8.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid on markkinoiden edullisin lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osansa kuumenevasta hybridimarkkinasta haluaa myös Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Hyvää: näppäryys, mukavuus. Huonoa: istuimen muotoilu, tunnoton ohjaus, kulutus. Renault Captur ehti ajoon ensimmäisenä merkin kolmesta hybridiuutuudesta; Clio ja Megane odottavat jo kulman takana. Joillekin merkeille lataushybridin esittely on edistysaskel, mutta Renaultille se on päästöjen puolesta takapakkia – onhan Zoe ollut Euroopan myydyin täyssähköauto jo useiden vuosien ajan. Renaultilla ehkä kuviteltiin siirtymää sähköautoihin vauhdikkaammaksi, ja ajateltiin jättää hybridien aikakausi väliin. Hybridien kasvava suosio ja niitä suosiva verotus vaikkapa meillä on pakottanut ranskalaiset pohtimaan asiaa uudestaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Monimutkainen tekniikka… Renaultin ratkaisut poikkeavat kilpailijoista. Captur pystyy toimimaan sekä rinnakkais- että sarjahybridinä, sähköisesti kytkeytyvällä monitilavaihteistolla on erilaisia ajotiloja 15. Kuski ei juurikaan pysty niihin vaikuttamaan – eikä tarvitsekaan, ajotapahtuma on yhtä vaivaton kuin millä tahansa automaatilla. Ahtamattoman 1,6-litraisen bensiinimoottorin (92 hv) ja sähkömoottorien (20 + 49 hv) yhteisteho on 159 hv. Työnjako on huomaamatonta, ja niin pitääkin polttomoottorin sammuillessa tiuhaan. Melutaso on vaimea molemmilla voimanlähteillä. Yhteistoimin suorituskyky on sähäkkä, mutta pelkällä sähköllä ripeän lähdön jälkeen meno hyytyy. Sähkövermeet lisäävät painoa 300 kiloa. Massa tuo tukevaa ison auton tuntua ajoon, mutta köykäisen ohjauksen, sähköisen jarrutuksen ja voimansiirron ohentama tuntuma tiehen hillitsee ajohaluja liukkaalla. Renault kehuu Formula 1-tiiminsä osallistuneen hybriditekniikan toteutukseen, eikä siellä ole totuttu aivan viimeisen pisaran säästelyyn. Captur on melko perso niin bensiinille kuin sähköllekin. Alle 10 kWh:n akku ei riitä moottoritiellä edes 30 kilometrin ajoon, ja taajamassa pihistelykin tuotti tulokseksi vain 45 km. Pakkanen nipistänee matkaa entisestään, ja alle -8 asteen lämpötilassa polttomoottori käynnistyy joka tapauksessa lämmittämään autoa. Akun tyhjennyttyä bensiiniä palaa yli 6 l/100 km. Akuston lataus kestää vähimmillään kolmisen tuntia. …ei näy päällepäin Vain kaksi tankkausluukkua juoruaa Capturin sähköistymisestä: vasemmalle pistetään letku ja oikealle töpseli. Matkustamo on ennallaan eli takatilat riittävät aikuisille, kolmelle vain lyhyesti. Istuimet näyttävät mukavilta, mutta ovat turhan pehmeät. Pitkällä matkalla kaipaisi tukevampia muotoja niin sivuille, reisille kuin ristiselällekin. Tavaratila on riittävän kookas, vaikka hybriditekniikka onkin anastanut tilan välipohjan alta. Konttia voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkaajien kustannuksella. Kuskin näkymässä suurin ero on mittaristossa: moottorien työnjaon, latauksen ja virrankulutuksen seurannalle on omat näyttönsä. Digimittaristo tarjoaa erilaisia näkymiä ajotilojen mukaan, mutta perinteisiä nopeus- tai kierroslukumittareita ei ole katsottu lainkaan tarpeellisiksi. Lämmönsäätö ja radio säätyvät perinteisillä kytkimillä, jos kosketusnäyttöä vierastaa. Runsaasta varustelusta huolimatta Capturin hinta on puristettu ensimmäisenä lataushybridinä alle 30 000 euron. Lisähinta vastaavaan tavalliseen malliin verrattuna on 3 300 euroa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid Intens Hinta alkaen 29 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 857 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottorit 15 + 36 kW (20 + 49 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 9,8 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1576 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE 200 4Matic A Cabriolet AMG-line – Kesästä nauttimiseen 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 Allstreet – urbaaniin asfalttiviidakkoon 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Koeajo Koeajo: BYD Seal U – perusvarmaa, mutta tasapaksua 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan