31.1.2016

Koeajo: Ducati XDiavel – cruiserin ja sportin risteytys

Ducati XDiavel

Vaikka XDiavel eroaa mallinimeltään powercruiser Diavelista vain yhdellä kirjaimella, on kyse täysin uudesta moottoripyörämallista.

Sporttipyöristään tuttu italialaisvalmistaja Ducati laajentaa mallistoaan yllättävästi - tällä kertaa cruisereiden maailmaan.

Vaikka XDiavel eroaa mallinimeltään Diavelista vain yhdellä kirjaimella, on kyse täysin uudesta moottoripyörämallista vain renkaiden ja jarrujen ollessa yhteisiä näiden mallien kesken.

Ducati XDiavel

Tehokas ja erityisesti matallilta kierroksilta julman vahvasti vääntävä moottori on ennen kokematonta cruisereissa.

Kun tähän vielä yhdistetään peräti 80–100 kiloa muita cruisereita alhaisempi paino, voidaan XDiavelin sanoa olevan vailla suoranaisia kilpailijoita. Ducati onkin XDiavelissa yhdistänyt cruiserin mukavan ajoasennon ja sporttipyörän suorituskyvyn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

60 erilaista ajoasentoa

Koeajossa XDiavel kerää ohikulkijoiden huomion pitkällä ja matalalla ilmeellään sekä muiden Ducatien tapaan rohkealla muotoilullaan.

Kuljettaja puolestaan nauttii rennossa ajoasennossa maisemien vaihtumisesta tietäen, että tarvittaessa suorituskykyä riittää paljon urheilullisemmalta näyttävien mallien pieksemiseen.

Ducati XDiavel

Oikeastaan pitäisi puhua monikossa ajoasennosta, sillä tarjolla on viisi korkeudeltaan ja muotoilultaan eroavaa satulavaihtoehtoa, neliasentoiset säädettävät jalkatapit sekä kolme eri tavalla muotoiltua ohjaustankoa. Yhteensä erilaisia variaatioita ajoasennoiksi on siis 5 x 4 x 3 = 60.

Moottori eroaa perus-Diavelista pidemmällä iskunpituudella sekä muuttuvalla venttiilinajoituksella, joilla moottorin luonne on sovitettu cruiseriin sopivaksi, menettämättä kuitenkaan Diavelin hyvää suorituskykyä.

Vaihtelevassa ajossa moottori on parhaimmillaan 3–5 000 kierroksen välillä, sillä alle 3 000 kierroksella moottorissa ilmenee isoille twineille tyypillistä harvataajuista tärinää. Mitään estettä ei ole kierrättää moottorina vaikka 9 000 kierroksen punarajalle asti, mutta cruisereille nyt vaan sopii paremmin rauhallisempi ajotyyli.

Kilpailun puute – uhka vai mahdollisuus?

Lisäksi Ducati on kuorruttanut XDiavelin lähes täydellisellä elektronisella varustepaketilla. Kuljettajan valittavat ajo-ohjelmat, luistonesto ja vakionopeussäädin alkavat olla kalliimman luokan pyörissä jo yleisiä. Sen sijaan kaarre-ABS-jarruja on tätä ennen nähty vain tehokkaissa sporteissa sekä adventurepyörien huippumalleissa.

Vielä suurempi yllätys on cruiserin varustaminen lähtöavustimella, joka rajaa lähtötilanteessa maksimikierrokset halutulle tasolle ja säätää luiston- ja keulimisenestot niin että kiihdytys olisi mahdollisimman tehokas.

Cruiser ja sporttipyörä edustavat niin eri maailmoja, että niiden yhdistäminen on Ducatilta rohkea veto. XDiavelin voidaan jopa sanoa muodostavan oman pyöräluokkansa ilman kilpailijoita.

Ducati XDiavel

Kilpailun puuten on XDiavelille mahdollisuus, mutta samalla riskinä on että löytävätkö motoristit perinteisen luokkajaon ulkopuolelle jäävän vaihtoehdon.

Teksti ja kuvat Janne Huhtala, San Diego

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat