26.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clio -hybridi vakuuttaa niin käytöksellään kuin kulutuksellaankin. Hyvää: sähköautomaisuus kaupunkiajossa, alhainen kulutus. Huonoa: turhan napakka alusta. Captur- ja Mégane-mallien lataushybridien ohessa ranskalaisvalmistaja toi myyntiin myös ”itselataavan” hybridivoimalinjan, joka istutettiin Renault Clio -kuoriin. Myös tässä tapauksessa polttomoottorina toimii vapaasti hengittävä, Atkinson-sykliä hyödyntävä 1,6-litrainen luontaisesti taloudellinen bensakone, joka saa piristysruiskeensa sähkömoottorista.Erikoiseksi Renaultin E-Techin tekee valmistajan monitilavaihteistoksi kutsuma laatikko, joka jakaa neljä vaihdetta polttomoottorin ja kaksi pykälää sähkömoottorin käytettäväksi. Näistä sitten sekoitellaan 15 erilaista vaihtoehtoa toivotun taloudellisuuden takaamiseksi.Vaihdevalitsin ei monimutkaista kokonaisuutta korosta, sillä keppi on perinteistä, kolosiinsa loksahtelevaa mekaanista mallia – eikä kuskinkaan tarvitse muuta kuin asennoitua ajamaan automaattivaihteista autoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin sähköautolla ajaisiMiten yhdistelmä pelaa käytännössä? Erinomaisesti, monellakin tapaa. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina ilman polttomoottoria, ja ponteva kiihtyvyys yhdistettynä äänettömyyteen muistuttaa elävästi täyssähköautoa. Sama pätee energian talteenottoon, joka on jo vaihteiston D-asennossa voimakasta, ja pudottamalla valitsimen B:lle varsinaista jarrupoljinta tarvitaan enää kävelyvauhdissa.Nopeuden noustessa bensakone käynnistyy eikä kiihtyvyys enää ole suhteessa aivan yhtä vakuuttavaa, mutta silti kaiken aikaa ripeää – onhan 140 hevosvoiman yhteisteho pikkuautolle varsin mojova.Järjestelmän toiminnasta sinänsä on vaikea saada tarkkailemallakaan tolkkua, sillä bensakone käynnistyy aika ajoin odottamattomissa tilanteissa, kuten moottoritien loivissa alamäissä tai auton seistessä paikallaan. Vastaavasti tasakaasulla edetään useinkin sähköllä, jopa reilun sadan kilometrin nopeudessakin.Käynnistely ei muodostu häiriöksi, sillä polttomoottorin ääni on vaimea, ja kiinteiden välitysten ansiosta moottori ei myöskään ”huuda” samalla tapaa kuin esimerkiksi Toyotan hybrideissä.Kuljettaja voi seurata sähkön menekkiä akun varaustilamittarista, ja energiaviisari yhdistettynä melko pieneen voimalinjasymbolistoon paljastaa, millä käyttövoimalla kulloinkin liikutaan ja milloin ladataan.Oikeasti taloudellinenEli kuten niin monesti hybridiautoissa, myös Cliossa muhkea sähköapu tuo autoon ylimääräistä tenhoa. Ja kaiken päälle saa esimerkillisen taloudellisuuden: mittasimme kulutuksen samoilla lenkeillä joita käytämme autovertailuissa. Maantiellä Clio E-Tech vei 4,9 l/100 km, mikä on jo sinällään oiva tulos, mutta kaupungissa saavuttamamme erittäin alhaiset 4,3 litraa sadalla osoittaa Renaultin lupaaman 40 prosentin kulutussäästön todenmukaiseksi.Käytännössä kaikki hybridi-Cliossa toimii siis kuten pitääkin, paitsi jousitusmukavuus. Voi, kun tämän laitteen saisi vielä perinteisellä ranskalaisella pehmeällä alustalla – sen kanssa hybridivoimalinja maistuisi vieläkin sulavammalta.Tavaratilassa hybridimalli ottaa takkiin 90 litran verran vakiomallin 391 litrasta, kun mukaan lasketaan pohjan alla olevat lokerot. Vastineeksi edes jonkinlaista peräkärryä saa vetää – sähköavusteisessa automaailmassa erikoista sekin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Renault Clio E-Tech Hybrid Intens Hinta alkaen 25 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 271 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 36 kW (49 hv), 205 Nm. Teho 67 kW (91 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 103 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 655 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous