8.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris 1.5 hybrid – Itsevarmemmin ottein Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Toyota Yaris huokuu itsevarmuutta, sillä japanilaismerkki tietää kompaktiautonsa olevan oikeilla jäljillä. Hyvää: ajettavuus, hybridijärjes-telmän toiminta, kompakti koko. Huonoa: lievä rauhattomuus moottoritiellä, tietoviihdejärjestelmä. Neljännen polven Yaris Hybrid jatkaa siitä, mihin edellinen mallipolvi eräällä tavalla jäi. Valmistajan käyntikortiksi muodostunut hybriditekniikka on edelleen Yariksen keihäänkärkenä, ja koko auto on kehitetty puhtaalta pöydältä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi luista alkaenMuodonmuutos on tällä kertaa aloitettu pohjarakenteesta, sillä myös Yaris siirtyy nyt Toyotan TNGA-pohjaratkaisuperheen pariin: tällä kertaa tarkempi versio on GA-B. Tuttuun tapaan Toyota kertoo TNGA-perustan tuovan painonsäästöä ja parantavan korin vääntöjäykkyttä noin kolmanneksella. Samalla painopiste on tuotu mahdollisimman alas.Liikkeessä muutos tuntuukin, sillä matalan painopisteen ja jäykempien akselistojen tukipisteiden ansiosta Yaris kääntyy terävämmin ja varmemmin. Ohjaustuntuma ei ole erityisen huikea mutta lineaarinen, ja ohjauksen keskitys toimii hyvin. Moottoritiellä Yaris tuntuu kilpailijoitaan pikkuautomaisemmalta, mutta taajamassa sama perusvire realisoituu ketteryytenä.Voimalinjapuolellakin on luvassa uutta. 1,5-litrainen kolmisylinterinen bensiinimoottori on sukua Corollan 2,0-litraiselle, ja tavoittelee jälleen hyvää termistä hyötysuhdetta. Samalla hybridin sähkötekniikkaa on päivitetty, ja litium-ioniakuston ansiosta kiloja säästyy muualle. Hybridin yhteisteho on kasvanut 116 hevosvoimaan. Voimavarat riittävät hienosti jopa ohituksiin, vaikka portaattoman automaattivaihteiston yhteydessä polttomoottorista lähteekin mylvähtelevää pärinää.Seka-ajossa kulutus jäi alle viiden litran sadalla, suosien kevyempää taajamaelämää moottoriteiden sijaan. Toyotalle tuttuun tapaan hybiridjärjestelmä ei tarvitse kuljettajalta huomiota. Auto kuitenkin kertoo sanallisia vinkkejä päättyneen ajosuorituksen pohjalta, mikäli taloudellisuuttaan haluaa viilata.Inspiraationa musta soijapapuToyota on ovelasti myös muuttanut Yariksen mittasuhteita. Korkeudesta on lähtenyt 40 mm, kiitos alemmas sijoitettujen istuinten ja myöhemmin myyntiin tulevan Yaris Cross -maastomallin tuoman vapauden. Akseliväli on venynyt 50 mm, mutta itse auto on lyhentynyt 5 mm. Pituudessa tärkein arvo on pysytteleminen alle neljän metrin luokassa. Muotoilun inspiraationa on muuten toiminut musta soijapapu, kuromame. Auton koko huomioon ottaen sisätilat ovatkin hyvällä tolalla. Tavaratila on takaistuimen normaaliasennossa 286-litrainen. Kuljettajan työpisteellä merkittävin tilaero tulee hiukan kasvaneesta hartiatilasta.Kojelaudan tietoviihdejärjestelmä on Toyotan tuttu 10-tuumainen kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä on ollut vanhahtava jo useamman vuoden. Enemmän älyä kaipaaville tarjolla on kuitenkin puhelinpeilaus (Apple CarPlay & Android Auto). Älypuhelimelle on saatavissa langaton latauskolo keskikonsoliin.Kuljettajalle tiedot kerrotaan Style-varustelusta alkaen uudella kiikarimallisella mittaristolla, jonka digiretrotyyli on onneksi selkeää. Tarjolla on myös tuulilasin heijastusnäyttö. Toyota on samalla päivittänyt ajoavustimensa Safety Sense 2.5:ksi kutsutuksi yhteispaketiksi. VetovastuuseenYariksen historian ensimmäisiin uutuuksiin kuuluu myös vetokoukku hybridin yhteydessä, joskin 450 kilogramman vetomassa on suunniteltu enemmän pyöräkoukuille kuin suuriin mökkiremontteihin.Yariksen 20 vuoden kehitystyö ja menestyminen sekä segmentissään että hybridisaralla ovat antaneet Toyotalle tervetullutta itseluottamusta uuden polven suunnittelussa. Toisaalta malli voi keskittyä nyt kaupunkiauton rooliin, sillä tila-automaisempia tehtäviä varten Toyota tuo markkinoille ajan hermolla olevan Yaris Crossin.Yaris-malliston hinnat alkavat 1,0-litraisen VVT-i Lifen 16 793 eurosta. Kookkaampina moottorivaihtoehtoina ovat 1,5-litrainen VVT-IW (17 612 euroa) ja 1.5 Hybrid (alkaen 20 990 euroa). Maahantuoja arvioi, että hybridit muodostavat noin 80 prosenttia uuden Yariksen myynnistä.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Toyota Yaris 1.5 Hybrid Style Hinta alkaen 23 496 € Koeajetun auton hinta varusteineen 25 944 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (80 hv). Teho 67 kW (91 hv), 5500 r/min Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 3,9 (yhd.) CO2-päästöt 92 g/km Mitat pituus 3940 mm, leveys 1745 mm, korkeus 1505 mm, akseliväli 2560 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 450 / 450 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 12.10.2024 Ajoneuvot Odotettu, autonominen Tesla Robotaxi ilman hallintalaitteita – tuotantoon väitetysti 2026, väitetysti alle 30 tonnin hinnalla 12.10.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Santa Fe – mukava matkakaveri 11.10.2024 Ajoneuvot Tältä näyttää uusi Volkswagen Tayron eli periaatteessa Tiguan kolmennella istuinrivillä tai 885 litran tavaratilalla 11.10.2024 Koeajo Koeajo: Ford Explorer – “saanks mä kopsata sun läksyt?” 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 11.10.2024 Ajoneuvot Missäköhän tämä on viipynyt? – Tesla Model 3 Long Range RWD tarkoittaa 702 kilometrin toimintamatkaa – mahdollisuudet hurjempaankin olemassa 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.10.2024 Liikennepolitiikka Päästökaupan seuraus: polttonesteiden hinnat nousevat – mutta paljonko? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 13.10.2024 Ajatuksia autoista Lopeta jo se vinkuminen sähköstä, vedystä ja bensasta – Ajatuksia autoista 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 12.10.2024 Uutinen Autoliitto muistuttaa tulevasta talvirengaskaudesta – "mieluummin reilusti etuajassa kuin päivä liian myöhään" 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 11.10.2024 Ajoneuvot Škoda Elroq haluaa aloittaa kiipeämisensä kohti myyntitilastojen kärkipaikkaa alkaen 36 590 eurolla 12.10.2024 Yleinen Huutokauppahelmet: Suzuki Jimny 'Brabus' 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon