21.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: Detroitin karismaa – Ford Mustang 5.0 V8 GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä V8 mylvii ja verottaja kiittää. Hyvää: luonteikas moottori, ulkonäkö, tunnelma. Huonoa: Liian kallis. Äänen vaikutusta tunnelmaan ei voi aliarvioida. Sen Ford koki karvaasti Mustang 2.3 Ecoboostilla: ulkokuori ihastuttaa, mutta tunnelma lässähtää nelosmoottorin mondeomaiseen ääniraitaan.Ford Mustang GT 5.0:ssa Detroitin henki on läsnä ensikäynnistyksestä lähtien. Jo tyhjäkäynnillä V8:n matala jyminä kuulostaa paremmalta kuin Ecoboost ikinä – huipputekniikka on hienoa, mutta kuutiotuumat korvaamattomia.Nykyautoksi suuren iskutilavuuden ansiosta vääntöä on roimasti läpi kierroslukualueen. Coyoteksi ristitty V8 on ratkaisuiltaan nykyaikaa: polttoaineen suorasuihkutus, neljä venttiiliä per sylinteri ja kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia kutakin sylinteriryhmää kohden.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupaukset lunastetaanOsien summa tuottaa välittömän kaasunvasteen ja muskeliautojen historiaa kunnioittavan äänimaailma. Rauhallisessa ajossa kantautuu vaimea lupaus voimavaroista. Täyskaasulla odotukset lunastetaan V8:n karjuessa alkukantaista rytmiään.418 hevosvoimaa liikuttaa Mustang GT:tä ripeästi. Kylmänä takarenkaat yrittävät tahtomattakin jättää arvokasta kulutuspintaa asvalttiin. Tottumista vaativa luistoneston kulmikas toiminta ei helpota tilannetta. Ajoittain voimaa rajoitetaan yli-innokkaasti, toisinaan takarenkaat saavat jauhaa tyhjää hämmentävän pitkään. Mustangin ajotilakatkaisin tarjoaa erilliset urheilu- ja ratatilat, jotka hellittävät elektronista turvaverkkoa.Koeajoauton kuusivaihteisen automaatin lisäksi tarjolla on perinteinen manuaali. Automaatti sopii kruisailuun mainiosti, eikä arkiajossa toiminnassa ole valittamista. Räväkämmin edetessä vaihdot saisivat olla nopeampia.Sielukkaan moottorin lisäksi Mustang GT on Ecoboostia jämäkämpi ajettava. Erityisesti ohjaus tuntuu nelisylinteristä pikkuserkkua tarkemmalta.Ilonpilaajana verottajaMustangin kaksi moottorivaihtoehtoa tarjoavat mielenkiintoisen vastakohdan 1980-luvun Mustang-mallistoon. Silloinen huippu, Mustang SVO, liikkui 2,3-litraisen nelosturbon voimin. Kenties turbomoottorin eksotiikka vetosi vuosikymmenet V8:lla liikkuneeseen muskelikansaan.Nyt tilanne on toinen ja turbomoottorit harmaata arkea. Joustavien, mutta sieluttomien peruspuurtajien jälkeen V8:n alkukantaisuus tuntuu raikkaalta.Valitettavasti nautintoja on tapana verottaa. Ford pyytää kohtuullista 4 700 euron lisähintaa neljästä lisäsylinteristä, mutta autoveron myötä manuaalivaihteisten hintaero räjähtää yli 24 000 euroon. Automaatilla ero on noin 15 000 euroa.Se tekee Mustangin ostamisesta vaikeaa. V8 ei missään nimessä ole 24 000 euroa Ecoboostia parempi auto, mutta toisaalta: nelisylinterinen Mustang on kuin salaattiateria McDonald’sissa.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Mustang GT Hinta alkaen 76 240 € Moottori Bensiinimoottori 4 951 cm³, 8 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 310 kW (421 hv), 6500 r/min Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Vääntö 530 Nm (4250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 13,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 299 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle