21.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Cross – kasvavaa katumaasturimarkkinaa valtaamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota lähtee viimein mukaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Toyota Yaris Cross on näppärä paketti, joka kulkee meidän markkinoillamme aina hybridivoimalinjan turvin. Perinteiset pikkuautot ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan viimeisen kymmenen vuoden aikana vauhdikkaasti. Taustalta löytyvät muun muassa jatkuvasti kasvavat autojen koot ja pikkuautojen nopeasti kehittynyt mukavuus sekä varustelumahdollisuudet. Suomessa ylivoimainen markkinajohtaja tässä niin kutsutussa B-segmentissä on Toyota Yaris, joka on kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan jälkeen toisella sijalla henkilöautojen ensirekisteröintitilastoissa.Perinteinen pikkuauto löytyy käytännössä kaikilta valtamerkeiltä ja useimmilta löytyy myös samaan autoon perustuva katumaasturihenkinen ja hieman korkeampi vaihtoehto. Tämä B-SUV-segmentti on ollut viime vuosina nopeiten kasvava autoluokka Euroopassa, ja Suomessakin sen markkinaosuus on jo 8 prosenttia. Tämän luokan markkinajohtaja Suomessa on Kia Stonic perässään Skoda Kamiq ja Peugeot 2008. Ja nyt myös Toyota on ilmoittautunut mukaan tähän kilpailuun uudestaan. Ja uudestaan siksi, että vuosina 2007–2016 Toyota oli tässä luokassa mukana Urban Cruiser -nimisellä mallilla, jonka suosio meillä jäi vähäiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvua joka suuntaanToyota Yaris Cross on veikeän näköinen ilmestys. Pysty ja korkea keula antaa itsevarman vaikutelman, mutta samalla pehmeän pyöreät linjat viestivät lapsenomaista sympaattisuutta. Autoa kiertävä musta lista ja massiiviseksi muotoillut pyöränkaaret korostavat auton katumaasturihenkeä.Heti auton nähdessään on helppo sanoa Yaris Crossin olevan emomalliaan isompi joka suuntaan. Pituutta Crossilla on hieman vajaa 4,2 metriä ja kasvua Yarikseen verrattuna 240 millimetriä. Korkeutta on tullut lisää 95 milliä, leveyttä 20 milliä ja maavara on kasvanut 25 millillä lukemaan 170 millimetriä.Kasvaneet mitat tekevät hyvää sisätiloille. Nyt takapenkillä mahtuu matkustamaan myös aikuinen vaivattomasti ja tavaroille on tilaa lähes 400 litran verran. Käyttömukavuuden osalta korkeus tekee merkittävän eron perinteisiin pikkuautoihin, sillä katumaasturimallisiin pikkuautoihin meneminen sisään ja poistuminen autosta on korkeamman istuma-asennon ansiosta huomattavasti helpompaa.Vihdoin uusi multimediajärjestelmäKuljettajan paikalla on vastassa pääasiassa tutun näköinen ympäristö, mutta sekä mittaristo että keskikonsolin näyttö eroavat Yariksesta. Mittaristo on Crossissa toteutettu näytöllä, joskin laidoilta löytyvät edelleen perinteiset viisarit. Vastaava näyttö on käytössä esimerkiksi Corollassa ja RAV4:ssä. Yaris Cross saa puolestaan kunnian esitellä Toyotan uuden sukupolven 9-tuumaisella näytöllä varustetun multimediajärjestelmän, joka kulkee nimellä Toyota Smart Connect. Suurimmat erot edelliseen järjestelmään ovat huomattavasti parempi kuvanlaatu, nopeampi reagointi painalluksiin ja selkeämpi valikkorakenne. Myös fyysisten nappien määrää on karsittu ja nyt näytön vasemmasta laidasta löytyy enää neljä painiketta. Järjestelmä ei tarjoa mitään mullistavaa, mutta nyt se edustaa paremmin nykypäivää. Uusi järjestelmä tullee tulevaisuudessa myös muuhun mallistoon.Vaivaton ajokokemusUlkoisten muutosten lisäksi myös auton alustassa on tapahtunut muutoksia Yarikseen verrattuna. Koria ja alustarakenteita on jäykistetty paremman vääntöjäykkyyden saavuttamiseksi. Jousitusta ja iskunvaimennusta on muokattu mukavampaan suuntaan. Etuvetoisessa mallissa takaa löytyvää yhdystukiakseliston rakennetta on jäykistetty.Yaris Cross tulee Suomessa kulkemaan aina hybridivoimalinjan turvin. 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria sisältävän e-CVT-vaihteistoyksikön yhdistelmä on tuttu perus-Yariksesta. Auto tulee tarjolle myös nelivetoisena, jolloin takana käytetään monivarsituentaa. AWD-i on toteutettu taka-akselilta löytyvällä sähkömoottorilla, joka tarjoaa apua liikkeellelähtöihin 3,9 kW:n ja 52 newtonmetrin verran.Käyttökokemus on odotetun vaivaton. Hybridivoimalinja toimii sulavasti ilman minkäänlaisia katkoja vedossa. Pienissä nopeuksissa edetään pääasiassa sähkön voimalla, mutta hiemankin syvempi kaasupolkimen painallus höräyttää suhteellisen sivistyneen kolmisylinterisen käyntiin. Lukujen valossa suorituskyky herättää hieman epäluuloja, sillä yli 11 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen on nykymaailmassa varsin verkkainen tahti. Käytännössä suorituskyky on pääasiassa riittävä arkipäiväisiin tilanteisiin, ja lisää voimaa toivoisi lähinnä moottoritielle liityttäessä.Myös alusta sallisi suuremmat tehoreservit. Yariksen tavoin myös Yaris Cross etenee kaarteissa ennakoitavasti ja erittäin tasapainoisesti. Eniten toivottavaa jättää etäiseksi jäävä ohjaustuntuma, mutta onneksi välityssuhde ja tarkkuus ovat kiitettävästi kohdallaan. Alusta toimii hienosti etenkin isommissa epätasaisuuksissa, mutta terävät saumat tuntuvat ohjaamossa selkeästi. Lievästä pintakovuudesta ainakin osa jäänee pois, jos alla pyörisivät 18-tuumaisten sijaan hieman hillitymmän kokoiset pyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteet korkeallaEnsikokemusten perusteella Toyota Yaris Crossille voi povata menestystä. Se tekee perusasiat hyvin ja tarjoaa sopivasti perinteistä pikkuautoa enemmän tilaa. Myös Toyotan maahantuoja on luottavainen Yaris Crossin menestystä kohtaan ja tähtää ensimmäisen täyden vuoden osalta yli 2 000 auton rekisteröinteihin. Toteutuessaan tämä tarkoittaisi lähes neljännestä koko segmentin myynnistä ja siis selkeää markkinajohtajan paikkaa.Toyota Yaris Crossin malliston hinnat alkavat Active-varustelulla 25 555 eurosta. Modernien pikkuautojen tapaan tämäkin pitää sisällään jo varsin kattavan varustelun, johon kuuluvat esimerkiksi automaatti-ilmastointi, 8-tuumaisella näytöllä varusteun multimediajärjestelmä ja lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten aktiivinen vakionopeudensäädin ja aktiivinen kaistavahti. Vajaan 1 500 euron Plus-paketilla saa auton alle kevytmetallivanteet, tuumaan isomman multimediajärjestelmän näytön, sekä avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmä. Maahantuoja odottaakin Active-mallin kattavan myynnistä noin 60 prosenttia.Nelivetojen hinnat alkavat 31 212 eurosta ja silloin varustelu on jo kattavampi ja ulkonäköön tyyliä tuova Intense. Lisähintaa nelivedolle kertyy vastaavasti varusteltuun etuvetoon verrattuna noin 2 900 euroa, ja nelivedon osuuden maahantuoja arvioi olevan 15 prosentin luokkaa. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen arviolta lokakuun aikana ja asiakastoimitukset käynnistyvät vuoden viimeisellä neljänneksellä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Style Hinta alkaen 31 566 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 566 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (80 hv), 141 Nm Teho 68 kW (92 hv), 5 500 r/min Vääntö 120 Nm (3 600–4 800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 (116 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,4 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4 180 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 595 mm, akseliväli 2 560 mm Tavaratila: 397–1 097 l Omamassa: 1 170 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 550 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 19.12.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV3 – perhesähköautojen uusi aalto alkaa tästä 18.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q6 e-tron Quattro – wau-efektiä etsimässä 16.12.2024 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior – junnu kurkottelee Alfaksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”