21.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: Detroitin karismaa – Ford Mustang 5.0 V8 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8 mylvii ja verottaja kiittää. Hyvää: luonteikas moottori, ulkonäkö, tunnelma. Huonoa: Liian kallis. Äänen vaikutusta tunnelmaan ei voi aliarvioida. Sen Ford koki karvaasti Mustang 2.3 Ecoboostilla: ulkokuori ihastuttaa, mutta tunnelma lässähtää nelosmoottorin mondeomaiseen ääniraitaan.Ford Mustang GT 5.0:ssa Detroitin henki on läsnä ensikäynnistyksestä lähtien. Jo tyhjäkäynnillä V8:n matala jyminä kuulostaa paremmalta kuin Ecoboost ikinä – huipputekniikka on hienoa, mutta kuutiotuumat korvaamattomia.Nykyautoksi suuren iskutilavuuden ansiosta vääntöä on roimasti läpi kierroslukualueen. Coyoteksi ristitty V8 on ratkaisuiltaan nykyaikaa: polttoaineen suorasuihkutus, neljä venttiiliä per sylinteri ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia kutakin sylinteriryhmää kohden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaukset lunastetaanOsien summa tuottaa välittömän kaasunvasteen ja muskeliautojen historiaa kunnioittavan äänimaailma. Rauhallisessa ajossa kantautuu vaimea lupaus voimavaroista. Täyskaasulla odotukset lunastetaan V8:n karjuessa alkukantaista rytmiään.418 hevosvoimaa liikuttaa Mustang GT:tä ripeästi. Kylmänä takarenkaat yrittävät tahtomattakin jättää arvokasta kulutuspintaa asvalttiin. Tottumista vaativa luistoneston kulmikas toiminta ei helpota tilannetta. Ajoittain voimaa rajoitetaan yli-innokkaasti, toisinaan takarenkaat saavat jauhaa tyhjää hämmentävän pitkään. Mustangin ajotilakatkaisin tarjoaa erilliset urheilu- ja ratatilat, jotka hellittävät elektronista turvaverkkoa.Koeajoauton kuusivaihteisen automaatin lisäksi tarjolla on perinteinen manuaali. Automaatti sopii kruisailuun mainiosti, eikä arkiajossa toiminnassa ole valittamista. Räväkämmin edetessä vaihdot saisivat olla nopeampia.Sielukkaan moottorin lisäksi Mustang GT on Ecoboostia jämäkämpi ajettava. Erityisesti ohjaus tuntuu nelisylinteristä pikkuserkkua tarkemmalta.Ilonpilaajana verottajaMustangin kaksi moottorivaihtoehtoa tarjoavat mielenkiintoisen vastakohdan 1980-luvun Mustang-mallistoon. Silloinen huippu, Mustang SVO, liikkui 2,3-litraisen nelosturbon voimin. Kenties turbomoottorin eksotiikka vetosi vuosikymmenet V8:lla liikkuneeseen muskelikansaan.Nyt tilanne on toinen ja turbomoottorit harmaata arkea. Joustavien, mutta sieluttomien peruspuurtajien jälkeen V8:n alkukantaisuus tuntuu raikkaalta.Valitettavasti nautintoja on tapana verottaa. Ford pyytää kohtuullista 4 700 euron lisähintaa neljästä lisäsylinteristä, mutta autoveron myötä manuaalivaihteisten hintaero räjähtää yli 24 000 euroon. Automaatilla ero on noin 15 000 euroa.Se tekee Mustangin ostamisesta vaikeaa. V8 ei missään nimessä ole 24 000 euroa Ecoboostia parempi auto, mutta toisaalta: nelisylinterinen Mustang on kuin salaattiateria McDonald’sissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang GT Hinta alkaen 76 240 € Moottori Bensiinimoottori 4 951 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 310 kW (421 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 13,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 299 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”