31.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ducati XDiavel – cruiserin ja sportin risteytys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka XDiavel eroaa mallinimeltään powercruiser Diavelista vain yhdellä kirjaimella, on kyse täysin uudesta moottoripyörämallista. Sporttipyöristään tuttu italialaisvalmistaja Ducati laajentaa mallistoaan yllättävästi - tällä kertaa cruisereiden maailmaan.Vaikka XDiavel eroaa mallinimeltään Diavelista vain yhdellä kirjaimella, on kyse täysin uudesta moottoripyörämallista vain renkaiden ja jarrujen ollessa yhteisiä näiden mallien kesken.Tehokas ja erityisesti matallilta kierroksilta julman vahvasti vääntävä moottori on ennen kokematonta cruisereissa.Kun tähän vielä yhdistetään peräti 80–100 kiloa muita cruisereita alhaisempi paino, voidaan XDiavelin sanoa olevan vailla suoranaisia kilpailijoita. Ducati onkin XDiavelissa yhdistänyt cruiserin mukavan ajoasennon ja sporttipyörän suorituskyvyn.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy60 erilaista ajoasentoaKoeajossa XDiavel kerää ohikulkijoiden huomion pitkällä ja matalalla ilmeellään sekä muiden Ducatien tapaan rohkealla muotoilullaan.Kuljettaja puolestaan nauttii rennossa ajoasennossa maisemien vaihtumisesta tietäen, että tarvittaessa suorituskykyä riittää paljon urheilullisemmalta näyttävien mallien pieksemiseen.Oikeastaan pitäisi puhua monikossa ajoasennosta, sillä tarjolla on viisi korkeudeltaan ja muotoilultaan eroavaa satulavaihtoehtoa, neliasentoiset säädettävät jalkatapit sekä kolme eri tavalla muotoiltua ohjaustankoa. Yhteensä erilaisia variaatioita ajoasennoiksi on siis 5 x 4 x 3 = 60.Moottori eroaa perus-Diavelista pidemmällä iskunpituudella sekä muuttuvalla venttiilinajoituksella, joilla moottorin luonne on sovitettu cruiseriin sopivaksi, menettämättä kuitenkaan Diavelin hyvää suorituskykyä.Vaihtelevassa ajossa moottori on parhaimmillaan 3–5 000 kierroksen välillä, sillä alle 3 000 kierroksella moottorissa ilmenee isoille twineille tyypillistä harvataajuista tärinää. Mitään estettä ei ole kierrättää moottorina vaikka 9 000 kierroksen punarajalle asti, mutta cruisereille nyt vaan sopii paremmin rauhallisempi ajotyyli.Kilpailun puute – uhka vai mahdollisuus?Lisäksi Ducati on kuorruttanut XDiavelin lähes täydellisellä elektronisella varustepaketilla. Kuljettajan valittavat ajo-ohjelmat, luistonesto ja vakionopeussäädin alkavat olla kalliimman luokan pyörissä jo yleisiä. Sen sijaan kaarre-ABS-jarruja on tätä ennen nähty vain tehokkaissa sporteissa sekä adventurepyörien huippumalleissa.Vielä suurempi yllätys on cruiserin varustaminen lähtöavustimella, joka rajaa lähtötilanteessa maksimikierrokset halutulle tasolle ja säätää luiston- ja keulimisenestot niin että kiihdytys olisi mahdollisimman tehokas.Cruiser ja sporttipyörä edustavat niin eri maailmoja, että niiden yhdistäminen on Ducatilta rohkea veto. XDiavelin voidaan jopa sanoa muodostavan oman pyöräluokkansa ilman kilpailijoita.Kilpailun puuten on XDiavelille mahdollisuus, mutta samalla riskinä on että löytävätkö motoristit perinteisen luokkajaon ulkopuolelle jäävän vaihtoehdon.Teksti ja kuvat Janne Huhtala, San Diego Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen