31.10.2015 Ajoneuvot Era – maailman nopein sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metropolian kehittämä Era on nopein katulaillinen sähköauto Nürburgring Nordschleifen kilparadalla. – Auto on kaunis kun se voittaa, italialainen autotehtailija Enzo Ferrari tapasi sanoa. Metropolian sähköauto Era ei varsinaisesti ole voittanut kilpailuja, mutta sähköautojen ennätyksiä kylläkin: Era pitää hallussaan sähköautojen nopeusennätystä ja kierrosennätystä Saksan Nürburgring Nordschleifella.Eran muotoilussa ei ole mitään vikaa, mutta auton rankka elämä näkyy. Era on sähköautoteknologian testimuuli: paneelit eivät aivan istu, siellä täällä on ylimääräisiä reikiä, ja joka paikassa on paljon teippiä. Ennätykset eivät olisi onnistuneet uhraamatta estetiikkaa.Autolla on oikeasti ajettu kovaa. Matkamittariin on kertynyt prototyypille kunnioitettavat 10 000 kilometriä. Ensimmäinen Nürburgring-kierrosennätys Eralla ajettiin jo vuoden 2011 syksyllä. Kierrosaika 8 minuuttia ja 42,27 sekuntia alitti aiemman Mini-E:llä ajetun ennätyksen peräti minuutilla.Sen jälkeen kilpailu on koventunut, ja mukaan ovat tulleet niin Audi kuin Mercedes-Benzikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOn se nopea!Syksyisellä Ahvenistolla ei tänään ajeta ennätyksiä. Hennot auringonsäteet herättävät rataa ympäröivän ruskan eloon, mutta asvaltti pysyy varjoissa kosteana. Eran lipsauttaminen rengasvalliin tuhoaisi vuosien työn. Autoon liittyvillä projekteilla on koulutettu viitisenkymmentä insinööriä.Kilparata on mainio paikka Eran teknologian kokemiseen. Auto on nopea. Sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan vielä maltillisessa kuudessa sekunnissa, mutta sen jälkeen Era liitää. Kiihdytys satasesta kahteensataan sujuu vain 8,3 sekunnissa!Neliveto huippukehittynytAktiivisen takasiiven lisäksi Metropolia-ammattikorkeakoulun kehittämässä autossa on neljään itsenäisesti ohjattuun sähkömoottoriin perustuva neliveto. Se mahdollistaa asioita, joista perinteisillä polttomoottoriautoilla voi vain unelmoida.Aktiivisen takasiiven asentoa muutetaan ajotilanteen mukaan. Mutkissa ja kiihdytyksissä takapään pitoa parannetaan, jarrutuksissa siipi toimii ilmajarruna.Englanniksi teknologiaa kutsutaan torque vectoringiksi. Huonosti suomentuva termi tarkoittaa auton kulkusuunnan hienosäätämistä yksittäisiä pyöriä kiihdyttämällä tai jarruttamalla.Teknologiaa on käytetty jo parinkymmenen vuoden ajan sarjatuotantoautoissa, esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evolution IV–X -malleissa. Mitsubishi hyödynsi älykästä takatasauspyörästöä, joka sähköohjatusti sääti takapyörien välistä nopeuseroa. Se teki nelivetoisesta autosta poikkeuksellisen ketterän.Sähkömoottori mullistaa ajettavuudenSähkömoottorit mullistavat teknologian mahdollisuudet. Kun yhden polttomoottorin sijaan käytetään pyöräkohtaisia sähkömoottoreita, voidaan säätö tehdä huomattavasti aiempaa tehokkaammin ja tarkemmin. Samalla kalliit ja monimutkaiset aktiivitasauspyörästöt voidaan jättää pois.Eran järjestelmä kuulostaa yksinkertaiselta: ajonvakautusjärjestelmästä tutut anturit mittaavat ajoneuvon käytöstä ja vertaavat sitä kuljettajan aikomuksiin. Mikäli järjestelmä huomaa auton ajautuvan ulos kuljettajan haluamalta ajolinjalta, korjaa se linjaa yksittäisten pyörien nopeutta säätelemällä.Tulevaisuudessa sähköurheiluauton käytöstä voinee säätää etu- tai takavetoiseksi kuljettajan mieltymysten mukaan. Koska vaikutukset ovat ajettavuuden kannalta huomattavia, on huolellinen hienosäätäminen elintärkeää. Muuten lopputulos voi vikuroida osaavankin kuljettajan metsään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoista nopeinOnneksi Era käyttäytyy Ahvenistolla luonnollisesti, joskin varsin aliohjaavasti. Ajoittain auton aistii trimmaavan ajolinjaa yksittäistä pyörää kiihdyttämällä tai jarruttamalla. Sen tuntee lähinnä ajonvakautusjärjestelmän toimintaa muistuttavana nykimisenä, mutta nopeus ei kärsi.Se todistettiin viime keväänä. Kilpa-autoilija Markus Palttala kiersi Eralla Nürburgring Nordschleifen moottoriradan 7 minuuttiin ja 49,04 sekuntiin. Se on kadulle rekisteröityjen sähköautojen uusi ennätys. Metropolian sähköauto on nopeampi kuin Audin tai Mercedes-Benzin.Toroidionin vastakohtaEra on hyvin kaukana valmiista ajoneuvosta. Kaupalliseen valmistamiseen osittain oppilasvoimin kehitetty sähköauto ei edes tähtää. Osa teknologiasta saattanee silti päätyä kaupalliseen käyttöön. Eran torque vectoring -järjestelmä on jo lisensoitu Yhdysvaltoihin aloittelevalle sähköautoyritykselle.Era on toisen kotimaisen sähköauton Toroidionin vastakohta. Se ei paistattele julkisuuden valokeilassa ja lupaile ennennäkemättömiä. Era kulkee lähes ääneti ennätyksestä toiseen, isoa numeroa asiasta tekemättä – hyvin suomalaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video Erasta Ahvenistolla vuoden 2015 keväällä: ERA-tiimi.Lisätietoja: https://raceabout.fi/era/ ERA Moottori Neljä Metropolian ja Lappeenrannan Teknillisen yliopiston yhteistyössä suunniteltua sähkömoottoria, neliveto. 4 x 50 kW. Hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 282 km/h Muu tieto Jatkuva teho 4×50 kW, hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Jatkuva vääntömomentti pyörillä 1000 Nm, maksimissaan 3000 Nm. Lue lisää Kaikki artikkelit 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Opel Astra Hybrid Tourer – järkifarkku suomalaiseen makuun 10.12.2024 Ajoneuvot Mercedes-AMG Purespeed tuo tunnelmavalaistuksen formuloiden halo-turvakaareen 250 kappaleen tuotantoerässä 9.12.2024 Koeajo Koeajo: Ford Transit Custom PHEV – onpas ripeä pakettiauto 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 13.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: päivittämällä paremmaksi – Volvo EX30 14.12.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot 3008 Allure Hybrid – tyyliä ilman töpseliä 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä