24.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Toyota GT86 – alkukantaiseen ajamisen iloon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Iloa koneesta. Hyvää: Rehellinen urheiluauto, hauska ajettavuus Huonoa: Suorituskyky ei riitä kaikille, kallis Ensimetrit uudistuneen Toyota GT86:n ohjaksissa tuntuvat vierailta. Hallintalaitteet löytyvät oppikirjamaisilta paikoilta ja ajoasento säätyy keskimittaiselle erinomaiseksi, mutta herkkäliikkeinen kytkin puree terävästi ja tyhjäkäynnillä hivenen voimaton bokserimoottori sammahtaa helposti. Vaihto kakkoselle saa auton nytkähtämään.Täydellistä. Kuljettajan on opittava auton tavoille, kaikkea luonnetta ei ole siloteltu pois. Puoliautonomisen ajamisen aikakaudella urheiluautolta kaipaa haastetta ja palkitsevuutta. Hetken totuttelun jälkeen auto etenee vaivatta – kiitos oman lihasmuistin, ei japanilaisen ohjelmakoodin. https://youtube.com/watch?v=2IuiHYvHJfA Täytyy muistaa, että kaupunkiajo on aina ollut GT86:n haastavin puoli. Vauhdikkaammassa ajossa auto istuu välittömästi käteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVain hienosäätöäMallipäivityksessä ajettavuutta on hienosäädetty. Tehdas kertoo vahvistaneensa koria lisäämällä jäykisteitä ja paksuntamalla peltejä. Etuakselin jousivakioita on muokattu ja taka-akselin kallistuksenvakaaja on entistä jäykempi. Ajettavuudeltaan auto on edelleen yksinkertaisesti hieno. Sähkötehosteisen ohjauksen tuntuma on esimerkillinen ja ohjausvälitys onnistunut. Jousitus on jämäkkä, muttei autoluokka huomioiden epämukava. Korin liikkeet pysyvät hyvin hallittuina reippaassakin ajossa, ja iskunvaimennus hoitaa tehtävänsä hienosti pahoissakin töyssyissä. Kaikesta aistii Toyotan intohimon ajamiseen.Track-tila yllättääPeruskäytös on hyvin neutraali, eikä takavetoinen auto vaadi temppuja edetäkseen kevyessä luisussa kaasulla ohjaten. Käytös säilyy nöyränä äärirajojen toisella puolella, kiitos vakiovarusteisen lukkoperän. Kehutun ohjauksen ja tukevien urheiluistuinten ansiosta kuljettaja on aina askeleen autoa edellä.Ajonvakautuksen salliva track-tila on erinomainen kumppani kesäasvaltilla. Se kytkettynä ajonvakautus sallii poikkeuksellisen reippaita liikkeitä ennen väliintuloa. Erinomainen toiminto ratapäiviä varten. Toki ajonvakautuksen saa myös kokonaan pois päältä. Valtaosa mallipäivityksen uudistuksista keskittyy muotoihin ja materiaaleihin. Uusien puskurien ja takasiiven kerrotaan vaikuttavan auton aerodynamiikkaan oikeasti. Uudet takavalot ovat vain aiempaa hienommat.Vanha tuttu vääntökuoppaSisätiloja somistaa nyt Alcantara ja hiilikuitujäljitelmät. Kolme milliä entistä pienempää ohjauspyörää koristavat näppäimet mediatoistolle ja mittariston infonäytölle. Näyttö kertoo tavallisten kulutustietojen lisäksi myös moottorin terveydelle tärkeiden nesteiden lämpötilat. Aiemmin järjestetyssä ensikoeajoissa jääradalla suditellessa bokserimoottori kuulosti hivenen karkealta, mutta asvaltilla suhde on suopeampi. Voimanlähdettä vaivaa yhä lähes 20 newtonmetrin vääntökuoppa 3 000–5 000 r/min alueella – erikoista, ettei tätä ole korjattu edes Euroopan ulkopuolisille markkinoille, jossa malliuudistus toi seitsemän lisähevosvoimaa muun muassa alumiinisen imusarjan ja pakoputkistomuutosten myötä.Reippaassa ajossa vääntökuoppa unohtuu. Vaihteet vaihtuvat taajaan, ja kierroslukumittari heiluu lähellä punarajaa. Kolmosvaihteella ajettavissa ohituksissa bokserinelosen laulu on komeaa kuultavaa.Ripeä eteneminen Toyota GT86:lla vaatii yhä kuljettajalta reipasta työskentelyä, mutta juuri se tekee autosta kiehtovan.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video: Markus Markkanen Toyota GT86 2.0 M/T Hinta alkaen 46 688 € Moottori Bensiinimoottori, 1 998 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 147 kW (200 hv), 7000 r/min Vääntö 205 Nm (6400–6600 r/min) Vääntö 205 Nm (6400–6600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 226 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 180 g/km Mitat pituus 4240 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1285 mm, akseliväli 2570 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Koeajo Koeajo: Ford Puma Gen-E – töpselihäntä ja puuman geenit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”