31.10.2015 Ajoneuvot Era – maailman nopein sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metropolian kehittämä Era on nopein katulaillinen sähköauto Nürburgring Nordschleifen kilparadalla. – Auto on kaunis kun se voittaa, italialainen autotehtailija Enzo Ferrari tapasi sanoa. Metropolian sähköauto Era ei varsinaisesti ole voittanut kilpailuja, mutta sähköautojen ennätyksiä kylläkin: Era pitää hallussaan sähköautojen nopeusennätystä ja kierrosennätystä Saksan Nürburgring Nordschleifella.Eran muotoilussa ei ole mitään vikaa, mutta auton rankka elämä näkyy. Era on sähköautoteknologian testimuuli: paneelit eivät aivan istu, siellä täällä on ylimääräisiä reikiä, ja joka paikassa on paljon teippiä. Ennätykset eivät olisi onnistuneet uhraamatta estetiikkaa.Autolla on oikeasti ajettu kovaa. Matkamittariin on kertynyt prototyypille kunnioitettavat 10 000 kilometriä. Ensimmäinen Nürburgring-kierrosennätys Eralla ajettiin jo vuoden 2011 syksyllä. Kierrosaika 8 minuuttia ja 42,27 sekuntia alitti aiemman Mini-E:llä ajetun ennätyksen peräti minuutilla.Sen jälkeen kilpailu on koventunut, ja mukaan ovat tulleet niin Audi kuin Mercedes-Benzikin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOn se nopea!Syksyisellä Ahvenistolla ei tänään ajeta ennätyksiä. Hennot auringonsäteet herättävät rataa ympäröivän ruskan eloon, mutta asvaltti pysyy varjoissa kosteana. Eran lipsauttaminen rengasvalliin tuhoaisi vuosien työn. Autoon liittyvillä projekteilla on koulutettu viitisenkymmentä insinööriä.Kilparata on mainio paikka Eran teknologian kokemiseen. Auto on nopea. Sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan vielä maltillisessa kuudessa sekunnissa, mutta sen jälkeen Era liitää. Kiihdytys satasesta kahteensataan sujuu vain 8,3 sekunnissa!Neliveto huippukehittynytAktiivisen takasiiven lisäksi Metropolia-ammattikorkeakoulun kehittämässä autossa on neljään itsenäisesti ohjattuun sähkömoottoriin perustuva neliveto. Se mahdollistaa asioita, joista perinteisillä polttomoottoriautoilla voi vain unelmoida.Aktiivisen takasiiven asentoa muutetaan ajotilanteen mukaan. Mutkissa ja kiihdytyksissä takapään pitoa parannetaan, jarrutuksissa siipi toimii ilmajarruna.Englanniksi teknologiaa kutsutaan torque vectoringiksi. Huonosti suomentuva termi tarkoittaa auton kulkusuunnan hienosäätämistä yksittäisiä pyöriä kiihdyttämällä tai jarruttamalla.Teknologiaa on käytetty jo parinkymmenen vuoden ajan sarjatuotantoautoissa, esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evolution IV–X -malleissa. Mitsubishi hyödynsi älykästä takatasauspyörästöä, joka sähköohjatusti sääti takapyörien välistä nopeuseroa. Se teki nelivetoisesta autosta poikkeuksellisen ketterän.Sähkömoottori mullistaa ajettavuudenSähkömoottorit mullistavat teknologian mahdollisuudet. Kun yhden polttomoottorin sijaan käytetään pyöräkohtaisia sähkömoottoreita, voidaan säätö tehdä huomattavasti aiempaa tehokkaammin ja tarkemmin. Samalla kalliit ja monimutkaiset aktiivitasauspyörästöt voidaan jättää pois.Eran järjestelmä kuulostaa yksinkertaiselta: ajonvakautusjärjestelmästä tutut anturit mittaavat ajoneuvon käytöstä ja vertaavat sitä kuljettajan aikomuksiin. Mikäli järjestelmä huomaa auton ajautuvan ulos kuljettajan haluamalta ajolinjalta, korjaa se linjaa yksittäisten pyörien nopeutta säätelemällä.Tulevaisuudessa sähköurheiluauton käytöstä voinee säätää etu- tai takavetoiseksi kuljettajan mieltymysten mukaan. Koska vaikutukset ovat ajettavuuden kannalta huomattavia, on huolellinen hienosäätäminen elintärkeää. Muuten lopputulos voi vikuroida osaavankin kuljettajan metsään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköautoista nopeinOnneksi Era käyttäytyy Ahvenistolla luonnollisesti, joskin varsin aliohjaavasti. Ajoittain auton aistii trimmaavan ajolinjaa yksittäistä pyörää kiihdyttämällä tai jarruttamalla. Sen tuntee lähinnä ajonvakautusjärjestelmän toimintaa muistuttavana nykimisenä, mutta nopeus ei kärsi.Se todistettiin viime keväänä. Kilpa-autoilija Markus Palttala kiersi Eralla Nürburgring Nordschleifen moottoriradan 7 minuuttiin ja 49,04 sekuntiin. Se on kadulle rekisteröityjen sähköautojen uusi ennätys. Metropolian sähköauto on nopeampi kuin Audin tai Mercedes-Benzin.Toroidionin vastakohtaEra on hyvin kaukana valmiista ajoneuvosta. Kaupalliseen valmistamiseen osittain oppilasvoimin kehitetty sähköauto ei edes tähtää. Osa teknologiasta saattanee silti päätyä kaupalliseen käyttöön. Eran torque vectoring -järjestelmä on jo lisensoitu Yhdysvaltoihin aloittelevalle sähköautoyritykselle.Era on toisen kotimaisen sähköauton Toroidionin vastakohta. Se ei paistattele julkisuuden valokeilassa ja lupaile ennennäkemättömiä. Era kulkee lähes ääneti ennätyksestä toiseen, isoa numeroa asiasta tekemättä – hyvin suomalaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video Erasta Ahvenistolla vuoden 2015 keväällä: ERA-tiimi.Lisätietoja: https://raceabout.fi/era/ ERA Moottori Neljä Metropolian ja Lappeenrannan Teknillisen yliopiston yhteistyössä suunniteltua sähkömoottoria, neliveto. 4 x 50 kW. Hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 282 km/h Muu tieto Jatkuva teho 4×50 kW, hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Jatkuva vääntömomentti pyörillä 1000 Nm, maksimissaan 3000 Nm. Lue lisää Kaikki artikkelit 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 17.2.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Aircross – tilavammin budjettimatkalle 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 13.2.2025 Koeajo Koeajo: Ford E-Transit Custom Trend – valttina ajettavuus 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 18.2.2025 Uutinen Ladat kokoontuvat taas Kangasalla – tällä kertaa muistellaan myös Heikki Silvennoista 18.2.2025 Autonäyttely Tiesitkö, että Citroën valmisti aikanaan retkikunnille autoja, joissa takarenkaat on korvattu teloilla? 18.2.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: me kysyimme, te vastasitte – lukijoiden kokemukset Mercedes-Benz W124 -korimallista 19.2.2025 Koeajo Koeajo: Fiat Grande Panda – neljä metriä makeaa elämää 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle