9.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava perheauto ja urheiluauto yksissä kuorissa. Hyvää: järisyttävä suorituskyky, mainiosti toimiva ilmajousitus, istuimet, vakiovarusteet. Huonoa: järisyttävä hinta, aiheuttaa voimakkaasti riippuvuutta Maailman nopein perheauto. Ainakin tällä hetkellä, ennenkuin Mercedes Benz esittelee E63 AMG versionsa tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä. Perinteinen tehokilpailu saksalaismerkkien kesken on loputonta kissa-hiiri leikkiä. Audi RS 6:n numerot ovat nyt 560 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Suorituskyky vakuuttaa. Nollasta sataan kilometriin tunnissa taittuu vain 3,9 sekunnissa. Melkoinen saavutus perhefarmarille. Ja quattro-neliveto takaa, että suurin osa tehosta siirtyy myös tiehen. Voimansiirron keskiössä on uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyempi ja taloudellisempiRS 6 on laihtunut sata kiloa sitten edellismalllin. Kulutuskin on pienentynyt 14 litrasta 9,8 litraan sadalla kilometrillä. Toisaalta kun auton hinta alkaa 182 000 eurosta, niin pieni polttoaineenkulutus ei ole ensimmäinen valintaperuste. Hiilidiksidipäästöjen putoaminen yli sadalla grammalla 229 grammaan kilometrillä laskee auton hintaa roimasti. Vastaava malli maksoi aiemmin 40 000 euroa enemmän.Parantunut polttoainetalous on saavutettu nelilitraisen V8-moottorin uudella sylinterien lepuutusjärjestelmällä. Lisäksi RS 6:ssa on sammutusautomatiikka.RS-malli erottuu edullisemmista A6-malleista ulkoisestikin. Lokasuojat ovat leveämmät, jotta 285 mm 21 tuumaiset 30-sarjan renkaat mahtuvat pyörimään. Lisähinnasta voi lisätä hiilikuitukoristeita etumaskiin sekä taakse alailmanohjaimeen eli diffuusoriin ja sisätiloihin.Menokyvyistä kielivät RS-logot eri puolilla autoa. Asiaan vihkiytyneille V8-moottorin käyntiääni kertoo, että voimaa on tarjolla. Äänimaailma vakuuttaa, varsinkin kun kaikki hevoset laukkaavat vapaana.Ensimmäisenä RS-mallina Audi RS 6:ssa on ilmajousitus. Se mahdollistaa tiukan urheilualustan ja mukavan perheauton yhdistelmän. Yleensä matalaprofiiliset renkaat ovat epämukavan kovat, etenkin jos jousitus on säädetty urheilullisen jäykäksi. Audissa ilmajousitus on alansa ehdotonta kärkeä: kompromissiton yhdistelmä suorituskykyä ja mukavuutta.Järisyttävä suorituskykyOhjaamo on täynnään alumiinisia ja hiilikuituisia yksityiskohtia. Tilat ovat riittävät edessä ja takana. Myös tavaratila on erittäin kookas. Takaistuin on voimakkaasti muotoiltu ja parhaimmillaan kahdelle matkustajalle. Etuistuimet säätyvät sähköllä ja niiden tarjoama sivutuki on mainio. Vakiovarustelista on kattava.Järisyttävän hinnan vastineeksi saa paljon ominaisuuksia. RS 6 on hiljainen ja mukava. Comfort -asetus säätää jousituksen mukavuuspainotteiseksi. Moottorin ääni on läsnä, muttei häiritsevästi.Dynamic -ajoasetuksella tunnelma muuttuu. Vaihteisto vaihtaa ripeämmin, alusta ja ohjaus tiukentuvat. Perheauto muuttuu superautoksi. Kaasun painallus saa maiseman vaihtumaan vikkelästi. Lähes 2 000 kiloa painava farmari kulkee uskomattoman kovaa. Ohjaus, alusta ja tehokkaat jarrut ovat suorituskyvyn tasolla. Neliveto pitää Audin vakaasti tiellä.Vaihteisto toimii saumattomasti ja tuplaturbo-moottori paukahtaa äänekkäästi vaihtamisen merkiksi. Audi RS 6:n suorituskykyä arvioidessa superlatiivit ovat tarpeen, sillä ajoelämys on unohtumaton.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Hinta alkaen 181 923 € Koeajetun auton hinta varusteineen 224 866 € Moottori 3 993 cm³ V8 -bensiini, kaksi turboahdinta, 8v.-automaattivaihteisto, neliveto Teho 412 kW (560 hv), 1 750-5 500 r/min Vääntö 700 Nm (1 750-5 500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km 13,9 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 9,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 229 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2915 mm Tavaratila: 565 l Omamassa: 1935 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C4 X – uudistunut sähkösedan ei yllätä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle