26.5.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault Clio -hybridi vakuuttaa niin käytöksellään kuin kulutuksellaankin. Hyvää: sähköautomaisuus kaupunkiajossa, alhainen kulutus. Huonoa: turhan napakka alusta. Captur- ja Mégane-mallien lataushybridien ohessa ranskalaisvalmistaja toi myyntiin myös ”itselataavan” hybridivoimalinjan, joka istutettiin Renault Clio -kuoriin. Myös tässä tapauksessa polttomoottorina toimii vapaasti hengittävä, Atkinson-sykliä hyödyntävä 1,6-litrainen luontaisesti taloudellinen bensakone, joka saa piristysruiskeensa sähkömoottorista. Erikoiseksi Renaultin E-Techin tekee valmistajan monitilavaihteistoksi kutsuma laatikko, joka jakaa neljä vaihdetta polttomoottorin ja kaksi pykälää sähkömoottorin käytettäväksi. Näistä sitten sekoitellaan 15 erilaista vaihtoehtoa toivotun taloudellisuuden takaamiseksi. Vaihdevalitsin ei monimutkaista kokonaisuutta korosta, sillä keppi on perinteistä, kolosiinsa loksahtelevaa mekaanista mallia – eikä kuskinkaan tarvitse muuta kuin asennoitua ajamaan automaattivaihteista autoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuin sähköautolla ajaisi Miten yhdistelmä pelaa käytännössä? Erinomaisesti, monellakin tapaa. Liikkeellelähdöt tapahtuvat aina ilman polttomoottoria, ja ponteva kiihtyvyys yhdistettynä äänettömyyteen muistuttaa elävästi täyssähköautoa. Sama pätee energian talteenottoon, joka on jo vaihteiston D-asennossa voimakasta, ja pudottamalla valitsimen B:lle varsinaista jarrupoljinta tarvitaan enää kävelyvauhdissa. Nopeuden noustessa bensakone käynnistyy eikä kiihtyvyys enää ole suhteessa aivan yhtä vakuuttavaa, mutta silti kaiken aikaa ripeää – onhan 140 hevosvoiman yhteisteho pikkuautolle varsin mojova. Järjestelmän toiminnasta sinänsä on vaikea saada tarkkailemallakaan tolkkua, sillä bensakone käynnistyy aika ajoin odottamattomissa tilanteissa, kuten moottoritien loivissa alamäissä tai auton seistessä paikallaan. Vastaavasti tasakaasulla edetään useinkin sähköllä, jopa reilun sadan kilometrin nopeudessakin. Käynnistely ei muodostu häiriöksi, sillä polttomoottorin ääni on vaimea, ja kiinteiden välitysten ansiosta moottori ei myöskään ”huuda” samalla tapaa kuin esimerkiksi Toyotan hybrideissä. Kuljettaja voi seurata sähkön menekkiä akun varaustilamittarista, ja energiaviisari yhdistettynä melko pieneen voimalinjasymbolistoon paljastaa, millä käyttövoimalla kulloinkin liikutaan ja milloin ladataan. Oikeasti taloudellinen Eli kuten niin monesti hybridiautoissa, myös Cliossa muhkea sähköapu tuo autoon ylimääräistä tenhoa. Ja kaiken päälle saa esimerkillisen taloudellisuuden: mittasimme kulutuksen samoilla lenkeillä joita käytämme autovertailuissa. Maantiellä Clio E-Tech vei 4,9 l/100 km, mikä on jo sinällään oiva tulos, mutta kaupungissa saavuttamamme erittäin alhaiset 4,3 litraa sadalla osoittaa Renaultin lupaaman 40 prosentin kulutussäästön todenmukaiseksi. Käytännössä kaikki hybridi-Cliossa toimii siis kuten pitääkin, paitsi jousitusmukavuus. Voi, kun tämän laitteen saisi vielä perinteisellä ranskalaisella pehmeällä alustalla – sen kanssa hybridivoimalinja maistuisi vieläkin sulavammalta. Tavaratilassa hybridimalli ottaa takkiin 90 litran verran vakiomallin 391 litrasta, kun mukaan lasketaan pohjan alla olevat lokerot. Vastineeksi edes jonkinlaista peräkärryä saa vetää – sähköavusteisessa automaailmassa erikoista sekin. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Petri Munukka Renault Clio E-Tech Hybrid Intens Hinta alkaen 25 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 28 271 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, automaattinen monitilavaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 36 kW (49 hv), 205 Nm. Teho 67 kW (91 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 103 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,0 (yhd.) CO2-päästöt 99 g/km Mitat pituus 4050 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1440 mm, akseliväli 2583 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 900 / 655 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 9.5.2024 Lentokoneet Maailman paras lentoasema on valittu - kärkisijat aasialaisten juhlaa 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe