28.8.2021 Ajoneuvot Koeajo: täysin uusi Škoda Fabia rikkoo luokkarajoja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Fabia on kasvamassa ulos pikkuautoluokasta niin tiloiltaan kuin ominaisuuksiltaankin. Hyvää: runsaat tilat, kätevät ratkaisut, ajettavuus, kulutus. Huonoa: puhdittomuuden tuntu, pitkät välitykset. Škoda Fabia on vakiinnuttanut paikkansa yhtenä järkevimmistä pienistä perheautoista. Nyt esitelty neljäs sukupolvi jatkaa samoilla linjoilla. Mullistuksia on turha odottaa sen enempää tekniikkaan kuin ulkokuoreenkaan, mutta uusi malli on joka saralla poistuvaa etevämpi. Jäykempi perusrakenne parantaa ajettavuutta, aerodynamiikkaa on hiottu ja tilaa sekä varusteita on enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerheauton tilatŠkoda Fabia on kasvanut pituutta 11 ja leveyttä viitisen senttiä. Kun akselivälikin on venynyt liki kymmenen senttiä, tilat ovat kasvaneet merkittävästi. Takaistuinta kehtaa tarjota aikuisille, mutta keskipaikalla on ahtaampaa keskitunnelin takia. Tilat haastavat joitakin isommankin luokan kilpailijoita myös hulppean kokoisella tavaratilallaan: litroja on peräti 380. Sisäilme on muuttunut ulkokuorta enemmän. Kojelauta on tyylikkään selkeälinjainen, näkymää hallitsee iso kojelaudan päälle asetettu kosketusnäyttö. Aivan kaikkia toimintoja ei ole siirretty näytöltä operoitaviksi, sillä nappuloitakin on jätetty jäljelle, ja koeajosta selviää ilman ohjekirjaa. Varusteluvaihtoehdot ovat tutut Active, Ambition ja Style. Fabialle uusia lisävarusteita ovat kaista-avustin, jatkuva internet-yhteys, virtuaalimittaristo, liikennemerkkien tunnistus, lämmitettävä ratti ja tuulilasi.Ilman sähköavustustaFabian moottorivalikoima käsittää enimmäkseen litraisia kolmisylinterisiä bensamoottoreita turbolla (95 tai 110 hv) tai ilman (80 hv). Kesyimmät ovat viisivaihteisia, tehokkain on joko kuusivaihteinen tai sitten seitsenvaihteinen DSG 1,5-litraisen (150 hv) huippumallin tavoin. Moottoreiden sisäistä kitkaa on vähennetty ja palotapahtumaa optimoitu.Samaan aikaan painon lisäksi ilmanvastusta on suitsittu säätyvällä jäähdytysilmasäleiköllä, takakulmien spoilereilla, pohjan koteloinnilla ja pienemmillä peileillä. Yhteistuloksena kulutuslukemat ovat pudonneet jopa puoli litraa pistäen kampoihin kilpailijoiden kevythybrideille. Skodan mukaan kevythybriditekniikan lisähinta, lisäpaino ja monimutkaisuus eivät kannata pikkuautossa. Dieselversiot on kuopattu, eikä kaasuversiotakaan luvattu tulevaksi. Koeajoon tarjottiin 1.0 TSI:n 110 hv -versiota manuaalina ja Style-varusteilla.Mukava matkakumppaniMyös hyvä ajettavuus saa Fabian tuntumaan luokkaansa isommalta, pitkätkin matkat taittuvat takuulla miellyttävästi. Rengasmelua on vaimennettu, nyt kolmipyttyisen pörinä kantautuu kiihdytyksissä sisälle. Jousitus selvittää niin hidastetöyssyt kuin pienet tärinätkin mainiosti. Normaalialustan vaihtoehtoina ovat napakampi 15 mm madallettu Sport-versio tai 15 mm nostettu alta suojattu mökkitiepaketti. Ohjaus on kevyt pyöritellä, mutta moni saattaisi kaivata tuhdimpaakin vastetta.Moottori puurtaa sitkeästi ylämäet alhaisilla kierroksilla, mutta kiihdyttäminen vaatii vähintään kahta pykälää pienempää. Turbokoneeksi hentoinen alavääntö, pitkät välitykset ja vaihto-opastimen isomman vaihteen ruinaaminen aikaansaavat puhdittoman vaikutelman. Ahkera kepittäjä palkitaan ripeällä kululla.Škoda Fabia asettaa pikkuautojen vaatimukset uudelle tasolle. Merkkiin yhdistettyä hyvää vastinetta rahalle on lupa odottaa jatkossakin. Hintojen nousu on luvattu pitää maltillisena. Hinnat selviävät ennen vuoden loppua myynnin alkaessa, ja ensimmäiset autot saadaan maahan ensi vuoden puolella. Vanhakorinen Combi-farmariversio jatkaa vielä uutuuden rinnalla – farkun uudistuminen tapahtunee ensi keväänä.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Fabia 1.0 TSI Style Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000-3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 205 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,9 (yhd.) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4108 mm, leveys 1780 mm, korkeus 1459 mm, akseliväli 2564 mm Tavaratila: 380 l Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1100 / 580 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä