9.1.2014 Ajoneuvot Koeajo: Audi RS 6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tilava perheauto ja urheiluauto yksissä kuorissa. Hyvää: järisyttävä suorituskyky, mainiosti toimiva ilmajousitus, istuimet, vakiovarusteet. Huonoa: järisyttävä hinta, aiheuttaa voimakkaasti riippuvuutta Maailman nopein perheauto. Ainakin tällä hetkellä, ennenkuin Mercedes Benz esittelee E63 AMG versionsa tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä. Perinteinen tehokilpailu saksalaismerkkien kesken on loputonta kissa-hiiri leikkiä. Audi RS 6:n numerot ovat nyt 560 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Suorituskyky vakuuttaa. Nollasta sataan kilometriin tunnissa taittuu vain 3,9 sekunnissa. Melkoinen saavutus perhefarmarille. Ja quattro-neliveto takaa, että suurin osa tehosta siirtyy myös tiehen. Voimansiirron keskiössä on uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevyempi ja taloudellisempiRS 6 on laihtunut sata kiloa sitten edellismalllin. Kulutuskin on pienentynyt 14 litrasta 9,8 litraan sadalla kilometrillä. Toisaalta kun auton hinta alkaa 182 000 eurosta, niin pieni polttoaineenkulutus ei ole ensimmäinen valintaperuste. Hiilidiksidipäästöjen putoaminen yli sadalla grammalla 229 grammaan kilometrillä laskee auton hintaa roimasti. Vastaava malli maksoi aiemmin 40 000 euroa enemmän.Parantunut polttoainetalous on saavutettu nelilitraisen V8-moottorin uudella sylinterien lepuutusjärjestelmällä. Lisäksi RS 6:ssa on sammutusautomatiikka.RS-malli erottuu edullisemmista A6-malleista ulkoisestikin. Lokasuojat ovat leveämmät, jotta 285 mm 21 tuumaiset 30-sarjan renkaat mahtuvat pyörimään. Lisähinnasta voi lisätä hiilikuitukoristeita etumaskiin sekä taakse alailmanohjaimeen eli diffuusoriin ja sisätiloihin.Menokyvyistä kielivät RS-logot eri puolilla autoa. Asiaan vihkiytyneille V8-moottorin käyntiääni kertoo, että voimaa on tarjolla. Äänimaailma vakuuttaa, varsinkin kun kaikki hevoset laukkaavat vapaana.Ensimmäisenä RS-mallina Audi RS 6:ssa on ilmajousitus. Se mahdollistaa tiukan urheilualustan ja mukavan perheauton yhdistelmän. Yleensä matalaprofiiliset renkaat ovat epämukavan kovat, etenkin jos jousitus on säädetty urheilullisen jäykäksi. Audissa ilmajousitus on alansa ehdotonta kärkeä: kompromissiton yhdistelmä suorituskykyä ja mukavuutta.Järisyttävä suorituskykyOhjaamo on täynnään alumiinisia ja hiilikuituisia yksityiskohtia. Tilat ovat riittävät edessä ja takana. Myös tavaratila on erittäin kookas. Takaistuin on voimakkaasti muotoiltu ja parhaimmillaan kahdelle matkustajalle. Etuistuimet säätyvät sähköllä ja niiden tarjoama sivutuki on mainio. Vakiovarustelista on kattava.Järisyttävän hinnan vastineeksi saa paljon ominaisuuksia. RS 6 on hiljainen ja mukava. Comfort -asetus säätää jousituksen mukavuuspainotteiseksi. Moottorin ääni on läsnä, muttei häiritsevästi.Dynamic -ajoasetuksella tunnelma muuttuu. Vaihteisto vaihtaa ripeämmin, alusta ja ohjaus tiukentuvat. Perheauto muuttuu superautoksi. Kaasun painallus saa maiseman vaihtumaan vikkelästi. Lähes 2 000 kiloa painava farmari kulkee uskomattoman kovaa. Ohjaus, alusta ja tehokkaat jarrut ovat suorituskyvyn tasolla. Neliveto pitää Audin vakaasti tiellä.Vaihteisto toimii saumattomasti ja tuplaturbo-moottori paukahtaa äänekkäästi vaihtamisen merkiksi. Audi RS 6:n suorituskykyä arvioidessa superlatiivit ovat tarpeen, sillä ajoelämys on unohtumaton.Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus Audi RS 6 Avant Hinta alkaen 181 923 € Koeajetun auton hinta varusteineen 224 866 € Moottori 3 993 cm³ V8 -bensiini, kaksi turboahdinta, 8v.-automaattivaihteisto, neliveto Teho 412 kW (560 hv), 1 750-5 500 r/min Vääntö 700 Nm (1 750-5 500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750-5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Huippunopeus 305 km/h Kulutus l/ 100 km 13,9 (kaup.) / 7,5 (maant.) / NEDC-kulutus 9,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 229 g/km Mitat pituus 4979 mm, leveys 1936 mm, korkeus 1482 mm, akseliväli 2915 mm Tavaratila: 565 l Omamassa: 1935 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?