21.9.2021 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Yaris Cross – kasvavaa katumaasturimarkkinaa valtaamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota lähtee viimein mukaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Toyota Yaris Cross on näppärä paketti, joka kulkee meidän markkinoillamme aina hybridivoimalinjan turvin. Perinteiset pikkuautot ovat kasvattaneet markkinaosuuttaan viimeisen kymmenen vuoden aikana vauhdikkaasti. Taustalta löytyvät muun muassa jatkuvasti kasvavat autojen koot ja pikkuautojen nopeasti kehittynyt mukavuus sekä varustelumahdollisuudet. Suomessa ylivoimainen markkinajohtaja tässä niin kutsutussa B-segmentissä on Toyota Yaris, joka on kuluvan vuoden ensimmäisen puolikkaan jälkeen toisella sijalla henkilöautojen ensirekisteröintitilastoissa.Perinteinen pikkuauto löytyy käytännössä kaikilta valtamerkeiltä ja useimmilta löytyy myös samaan autoon perustuva katumaasturihenkinen ja hieman korkeampi vaihtoehto. Tämä B-SUV-segmentti on ollut viime vuosina nopeiten kasvava autoluokka Euroopassa, ja Suomessakin sen markkinaosuus on jo 8 prosenttia. Tämän luokan markkinajohtaja Suomessa on Kia Stonic perässään Skoda Kamiq ja Peugeot 2008. Ja nyt myös Toyota on ilmoittautunut mukaan tähän kilpailuun uudestaan. Ja uudestaan siksi, että vuosina 2007–2016 Toyota oli tässä luokassa mukana Urban Cruiser -nimisellä mallilla, jonka suosio meillä jäi vähäiseksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKasvua joka suuntaanToyota Yaris Cross on veikeän näköinen ilmestys. Pysty ja korkea keula antaa itsevarman vaikutelman, mutta samalla pehmeän pyöreät linjat viestivät lapsenomaista sympaattisuutta. Autoa kiertävä musta lista ja massiiviseksi muotoillut pyöränkaaret korostavat auton katumaasturihenkeä.Heti auton nähdessään on helppo sanoa Yaris Crossin olevan emomalliaan isompi joka suuntaan. Pituutta Crossilla on hieman vajaa 4,2 metriä ja kasvua Yarikseen verrattuna 240 millimetriä. Korkeutta on tullut lisää 95 milliä, leveyttä 20 milliä ja maavara on kasvanut 25 millillä lukemaan 170 millimetriä.Kasvaneet mitat tekevät hyvää sisätiloille. Nyt takapenkillä mahtuu matkustamaan myös aikuinen vaivattomasti ja tavaroille on tilaa lähes 400 litran verran. Käyttömukavuuden osalta korkeus tekee merkittävän eron perinteisiin pikkuautoihin, sillä katumaasturimallisiin pikkuautoihin meneminen sisään ja poistuminen autosta on korkeamman istuma-asennon ansiosta huomattavasti helpompaa.Vihdoin uusi multimediajärjestelmäKuljettajan paikalla on vastassa pääasiassa tutun näköinen ympäristö, mutta sekä mittaristo että keskikonsolin näyttö eroavat Yariksesta. Mittaristo on Crossissa toteutettu näytöllä, joskin laidoilta löytyvät edelleen perinteiset viisarit. Vastaava näyttö on käytössä esimerkiksi Corollassa ja RAV4:ssä. Yaris Cross saa puolestaan kunnian esitellä Toyotan uuden sukupolven 9-tuumaisella näytöllä varustetun multimediajärjestelmän, joka kulkee nimellä Toyota Smart Connect. Suurimmat erot edelliseen järjestelmään ovat huomattavasti parempi kuvanlaatu, nopeampi reagointi painalluksiin ja selkeämpi valikkorakenne. Myös fyysisten nappien määrää on karsittu ja nyt näytön vasemmasta laidasta löytyy enää neljä painiketta. Järjestelmä ei tarjoa mitään mullistavaa, mutta nyt se edustaa paremmin nykypäivää. Uusi järjestelmä tullee tulevaisuudessa myös muuhun mallistoon.Vaivaton ajokokemusUlkoisten muutosten lisäksi myös auton alustassa on tapahtunut muutoksia Yarikseen verrattuna. Koria ja alustarakenteita on jäykistetty paremman vääntöjäykkyyden saavuttamiseksi. Jousitusta ja iskunvaimennusta on muokattu mukavampaan suuntaan. Etuvetoisessa mallissa takaa löytyvää yhdystukiakseliston rakennetta on jäykistetty.Yaris Cross tulee Suomessa kulkemaan aina hybridivoimalinjan turvin. 1,5-litraisen kolmisylinterisen bensiinimoottorin ja kaksi sähkömoottoria sisältävän e-CVT-vaihteistoyksikön yhdistelmä on tuttu perus-Yariksesta. Auto tulee tarjolle myös nelivetoisena, jolloin takana käytetään monivarsituentaa. AWD-i on toteutettu taka-akselilta löytyvällä sähkömoottorilla, joka tarjoaa apua liikkeellelähtöihin 3,9 kW:n ja 52 newtonmetrin verran.Käyttökokemus on odotetun vaivaton. Hybridivoimalinja toimii sulavasti ilman minkäänlaisia katkoja vedossa. Pienissä nopeuksissa edetään pääasiassa sähkön voimalla, mutta hiemankin syvempi kaasupolkimen painallus höräyttää suhteellisen sivistyneen kolmisylinterisen käyntiin. Lukujen valossa suorituskyky herättää hieman epäluuloja, sillä yli 11 sekunnin kiihtyvyys satasen nopeuteen on nykymaailmassa varsin verkkainen tahti. Käytännössä suorituskyky on pääasiassa riittävä arkipäiväisiin tilanteisiin, ja lisää voimaa toivoisi lähinnä moottoritielle liityttäessä.Myös alusta sallisi suuremmat tehoreservit. Yariksen tavoin myös Yaris Cross etenee kaarteissa ennakoitavasti ja erittäin tasapainoisesti. Eniten toivottavaa jättää etäiseksi jäävä ohjaustuntuma, mutta onneksi välityssuhde ja tarkkuus ovat kiitettävästi kohdallaan. Alusta toimii hienosti etenkin isommissa epätasaisuuksissa, mutta terävät saumat tuntuvat ohjaamossa selkeästi. Lievästä pintakovuudesta ainakin osa jäänee pois, jos alla pyörisivät 18-tuumaisten sijaan hieman hillitymmän kokoiset pyörät.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteet korkeallaEnsikokemusten perusteella Toyota Yaris Crossille voi povata menestystä. Se tekee perusasiat hyvin ja tarjoaa sopivasti perinteistä pikkuautoa enemmän tilaa. Myös Toyotan maahantuoja on luottavainen Yaris Crossin menestystä kohtaan ja tähtää ensimmäisen täyden vuoden osalta yli 2 000 auton rekisteröinteihin. Toteutuessaan tämä tarkoittaisi lähes neljännestä koko segmentin myynnistä ja siis selkeää markkinajohtajan paikkaa.Toyota Yaris Crossin malliston hinnat alkavat Active-varustelulla 25 555 eurosta. Modernien pikkuautojen tapaan tämäkin pitää sisällään jo varsin kattavan varustelun, johon kuuluvat esimerkiksi automaatti-ilmastointi, 8-tuumaisella näytöllä varusteun multimediajärjestelmä ja lukuisat kuljettajaa avustavat järjestelmät kuten aktiivinen vakionopeudensäädin ja aktiivinen kaistavahti. Vajaan 1 500 euron Plus-paketilla saa auton alle kevytmetallivanteet, tuumaan isomman multimediajärjestelmän näytön, sekä avaimettoman lukitus- ja käynnistysjärjestelmä. Maahantuoja odottaakin Active-mallin kattavan myynnistä noin 60 prosenttia.Nelivetojen hinnat alkavat 31 212 eurosta ja silloin varustelu on jo kattavampi ja ulkonäköön tyyliä tuova Intense. Lisähintaa nelivedolle kertyy vastaavasti varusteltuun etuvetoon verrattuna noin 2 900 euroa, ja nelivedon osuuden maahantuoja arvioi olevan 15 prosentin luokkaa. Ensimmäiset autot saadaan Suomeen arviolta lokakuun aikana ja asiakastoimitukset käynnistyvät vuoden viimeisellä neljänneksellä. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid Style Hinta alkaen 31 566 € Koeajetun auton hinta varusteineen 31 566 € Moottori Hybridi bensiinimoottori 1 490 cm³, 3 sylinteriä, portaaton vaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 59 kW (80 hv), 141 Nm Teho 68 kW (92 hv), 5 500 r/min Vääntö 120 Nm (3 600–4 800 r/min) Vääntö 120 Nm (3600–4800 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 (116 hv) kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,4 (yhd.) CO2-päästöt 113 g/km Mitat pituus 4 180 mm, leveys 1 765 mm, korkeus 1 595 mm, akseliväli 2 560 mm Tavaratila: 397–1 097 l Omamassa: 1 170 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 750 / 550 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Koeajo Koeajo: Lamborghini Urus – superauto katumaasturin vaatteissa 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen