27.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: muisto paremmista ajoista – BMW M2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M2 on kirkkaasti viime vuosien paras baijerilainen. On epäilty, että baijerilainen autonrakennustaito olisi rappeutumassa. Kolmossarjasta omaksi mallikseen erkaantunut BMW M4 on herkullisen näköinen urheilucoupé, mutta sieluton moottori ja hektinen luonne eivät tarjoa edeltävien M3-mallien saumatonta urheilullisuuden ja arkikelpoisuuden yhdistelmää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäysiverinen MBMW:n M-mallisto on jakautunut kahteen mallisarjaan. Tarjolla on perusmallien urheilullisempia versioita, kuten 66 833 euroa maksava M235i. Niiden yläpuolella ovat 82 309 euroa maksavan M2:n tapaiset täysiveriset M-mallit, joiden ratkaisuissa on suuria eroja tavallisiin bemareihin.Lainaosia isoveljeltäBMW M2:n perustana ovat M4:stä lainatut tukivarret, aktiivinen takatasauspyörästö ja apurungot. Tarkan ajettavuuden varmistamiseksi taka-apurunko on kiinnitetty koriin ilman joustavia puslia, ja pyöräntuennan nivelet ovat tavallista jämäkämpiä.Lainaosat ovat tehneet hyvää ulkonäölle. Raideväli on leventynyt, joten 2-sarjan korin lokasuojia on pullistettu edessä viisi ja takana peräti kahdeksan senttimetriä – silti takarenkaat jäävät vain vaivoin korin suojiin.Tuloksena on uhkean aggressiivinen coupé, jonka ajo-ominaisuudet ylittävät ulkonäön asettamat odotukset. Jämäkämpi pyöräntuenta ja erittäin tehokas iskunvaimennus ovat vaihtaneet M235i:n vellovan käytöksen rautaiseen hallintaan.Kuljettajan luottamus autoon viimeistellään BMW:n tukevilla urheiluistuimilla. Hyvä niin, sillä ohjaus voisi olla tunnokkaampikin.Viritetty vakiomoottori370:tä hevosvoimaa ei tarjoilla M2:lle uniikista erikoismoottorista, vaan M235i:n kolmilitraisen voimanlähteen viritetystä versiosta. Sen ahtopainetta on nostettu, öljypohjan loiskelevyjä muokattu ja männät vaihdettu M4-mallin korkeampipuristeisiin.Muutosten ansiosta moottori vetää raivolla yli 7 000 kierrokseen. Jaetulla pakopesällä varustetun turboahtimen ansiosta 465 newtonmetrin vääntömomentista voi nauttia alakierroksilta lähtien.Pappamainen vedätys onnistuu, mutta oikeasti BMW M2 janoaa kierroksia. Yläkierroksilla kaasunvaste on turbomoottoriksi terävä, ja avarasta pakoputkistosta kantautuu nautinnollisia säveliä. Vain imuäänien suoltaminen kaiuttimista latistaa hivenen tunnelmaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW parhaimmillaanAutoa tarjotaan kuusivaihteisella manuaalilla, mutta koeajoyksilöön on valittu seitsenpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Parhaimmillaan se on nopeassa ajossa, vaikka urheilullisimmalla Sport+ -ajoasetuksella vaihtojen brutaalius saakin takarenkaat lyömään tyhjää kolmosvaihteelle asti.Tästä pienestä kauneusvirheestä huolimatta M2 on upea auto. Se yhdistää helposti hallittavaan koriin juuri sopivan määrän tehoa ja pitoa. Tasapainoisesti käyttäytyvää autoa on ilo viedä pitkin mutkateitä, ja tarvittaessa perän saa kaasulla helposti hallittavaan luisuun. Kuljettajan ajonautinto on äärimmäistä nopeutta tärkeämpää. Keinotekoisen urheiluautomaiselta tuntuvan M4-mallin jälkeen BMW M2 muistuttaa paremmasta menneisyydestä. Ajoista, jolloin BMW:llä oli hienostunut kyky rakentaa tasapainoisia autoja, joissa kaikkea ei viety tarpeetta äärimmilleen. Baijerissa osataan yhä: M2 on ylivoimaisesti viime vuosien paras BMW.Katso lisää: BMW.fiTeksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Video: Jari Saarentaus BMW M2 Hinta alkaen 82 309 € Moottori Kuusisylinterinen rivimoottori, 2 979 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 272 kW (370 hv), 6500 r/min Vääntö 465 Nm (1400–5560 r/min) Vääntö 465 Nm (1400–5560 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4468 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”