9.9.2015 Ajoneuvot Huippusalainen sähköauto Toroidion näyttäytyi Nokialla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton kehittäjä Pasi Pennanen yhä vaitonainen auton tekniikasta. 1341 hevosvoimainen sähköauto. Huikea lukema, jonka siivittämänä hype Toroidion-sähköauton ympärillä levisi internetissä kuin palopommi heinäladossa. Toroidion pyörähti näytillä Nokian rengasjulkaisussa lyhyellä esittelyllä. Yhtiön toimitusjohtaja, suomalainen automuotoilija Pasi Pennanen vastaili kysymyksiin positiivisesti myhäillen. – Megawatin tehot ovat Toroidionin hinnat alkaen malli, meidän Fiat Puntomme, Pennanen myhäili. Itsevarmuuden puutteesta miestä ei voi moittia. Pennanen puhuu Toroidionista teknologiayhtiönä, jonka osaamista 1MW-niminen sähköauto esittelee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Painoa alle tuhat kilogrammaa Toroidionin tekniset tiedot ovat edelleen salaisuus. Auton akut painavat tuotantoversiossa 200 kilogrammaa, mutta prototyypissä käytetään 120 kilon akkuja. Ne tulevat Aasiasta. Koko auton painon kerrotaan jäävän alle tuhanteen kiloon. –Salaisuus on akun ja vetoakseleiden välissä, Pennanen valoittaa. Sähkömoottorin kerrotaan olevan täysin nykyisestä sähkömoottoriteknologiasta poikkeava. Toroidionin teknologiasta kuullaan lisää vasta noin vuoden päästä, sillä patentit tulevat julkisiksi vasta vuoden 2016 Pariisin autonäyttelyn tienoilla. Huippunopeus: 450 kilometriä tunnissa Torioidionin ympärillä pyörivää mystiikkaa lisäävät käsittämättömät suorituskykylupaukset. Akku on sähköautoksi hyvin kevyt, mutta silti toimintamatkaksi arvioidaan noin 515 kilometriä. Vieläkin älyttömämpi on Pennasen ilmoittama huippunopeus: 450 kilometriä tunnissa! Arvot ovat nykyisiin sähköautoihin verrattuna kuin toisesta maailmasta, esimerkiksi supernopeasti kiihtyvä Tesla Model S P85D kulkee vain hieman yli 200 kilometriä tunnissa, ja sen sensaatiomainen kiihtyvyys taintuu jo satasen nopeuden jälkeen. Pennanen kertoo Toroidionin pyrähtävän kahteensataan alle viidessä sekunnissa. Tavoitteena Le Mans – Auto on suunniteltu Le Mansin 24 tunnin kestävyyskilpailua varten, Pennanen jatkaa. Sähköauton kannalta ensiarvoisen tärkeää on suorituskyvyn lisäksi akunvaihdoin nopeus. Toroidionissa akku on auton läpi kulkeva palkki, joka voidaan vaihtaa varikolla ajamalla uuden akun ”yli”. Huima huippunopeuslupaus asettaa haasteita auton aerodynamiikalle. Pennanen kertoo, että tuotantomalli on tarkoitus varustaa aktiivisella aerodynamiikalla, joka mukautuu kulloiseenkin ajotilanteeseen. Väitteet ovat käsittämättömiä. Toistaiseksi voi vain toivoa, että raaseporilainen yritys tietää mitä on tekemässä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Päivitetty 9.9.15 klo 22:50: korjattu Teslan mallinimi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan