23.4.2020

Kujamaasturi Toyota Yaris Cross: neliveto kuin RAV4, kompakti kuin Yaris

Toyota Yaris Cross neliveto RAV4

Toyota Yaris Cross on odotettu korotus Yaris-mallistoon. Kujien ja pienten katujen maasturi on saatavissa nelivetonakin RAV4:n hengessä.

Uusi Toyota Yaris Cross pohjautuu nimensä mukaisesti hiljattain esiteltyyn uuteen Yarikseen, mutta yhteistä löytyy myös RAV4:n kanssa. Auton ensiesittelyn piti olla Geneven autonäyttelyssä maaliskuun alussa, mutta koronavirusepidemia varasti tuolloin show'n.

https://www.youtube.com/watch?v=JWNZEr_I-M8

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ketterä timantti

Jos Yaris oli muotoilufilosofialtaan "vauhdikas soijapapu", oli Yaris Crossin kohdalla kantavana muotoiluideana oli "ketterä timantti". Japanilaisvalmistaja ei nimittäin halunnut tinkiä kompaktien mittojen ketteryydestä, mutta toisaalta autolle haluttiin antaa seikkailumuoveja myöten trendikästä katumaasturiasennetta. Keulailmeessä on hyvin havaittavissa myös sukulaisuus RAV4:n kanssa. Kynnyshelmassa oleva "Yaris Cross" -väriläiskä tuo tosin ajatuksen, ollaanko Toyotalla oltu hiukan kateellisia Citroënin Airbumpeista...

4,18 metriä pitkä Yaris Cross on noin 20 senttimetriä perus-Yarista pidempi. Leveyttä Cross-versiolla on 1,77 metriä, muutamia senttejä Yarista enemmän ja auton korkeus on 9 senttimetriä perusmallia korkeampi, eli katto kulkee 1,56 metrissä. Akseliväli on Yariksen kanssa sama 2 560 mm ja autot valmistetaankin samalla Valenciennesin tehtaalla Ranskassa. Molemmat pohjautuvat kompaktiin GA-B-versioon Toyotan TNGA-perusrakenteesta. Toyotan filosofiana on, että Euroopan markkinoille suunniteltuna autona Yaris Cross kannattaa myös valmistaa Euroopassa. Tehtaan tavoitteena on valmistaa 150 000 Yaris Crossia vuosittain.

Toyota Yaris Cross
Toyota Yaris Cross muodostaa Yaris-malliston kolmannen lenkin perusmallin ja GR-version jälkeen.

Jos päässä pyörii ajatus "mutta eikö muhkumpi Yaris ole sitten Yaris Verso?", ei tässä ole vielä kaikki. Toyota on antanut Yaris Crossille 30 mm enemmän maavaraa kuin perus-Yarikselle. Vanteet ovat 18-tuumaiset. Kun vielä huomioidaan, että Yaris Cross on saatavilla RAV4-tyylisellä AWD-i-nelivetojärjestelmällä, on ymmärrettävää, miksi verso löytyy tänä vuonna lähinnä ruisleipäpaketista.

Myös nelivedolla

Toyota Yaris Cross on aina hybridi ja sen polttomoottorina on 1,5-litrainen kolmisylinterinen moottori, joka toimii Atkinson-työkierrolla. Häviöiltään optimoitu moottorirakenne on sukua Corollassa ja Camryssä nähdyille nelisylinterisille malleille ja se saavuttaa noin 40 prosentin termisen hyötysuhteen. Sähkömoottorin teho on 59 kilowattia ja yhteensä järjestelmätehoa on 116 hevosvoimaa, eli 85 kilowattia.

Etuvetomallin lisäksi tarjolla on neliveto, jossa taka-akselin osuudesta vastaa sähkömoottori ilman mekaanista yhteyttä. Kiihdytettäessä suositaan taka-akselin moottoria, mutta muutoin järjestelmä käyttäytyy etuvetopainotteisesti. Toteutus on tuttu isoveli-RAV4:stä. Toyotan mukaan etuvetomallin WLTP-päästöt ovat alle 120 grammaa per kilometri, nelivedon jäädessä alle 135 gramman per kilometri.

https://www.youtube.com/watch?v=Bx7boNF20Pg

Toyota ei vielä kommentoinut auton sisätiloja tarkemmin, mutta 40/20/40 kaadettavien takaistuinten avulla mukaan pitäisi mahtua maastopyörä. Tavaratilasta löytyy myös kiinnityspaikat kuorman sitomiseen. Varsinainen kojelauta puolestaan on lainattu melko suoraan Yariksesta, kuten odottaa sopii.

Toyota Yaris Cross

Toyota Yaris Cross saapuu maahantuojan arvion mukaan Suomeen kesällä 2021.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Aake Kinnunen

Luetuimmat