8.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris 1.5 hybrid – Itsevarmemmin ottein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Yaris huokuu itsevarmuutta, sillä japanilaismerkki tietää kompaktiautonsa olevan oikeilla jäljillä. Hyvää: ajettavuus, hybridijärjes-telmän toiminta, kompakti koko. Huonoa: lievä rauhattomuus moottoritiellä, tietoviihdejärjestelmä. Neljännen polven Yaris Hybrid jatkaa siitä, mihin edellinen mallipolvi eräällä tavalla jäi. Valmistajan käyntikortiksi muodostunut hybriditekniikka on edelleen Yariksen keihäänkärkenä, ja koko auto on kehitetty puhtaalta pöydältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi luista alkaen Muodonmuutos on tällä kertaa aloitettu pohjarakenteesta, sillä myös Yaris siirtyy nyt Toyotan TNGA-pohjaratkaisuperheen pariin: tällä kertaa tarkempi versio on GA-B. Tuttuun tapaan Toyota kertoo TNGA-perustan tuovan painonsäästöä ja parantavan korin vääntöjäykkyttä noin kolmanneksella. Samalla painopiste on tuotu mahdollisimman alas. Liikkeessä muutos tuntuukin, sillä matalan painopisteen ja jäykempien akselistojen tukipisteiden ansiosta Yaris kääntyy terävämmin ja varmemmin. Ohjaustuntuma ei ole erityisen huikea mutta lineaarinen, ja ohjauksen keskitys toimii hyvin. Moottoritiellä Yaris tuntuu kilpailijoitaan pikkuautomaisemmalta, mutta taajamassa sama perusvire realisoituu ketteryytenä. Voimalinjapuolellakin on luvassa uutta. 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on sukua Corollan 2,0-litraiselle, ja tavoittelee jälleen hyvää termistä hyötysuhdetta. Samalla hybridin sähkötekniikkaa on päivitetty, ja litium-ioniakuston ansiosta kiloja säästyy muualle. Hybridin yhteisteho on kasvanut 116 hevosvoimaan. Voimavarat riittävät hienosti jopa ohituksiin, vaikka portaattoman automaattivaihteiston yhteydessä polttomoottorista lähteekin mylvähtelevää pärinää. Seka-ajossa kulutus jäi alle viiden litran sadalla, suosien kevyempää taajamaelämää moottoriteiden sijaan. Toyotalle tuttuun tapaan hybiridjärjestelmä ei tarvitse kuljettajalta huomiota. Auto kuitenkin kertoo sanallisia vinkkejä päättyneen ajosuorituksen pohjalta, mikäli taloudellisuuttaan haluaa viilata. Inspiraationa musta soijapapu Toyota on ovelasti myös muuttanut Yariksen mittasuhteita. Korkeudesta on lähtenyt 40 mm, kiitos alemmas sijoitettujen istuinten ja myöhemmin myyntiin tulevan Yaris Cross -maastomallin tuoman vapauden. Akseliväli on venynyt 50 mm, mutta itse auto on lyhentynyt 5 mm. Pituudessa tärkein arvo on pysytteleminen alle neljän metrin luokassa. Muotoilun inspiraationa on muuten toiminut musta soijapapu, kuromame. Auton koko huomioon ottaen sisätilat ovatkin hyvällä tolalla. Tavaratila on takaistuimen normaaliasennossa 286-litrainen. Kuljettajan työpisteellä merkittävin tilaero tulee hiukan kasvaneesta hartiatilasta. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmä on Toyotan tuttu 10-tuumainen kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on ollut vanhahtava jo useamman vuoden. Enemmän älyä kaipaaville tarjolla on kuitenkin puhelinpeilaus (Apple CarPlay & Android Auto). Älypuhelimelle on saatavissa langaton latauskolo keskikonsoliin. Kuljettajalle tiedot kerrotaan Style-varustelusta alkaen uudella kiikarimallisella mittaristolla, jonka digiretrotyyli on onneksi selkeää. Tarjolla on myös tuulilasin heijastusnäyttö. Toyota on samalla päivittänyt ajoavustimensa Safety Sense 2.5:ksi kutsutuksi yhteispaketiksi. Vetovastuuseen Yariksen historian ensimmäisiin uutuuksiin kuuluu myös vetokoukku hybridin yhteydessä, joskin 450 kilogramman vetomassa on suunniteltu enemmän pyöräkoukuille kuin suuriin mökkiremontteihin. Yariksen 20 vuoden kehitystyö ja menestyminen sekä segmentissään että hybridisaralla ovat antaneet Toyotalle tervetullutta itseluottamusta uuden polven suunnittelussa. Toisaalta malli voi keskittyä nyt kaupunkiauton rooliin, sillä tila-automaisempia tehtäviä varten Toyota tuo markkinoille ajan hermolla olevan Yaris Crossin. Yaris-malliston hinnat alkavat 1,0-litraisen VVT-i Lifen 16 793 eurosta. Kookkaampina moottorivaihtoehtoina ovat 1,5-litrainen VVT-IW (17 612 euroa) ja 1.5 Hybrid (alkaen 20 990 euroa). Maahantuoja arvioi, että hybridit muodostavat noin 80 prosenttia uuden Yariksen myynnistä. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style Hinta alkaen 23 496 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 944 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (80 hv). Teho 67 kW (91 hv), 5500 r/min Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 92 g/km Mitat pituus 3940 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2560 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku