27.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: muisto paremmista ajoista – BMW M2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M2 on kirkkaasti viime vuosien paras baijerilainen. On epäilty, että baijerilainen autonrakennustaito olisi rappeutumassa. Kolmossarjasta omaksi mallikseen erkaantunut BMW M4 on herkullisen näköinen urheilucoupé, mutta sieluton moottori ja hektinen luonne eivät tarjoa edeltävien M3-mallien saumatonta urheilullisuuden ja arkikelpoisuuden yhdistelmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysiverinen MBMW:n M-mallisto on jakautunut kahteen mallisarjaan. Tarjolla on perusmallien urheilullisempia versioita, kuten 66 833 euroa maksava M235i. Niiden yläpuolella ovat 82 309 euroa maksavan M2:n tapaiset täysiveriset M-mallit, joiden ratkaisuissa on suuria eroja tavallisiin bemareihin.Lainaosia isoveljeltäBMW M2:n perustana ovat M4:stä lainatut tukivarret, aktiivinen takatasauspyörästö ja apurungot. Tarkan ajettavuuden varmistamiseksi taka-apurunko on kiinnitetty koriin ilman joustavia puslia, ja pyöräntuennan nivelet ovat tavallista jämäkämpiä.Lainaosat ovat tehneet hyvää ulkonäölle. Raideväli on leventynyt, joten 2-sarjan korin lokasuojia on pullistettu edessä viisi ja takana peräti kahdeksan senttimetriä – silti takarenkaat jäävät vain vaivoin korin suojiin.Tuloksena on uhkean aggressiivinen coupé, jonka ajo-ominaisuudet ylittävät ulkonäön asettamat odotukset. Jämäkämpi pyöräntuenta ja erittäin tehokas iskunvaimennus ovat vaihtaneet M235i:n vellovan käytöksen rautaiseen hallintaan.Kuljettajan luottamus autoon viimeistellään BMW:n tukevilla urheiluistuimilla. Hyvä niin, sillä ohjaus voisi olla tunnokkaampikin.Viritetty vakiomoottori370:tä hevosvoimaa ei tarjoilla M2:lle uniikista erikoismoottorista, vaan M235i:n kolmilitraisen voimanlähteen viritetystä versiosta. Sen ahtopainetta on nostettu, öljypohjan loiskelevyjä muokattu ja männät vaihdettu M4-mallin korkeampipuristeisiin.Muutosten ansiosta moottori vetää raivolla yli 7 000 kierrokseen. Jaetulla pakopesällä varustetun turboahtimen ansiosta 465 newtonmetrin vääntömomentista voi nauttia alakierroksilta lähtien.Pappamainen vedätys onnistuu, mutta oikeasti BMW M2 janoaa kierroksia. Yläkierroksilla kaasunvaste on turbomoottoriksi terävä, ja avarasta pakoputkistosta kantautuu nautinnollisia säveliä. Vain imuäänien suoltaminen kaiuttimista latistaa hivenen tunnelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW parhaimmillaanAutoa tarjotaan kuusivaihteisella manuaalilla, mutta koeajoyksilöön on valittu seitsenpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Parhaimmillaan se on nopeassa ajossa, vaikka urheilullisimmalla Sport+ -ajoasetuksella vaihtojen brutaalius saakin takarenkaat lyömään tyhjää kolmosvaihteelle asti.Tästä pienestä kauneusvirheestä huolimatta M2 on upea auto. Se yhdistää helposti hallittavaan koriin juuri sopivan määrän tehoa ja pitoa. Tasapainoisesti käyttäytyvää autoa on ilo viedä pitkin mutkateitä, ja tarvittaessa perän saa kaasulla helposti hallittavaan luisuun. Kuljettajan ajonautinto on äärimmäistä nopeutta tärkeämpää. Keinotekoisen urheiluautomaiselta tuntuvan M4-mallin jälkeen BMW M2 muistuttaa paremmasta menneisyydestä. Ajoista, jolloin BMW:llä oli hienostunut kyky rakentaa tasapainoisia autoja, joissa kaikkea ei viety tarpeetta äärimmilleen. Baijerissa osataan yhä: M2 on ylivoimaisesti viime vuosien paras BMW.Katso lisää: BMW.fiTeksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Video: Jari Saarentaus BMW M2 Hinta alkaen 82 309 € Moottori Kuusisylinterinen rivimoottori, 2 979 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 272 kW (370 hv), 6500 r/min Vääntö 465 Nm (1400–5560 r/min) Vääntö 465 Nm (1400–5560 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4468 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta - uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous