31.10.2015 Ajoneuvot Era – maailman nopein sähköauto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metropolian kehittämä Era on nopein katulaillinen sähköauto Nürburgring Nordschleifen kilparadalla. – Auto on kaunis kun se voittaa, italialainen autotehtailija Enzo Ferrari tapasi sanoa. Metropolian sähköauto Era ei varsinaisesti ole voittanut kilpailuja, mutta sähköautojen ennätyksiä kylläkin: Era pitää hallussaan sähköautojen nopeusennätystä ja kierrosennätystä Saksan Nürburgring Nordschleifella. Eran muotoilussa ei ole mitään vikaa, mutta auton rankka elämä näkyy. Era on sähköautoteknologian testimuuli: paneelit eivät aivan istu, siellä täällä on ylimääräisiä reikiä, ja joka paikassa on paljon teippiä. Ennätykset eivät olisi onnistuneet uhraamatta estetiikkaa. Autolla on oikeasti ajettu kovaa. Matkamittariin on kertynyt prototyypille kunnioitettavat 10 000 kilometriä. Ensimmäinen Nürburgring-kierrosennätys Eralla ajettiin jo vuoden 2011 syksyllä. Kierrosaika 8 minuuttia ja 42,27 sekuntia alitti aiemman Mini-E:llä ajetun ennätyksen peräti minuutilla. Sen jälkeen kilpailu on koventunut, ja mukaan ovat tulleet niin Audi kuin Mercedes-Benzikin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy On se nopea! Syksyisellä Ahvenistolla ei tänään ajeta ennätyksiä. Hennot auringonsäteet herättävät rataa ympäröivän ruskan eloon, mutta asvaltti pysyy varjoissa kosteana. Eran lipsauttaminen rengasvalliin tuhoaisi vuosien työn. Autoon liittyvillä projekteilla on koulutettu viitisenkymmentä insinööriä. Kilparata on mainio paikka Eran teknologian kokemiseen. Auto on nopea. Sadan kilometrin tuntinopeus saavutetaan vielä maltillisessa kuudessa sekunnissa, mutta sen jälkeen Era liitää. Kiihdytys satasesta kahteensataan sujuu vain 8,3 sekunnissa! Neliveto huippukehittynyt Aktiivisen takasiiven lisäksi Metropolia-ammattikorkeakoulun kehittämässä autossa on neljään itsenäisesti ohjattuun sähkömoottoriin perustuva neliveto. Se mahdollistaa asioita, joista perinteisillä polttomoottoriautoilla voi vain unelmoida. Aktiivisen takasiiven asentoa muutetaan ajotilanteen mukaan. Mutkissa ja kiihdytyksissä takapään pitoa parannetaan, jarrutuksissa siipi toimii ilmajarruna. Englanniksi teknologiaa kutsutaan torque vectoringiksi. Huonosti suomentuva termi tarkoittaa auton kulkusuunnan hienosäätämistä yksittäisiä pyöriä kiihdyttämällä tai jarruttamalla. Teknologiaa on käytetty jo parinkymmenen vuoden ajan sarjatuotantoautoissa, esimerkiksi Mitsubishi Lancer Evolution IV–X -malleissa. Mitsubishi hyödynsi älykästä takatasauspyörästöä, joka sähköohjatusti sääti takapyörien välistä nopeuseroa. Se teki nelivetoisesta autosta poikkeuksellisen ketterän. Sähkömoottori mullistaa ajettavuuden Sähkömoottorit mullistavat teknologian mahdollisuudet. Kun yhden polttomoottorin sijaan käytetään pyöräkohtaisia sähkömoottoreita, voidaan säätö tehdä huomattavasti aiempaa tehokkaammin ja tarkemmin. Samalla kalliit ja monimutkaiset aktiivitasauspyörästöt voidaan jättää pois. Eran järjestelmä kuulostaa yksinkertaiselta: ajonvakautusjärjestelmästä tutut anturit mittaavat ajoneuvon käytöstä ja vertaavat sitä kuljettajan aikomuksiin. Mikäli järjestelmä huomaa auton ajautuvan ulos kuljettajan haluamalta ajolinjalta, korjaa se linjaa yksittäisten pyörien nopeutta säätelemällä. Tulevaisuudessa sähköurheiluauton käytöstä voinee säätää etu- tai takavetoiseksi kuljettajan mieltymysten mukaan. Koska vaikutukset ovat ajettavuuden kannalta huomattavia, on huolellinen hienosäätäminen elintärkeää. Muuten lopputulos voi vikuroida osaavankin kuljettajan metsään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköautoista nopein Onneksi Era käyttäytyy Ahvenistolla luonnollisesti, joskin varsin aliohjaavasti. Ajoittain auton aistii trimmaavan ajolinjaa yksittäistä pyörää kiihdyttämällä tai jarruttamalla. Sen tuntee lähinnä ajonvakautusjärjestelmän toimintaa muistuttavana nykimisenä, mutta nopeus ei kärsi. Se todistettiin viime keväänä. Kilpa-autoilija Markus Palttala kiersi Eralla Nürburgring Nordschleifen moottoriradan 7 minuuttiin ja 49,04 sekuntiin. Se on kadulle rekisteröityjen sähköautojen uusi ennätys. Metropolian sähköauto on nopeampi kuin Audin tai Mercedes-Benzin. Toroidionin vastakohta Era on hyvin kaukana valmiista ajoneuvosta. Kaupalliseen valmistamiseen osittain oppilasvoimin kehitetty sähköauto ei edes tähtää. Osa teknologiasta saattanee silti päätyä kaupalliseen käyttöön. Eran torque vectoring -järjestelmä on jo lisensoitu Yhdysvaltoihin aloittelevalle sähköautoyritykselle. Era on toisen kotimaisen sähköauton Toroidionin vastakohta. Se ei paistattele julkisuuden valokeilassa ja lupaile ennennäkemättömiä. Era kulkee lähes ääneti ennätyksestä toiseen, isoa numeroa asiasta tekemättä – hyvin suomalaisesti. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, video Erasta Ahvenistolla vuoden 2015 keväällä: ERA-tiimi. Lisätietoja: https://raceabout.fi/era/ ERA Moottori Neljä Metropolian ja Lappeenrannan Teknillisen yliopiston yhteistyössä suunniteltua sähkömoottoria, neliveto. 4 x 50 kW. Hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,0 s Huippunopeus 282 km/h Muu tieto Jatkuva teho 4×50 kW, hetkellinen kokonaisteho 530 kW 10 sekunnin ajan. Jatkuva vääntömomentti pyörillä 1000 Nm, maksimissaan 3000 Nm. Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 8.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Nouda auto suoraan tehtaalta! 9.5.2024 Automatkailu Automatkailija: Tanskassa hölmöilemällä voit menettää autosi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe