27.12.2020 Ajoneuvot Klassikko: Peugeot 504 Coupé – muovinen mutta makea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 1970-luvun alussa esitelty mutta 1980-luvulle meikattu Peugeot 504 Coupé hämmentää koeajossa monellakin tavalla – kuten aidon ranskalaisauton kuuluukin tehdä. Kun juttusarjan aiemmassa osassa koeajamaamme 504 Cabrioletia valmistettiin vain 8 185 yksilöä, näissä kuvissa esiintyvän Coupén tuotantomäärä ylsi jo kaikkiaan 26 476 autoon. Se ei kuitenkaan tee 504 Coupésta yhtään tavanomaisempaa, päinvastoin – etenkin kun aivan mallikaaren loppupäätä edustavan, 1983-mallisen auton klassisuus on häivytetty korinvärisillä muovipuskureilla.Aikakausien suruton sekoittelu jatkuu ohjaamossa. Kojelaudan päälinjat ovat samat, mutta ruskea muoviratti yrittää nuorentaa autoa parillakymmenellä vuodella – emmekä ole aivan varmoja kokonaisuuden harmonisuudesta. Mittarit ovat myös suurentuneet selvästi sitten alkuperäisten, ja ainoaa sivupeiliä eli vasemmanpuoleista saa nyt säädettyä sähköllä.Niin ikään ruskea plyyshiverhoilu kuitenkin kutsuu matkustamaan. Jos ei tietäisi, Coupéa luulisi helposti Cabrioletia pienemmäksi autoksi – sen verran tyköistuva tunnelma raidallisen kattoverhoilun alla on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMittarissa 9 100 kilometriäOn oikeastaan hassua, että muoviratti on halkaisijaltaan selvästi suurempi kuin äsken koeajetun Cabrioletin puinen, sillä Coupén varustukseen on lisätty ohjaustehostin. Rattia voi siis pyöritellä yhdellä kädellä, vaikka nykyautojen muuttuvien sähkötehostusten hitaan ajon höyhenenkeveys puuttuukin. Ajotuntuma on kaikkiaan aika erilainen, vaikka molempien autojen alla pyörivät samanlaiset 190/65 HR 390 -koon Michelin TRX -renkaat.504 Coupé myös tuntuu selvästi Cabriolet-yksilöä uudemmalta ja parempikuntoiselta. Ei ihme, sillä viisinumeroisessa matkamittarissa lepää vain 9 100 kilometrin lukema – valmistajan omiin kokoelmiin kuuluvalle museoautolle uskottava ajomäärä, vaikka tietoa siitä, onko mittari ollut välillä kytkettynä käytöstä, ei ole. Sen verran käyttämättömältä auto kuitenkin tuntuu, ettei 109 100 km olisi yhtään sen lähempänä todellisuutta.Kuutosen kurnutus kiehtoo yhä uudelleen ja uudelleen. Tämän auton V6 on varustettu polttonesteen suihkutuksella, ja reagoi 144 hevosvoimallaan Cabriolet-kaasutinversiota kiivaammin. Vaihteitakin on yksi enemmän eli viisi ja niiden välit lyhyet, joten taajama-ajo sujuu sukkelammin kuin aavikkovälitteisellä avomallilla.Kaikki räppänät aukiRanskan loppukesäinen kuumuus vain jatkuu – ei ihme, kun yhtäkkiä vaihdetaan avoautosta samanlaiseen umpivaunuun, eikä helle näytä hellittämisen merkkejä. On siis turvauduttava sivuikkunoiden avaamiseen: kaksiovisessa autossa ne ovat huomattavan leveät, joten maantienopeudella tuuletusilma virtaa miltei avoauton tahtiin, ja lisää helpotusta tuo kolmiomaisten ruutujen avaaminen. Niitä varten on oviverhouksiin istutettu suuret, kasarimuoviset säätöruuvit.Kun vielä apukuski on saanut löydettyä kryptisestä neljän säätövivun viidakosta sen oikean tuuletussuuttimet avaavan asennon, taival taittuu vähintäänkin haaleissa merkeissä. Eräs vivuista avaa suoran yhteyden ajoviiman ja jalkatilan välille, joten sähköpuhaltimen voi sulkea. Hieman yllättäen Coupén takasivuikkunat eivät aukea, mutta takana matkaavan leidin kutrit hulmuavat silti.Kirjainlyhenne GT – joka ranskalaisittain merkitsisi Grand Tourismea eli suurta matkailua – ei 504 Coupén mallimerkintää korista, mutta silti auto on kaikkea sitä, siis erinomainen kulkupeli miten pitkälle Euroopan-matkalle tahansa. Konttikin vaikuttaa aivan kohtuullisen kokoiselta 2+2 hengen kapsäkkien kuljetukseen.Tämänkertainen matkamme on kuitenkin lyhyempi, joten on aika ottaa tyypit perusmallista – Peugeot 504 Sedanin koeajo juttusarjan seuraavassa osassa.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Vesa Eskola ja Peugeot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä