 40 prosentin kulutussäästön todenmukaiseksi.Käytännössä kaikki hybridi-Cliossa toimii siis kuten pitääkin, paitsi jousitusmukavuus. Voi, kun tämän laitteen saisi vielä perinteisellä ranskalaisella pehmeällä alustalla – sen kanssa hybridivoimalinja maistuisi vieläkin sulavammalta.Tavaratilassa hybridimalli ottaa takkiin 90 litran verran vakiomallin 391 litrasta, kun mukaan lasketaan pohjan alla olevat lokerot. Vastineeksi edes jonkinlaista peräkärryä saa vetää – sähköavusteisessa automaailmassa erikoista sekin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Renault Clio E-Tech Hybrid Intens Hinta alkaen 25 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 271 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 36 kW (49 hv), 205 Nm. Teho 67 kW (91 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 103 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 655 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Koeajo Koeajo: Citroën C3 Aircross tarjoaa luokassaan oivat tilat jopa perhekäyttöön 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen