9.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava perheauto ja urheiluauto yksissä kuorissa. Hyvää: järisyttävä suorituskyky, mainiosti toimiva ilmajousitus, istuimet, vakiovarusteet. Huonoa: järisyttävä hinta, aiheuttaa voimakkaasti riippuvuutta Maailman nopein perheauto. Ainakin tällä hetkellä, ennenkuin Mercedes Benz esittelee E63 AMG versionsa tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä. Perinteinen tehokilpailu saksalaismerkkien kesken on loputonta kissa-hiiri leikkiä. Audi RS 6:n numerot ovat nyt 560 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Suorituskyky vakuuttaa. Nollasta sataan kilometriin tunnissa taittuu vain 3,9 sekunnissa. Melkoinen saavutus perhefarmarille. Ja quattro-neliveto takaa, että suurin osa tehosta siirtyy myös tiehen. Voimansiirron keskiössä on uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyempi ja taloudellisempiRS 6 on laihtunut sata kiloa sitten edellismalllin. Kulutuskin on pienentynyt 14 litrasta 9,8 litraan sadalla kilometrillä. Toisaalta kun auton hinta alkaa 182 000 eurosta, niin pieni polttoaineenkulutus ei ole ensimmäinen valintaperuste. Hiilidiksidipäästöjen putoaminen yli sadalla grammalla 229 grammaan kilometrillä laskee auton hintaa roimasti. Vastaava malli maksoi aiemmin 40 000 euroa enemmän.Parantunut polttoainetalous on saavutettu nelilitraisen V8-moottorin uudella sylinterien lepuutusjärjestelmällä. Lisäksi RS 6:ssa on sammutusautomatiikka.RS-malli erottuu edullisemmista A6-malleista ulkoisestikin. Lokasuojat ovat leveämmät, jotta 285 mm 21 tuumaiset 30-sarjan renkaat mahtuvat pyörimään. Lisähinnasta voi lisätä hiilikuitukoristeita etumaskiin sekä taakse alailmanohjaimeen eli diffuusoriin ja sisätiloihin.Menokyvyistä kielivät RS-logot eri puolilla autoa. Asiaan vihkiytyneille V8-moottorin käyntiääni kertoo, että voimaa on tarjolla. Äänimaailma vakuuttaa, varsinkin kun kaikki hevoset laukkaavat vapaana.Ensimmäisenä RS-mallina Audi RS 6:ssa on ilmajousitus. Se mahdollistaa tiukan urheilualustan ja mukavan perheauton yhdistelmän. Yleensä matalaprofiiliset renkaat ovat epämukavan kovat, etenkin jos jousitus on säädetty urheilullisen jäykäksi. Audissa ilmajousitus on alansa ehdotonta kärkeä: kompromissiton yhdistelmä suorituskykyä ja mukavuutta.Järisyttävä suorituskykyOhjaamo on täynnään alumiinisia ja hiilikuituisia yksityiskohtia. Tilat ovat riittävät edessä ja takana. Myös tavaratila on erittäin kookas. Takaistuin on voimakkaasti muotoiltu ja parhaimmillaan kahdelle matkustajalle. Etuistuimet säätyvät sähköllä ja niiden tarjoama sivutuki on mainio. Vakiovarustelista on kattava.Järisyttävän hinnan vastineeksi saa paljon ominaisuuksia. RS 6 on hiljainen ja mukava. Comfort -asetus säätää jousituksen mukavuuspainotteiseksi. Moottorin ääni on läsnä, muttei häiritsevästi.Dynamic -ajoasetuksella tunnelma muuttuu. Vaihteisto vaihtaa ripeämmin, alusta ja ohjaus tiukentuvat. Perheauto muuttuu superautoksi. Kaasun painallus saa maiseman vaihtumaan vikkelästi. Lähes 2 000 kiloa painava farmari kulkee uskomattoman kovaa. Ohjaus, alusta ja tehokkaat jarrut ovat suorituskyvyn tasolla. Neliveto pitää Audin vakaasti tiellä.Vaihteisto toimii saumattomasti ja tuplaturbo-moottori paukahtaa äänekkäästi vaihtamisen merkiksi. Audi RS 6:n suorituskykyä arvioidessa superlatiivit ovat tarpeen, sillä ajoelämys on unohtumaton.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Hinta alkaen 181 923 € Koeajetun auton hinta varusteineen 224 866 € Moottori 3 993 cm³ V8 -bensiini, kaksi turboahdinta, 8v.-automaattivaihteisto, neliveto Teho 412 kW (560 hv), 1 750-5 500 r/min Vääntö 700 Nm (1 750-5 500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km 13,9 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 9,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 229 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2915 mm Tavaratila: 565 l Omamassa: 1935 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Koeajo Koeajo: Dongfeng Nammi Box – nyt ei jää ikävä 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa - yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?