26.5.2021

Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti

Renault Clio e-Tech Hybrid

Renault Clio -hybridi vakuuttaa niin käytöksellään kuin kulutuksellaankin. Hyvää: sähköautomaisuus kaupunkiajossa, alhainen kulutus. Huonoa: turhan napakka alusta.

Captur- ja Mégane-mallien lataushybridien ohessa ranskalaisvalmistaja toi myyntiin myös ”itselataavan” hybridivoimalinjan, joka istutettiin Renault Clio -kuoriin. Myös tässä tapauksessa polttomoottorina toimii vapaasti hengittävä, Atkinson-sykliä hyödyntävä 1,6-litrainen luontaisesti taloudellinen bensakone, joka saa piristysruiskeensa sähkömoottorista.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Erikoiseksi Renaultin E-Techin tekee valmistajan monitilavaihteistoksi kutsuma laatikko, joka jakaa neljä vaihdetta polttomoottorin ja kaksi pykälää sähkömoottorin käytettäväksi. Näistä sitten sekoitellaan 15 erilaista vaihtoehtoa toivotun taloudellisuuden takaamiseksi.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Vaihdevalitsin ei monimutkaista kokonaisuutta korosta, sillä keppi on perinteistä, kolosiinsa loksahtelevaa mekaanista mallia – eikä kuskinkaan tarvitse muuta kuin asennoitua ajamaan automaattivaihteista autoa.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuin sähköautolla ajaisi

Miten yhdistelmä pelaa käytännössä? Erinomaisesti, monellakin tapaa. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina ilman polttomoottoria, ja ponteva kiihtyvyys yhdistettynä äänettömyyteen muistuttaa elävästi täyssähköautoa. Sama pätee energian talteenottoon, joka on jo vaihteiston D-asennossa voimakasta, ja pudottamalla valitsimen B:lle varsinaista jarrupoljinta tarvitaan enää kävelyvauhdissa.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Nopeuden noustessa bensakone käynnistyy eikä kiihtyvyys enää ole suhteessa aivan yhtä vakuuttavaa, mutta silti kaiken aikaa ripeää – onhan 140 hevosvoiman yhteisteho pikkuautolle varsin mojova.

Järjestelmän toiminnasta sinänsä on vaikea saada tarkkailemallakaan tolkkua, sillä bensakone käynnistyy aika ajoin odottamattomissa tilanteissa, kuten moottoritien loivissa alamäissä tai auton seistessä paikallaan. Vastaavasti tasakaasulla edetään useinkin sähköllä, jopa reilun sadan kilometrin nopeudessakin.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Käynnistely ei muodostu häiriöksi, sillä polttomoottorin ääni on vaimea, ja kiinteiden välitysten ansiosta moottori ei myöskään ”huuda” samalla tapaa kuin esimerkiksi Toyotan hybrideissä.

Kuljettaja voi seurata sähkön menekkiä akun varaustilamittarista, ja energiaviisari yhdistettynä melko pieneen voimalinjasymbolistoon paljastaa, millä käyttövoimalla kulloinkin liikutaan ja milloin ladataan.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Oikeasti taloudellinen

Eli kuten niin monesti hybridiautoissa, myös Cliossa muhkea sähköapu tuo autoon ylimääräistä tenhoa. Ja kaiken päälle saa esimerkillisen taloudellisuuden: mittasimme kulutuksen samoilla lenkeillä joita käytämme autovertailuissa. Maantiellä Clio E-Tech vei 4,9 l/100 km, mikä on jo sinällään oiva tulos, mutta kaupungissa saavuttamamme erittäin alhaiset 4,3 litraa sadalla osoittaa Renaultin lupaaman 40 prosentin kulutussäästön todenmukaiseksi.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Käytännössä kaikki hybridi-Cliossa toimii siis kuten pitääkin, paitsi jousitusmukavuus. Voi, kun tämän laitteen saisi vielä perinteisellä ranskalaisella pehmeällä alustalla – sen kanssa hybridivoimalinja maistuisi vieläkin sulavammalta.

Renault Clio e-Tech Hybrid

Tavaratilassa hybridimalli ottaa takkiin 90 litran verran vakiomallin 391 litrasta, kun mukaan lasketaan pohjan alla olevat lokerot. Vastineeksi edes jonkinlaista peräkärryä saa vetää – sähköavusteisessa automaailmassa erikoista sekin.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka

Renault Clio E-Tech Hybrid Intens

Hinta alkaen

25 390 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

28 271 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 36 kW (49 hv), 205 Nm.

Teho

67 kW (91 hv), 5600 r/min

Vääntö

144 Nm (3200 r/min)

Vääntö

144 Nm (3200 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

103 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,9 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 5,0 (yhd.)

CO2-päästöt

99 g/km

Mitat

pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

900 / 655 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

4 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat