8.1.2021 Ajoneuvot Koeajo: Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid on markkinoiden edullisin lataushybridi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Osansa kuumenevasta hybridimarkkinasta haluaa myös Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid. Hyvää: näppäryys, mukavuus. Huonoa: istuimen muotoilu, tunnoton ohjaus, kulutus. Renault Captur ehti ajoon ensimmäisenä merkin kolmesta hybridiuutuudesta; Clio ja Megane odottavat jo kulman takana. Joillekin merkeille lataushybridin esittely on edistysaskel, mutta Renaultille se on päästöjen puolesta takapakkia – onhan Zoe ollut Euroopan myydyin täyssähköauto jo useiden vuosien ajan.Renaultilla ehkä kuviteltiin siirtymää sähköautoihin vauhdikkaammaksi, ja ajateltiin jättää hybridien aikakausi väliin. Hybridien kasvava suosio ja niitä suosiva verotus vaikkapa meillä on pakottanut ranskalaiset pohtimaan asiaa uudestaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonimutkainen tekniikka…Renaultin ratkaisut poikkeavat kilpailijoista. Captur pystyy toimimaan sekä rinnakkais- että sarjahybridinä, sähköisesti kytkeytyvällä monitilavaihteistolla on erilaisia ajotiloja 15. Kuski ei juurikaan pysty niihin vaikuttamaan – eikä tarvitsekaan, ajotapahtuma on yhtä vaivaton kuin millä tahansa automaatilla.Ahtamattoman 1,6-litraisen bensiinimoottorin (92 hv) ja sähkömoottorien (20 + 49 hv) yhteisteho on 159 hv. Työnjako on huomaamatonta, ja niin pitääkin polttomoottorin sammuillessa tiuhaan. Melutaso on vaimea molemmilla voimanlähteillä. Yhteistoimin suorituskyky on sähäkkä, mutta pelkällä sähköllä ripeän lähdön jälkeen meno hyytyy. Sähkövermeet lisäävät painoa 300 kiloa. Massa tuo tukevaa ison auton tuntua ajoon, mutta köykäisen ohjauksen, sähköisen jarrutuksen ja voimansiirron ohentama tuntuma tiehen hillitsee ajohaluja liukkaalla.Renault kehuu Formula 1-tiiminsä osallistuneen hybriditekniikan toteutukseen, eikä siellä ole totuttu aivan viimeisen pisaran säästelyyn. Captur on melko perso niin bensiinille kuin sähköllekin. Alle 10 kWh:n akku ei riitä moottoritiellä edes 30 kilometrin ajoon, ja taajamassa pihistelykin tuotti tulokseksi vain 45 km. Pakkanen nipistänee matkaa entisestään, ja alle -8 asteen lämpötilassa polttomoottori käynnistyy joka tapauksessa lämmittämään autoa. Akun tyhjennyttyä bensiiniä palaa yli 6 l/100 km. Akuston lataus kestää vähimmillään kolmisen tuntia.…ei näy päällepäinVain kaksi tankkausluukkua juoruaa Capturin sähköistymisestä: vasemmalle pistetään letku ja oikealle töpseli. Matkustamo on ennallaan eli takatilat riittävät aikuisille, kolmelle vain lyhyesti. Istuimet näyttävät mukavilta, mutta ovat turhan pehmeät. Pitkällä matkalla kaipaisi tukevampia muotoja niin sivuille, reisille kuin ristiselällekin. Tavaratila on riittävän kookas, vaikka hybriditekniikka onkin anastanut tilan välipohjan alta. Konttia voi suurentaa liu’uttamalla takaistuinta eteenpäin takamatkaajien kustannuksella. Kuskin näkymässä suurin ero on mittaristossa: moottorien työnjaon, latauksen ja virrankulutuksen seurannalle on omat näyttönsä. Digimittaristo tarjoaa erilaisia näkymiä ajotilojen mukaan, mutta perinteisiä nopeus- tai kierroslukumittareita ei ole katsottu lainkaan tarpeellisiksi. Lämmönsäätö ja radio säätyvät perinteisillä kytkimillä, jos kosketusnäyttöä vierastaa. Runsaasta varustelusta huolimatta Capturin hinta on puristettu ensimmäisenä lataushybridinä alle 30 000 euron. Lisähinta vastaavaan tavalliseen malliin verrattuna on 3 300 euroa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Renault Captur E-Tech Plug-in Hybrid Intens Hinta alkaen 29 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 857 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottorit 15 + 36 kW (20 + 49 hv). Teho 68 kW (92 hv), 5600 r/min Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Vääntö 144 Nm (3200 r/min) Akku Akuston energiasisältö: 9,8 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 48 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 117 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,1 s Huippunopeus 175 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,7 (yhd.) CO2-päästöt 34 g/km Mitat pituus 4227 mm, leveys 1797 mm, korkeus 1576 mm, akseliväli 2639 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 750 kg Takuu 4 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?