15.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyylikkäämpi leikkaus – Audi Q3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 Sportback laajentaa Q3-mallistoa komeammalla kattolinjalla ja itsevarmemmalla tyylillä. Lopputulos on tuttu, hyvässä ja huonossa. Hyvää: ulkonäön ja tilan tasapaino, varustelu. Huonoa: pääntila takana. Tavallisten katumaastureiden ja crossovereiden lisäksi autovalmistajat panostavat nyt erilaisiin tulkintoihin sorjemman kattolinjan lifestyle-maastureista. Tähän segmenttiin pyrkii myös Audi Q3 Sportback, joka paketoi Q3:n ainekset tyyliä ja teknologiaa painottavaan pakettiin. Audin tavoite on hankkia malliversiolla uusia asiakkaita Q3:n pariin, ei niinkään jakaa perusmallin ystäviä uudelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama, mutta eriUlkoisesti erot ovat enimmäkseen tyylillisiä. Sportback on 16 mm perus-Q3:a pidempi, 6 mm kapeampi ja 29 mm matalampi, määritellen auton mittasuhteita uudelleen. Perää kohti aikaisemmin laskeutuvan kattolinjan lisäksi kylkilinjaa on siirretty, ja keulalla on itsevarmempi maski. Sorjempi katto saa ovet näyttämään aiempaa massiivisemmilta. Myös takapuskuria on muovattu muhkeampaan suuntaan, mutta yksityiskohtien erottuminen on pitkälti väriversiosta kiinni.Sisätiloissa vallitsee puolestaan Q3:n tuttu tunnelma. Aikaisessa vaiheessa laskeutuva katto tosin nipistää takamatkustajien pääntilasta sen verran, että yli 190-senttimetriset älkööt vaivautuko. Tavaratila on säilynyt ennallaan 530 litrassa. Kallistettavien ja pituussäädettävien takaistuinten ansiosta tilaa voi kasvatella palasissa ennen istuinten kaatamista. Tien päällä tutustiUrheilullis-maastollisista tyylittelyistä huolimatta Q3 Sportback on lähes identtisen mutkaton ajettava perusversionsa kanssa. Maavara, jousitus ja iskunvaimennus ovat säilyneet joko ennallaan tai saaneet promillien hienosäätöä. Lisävarustelistalta löytyvät urheilullisempi alusta ja säädettävä iskunvaimennus. Vakiovarusteena on puolestaan progressiivinen ohjaus, joka muuttuu suoremmaksi kääntökulman kasvaessa.Tarjottavat voimalinjat ovat pääosin tuttuja Q3:sta. Suomeen tulevista vaihtoehdoista järeämpi voimalinjaversio on 40 TDI Quattro, eli vaivattomasti liikkuva 190 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin dieselneliveto. Audin mallistosta tuttu voimalinja käyttäytyy odotetun mallikkaasti. Pienen miinuksen ripeämpään ajorytmiin tekee hiukan jahkaileva automaattivaihteisto.Uutena vaihtoehtona meillä nähdään 35 TFSI:n 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensiinimoottori, jota höystetään nyt 48 voltin kevythybriditekniikalla automaattivaihteiston yhteydessä. Moottorin puhti riittää Q3 Sportbackin arkiajoihin mainiosti ja kevythybridin hetkellinen 12 hv/50 Nm lisä tuntuu erityisesti väännössä.Paremmin varustellenQ3 Sportbackin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa sähkötoiminen takaluukku, urheilulliset etuistuimet ja led-ajovalot dynaamisilla takavilkuilla. Kuskin edestä löytyy 10,25-tuumainen digitaalimittaristo, joka on päivitettävissä samankokoiseksi Audin virtuaalimittaristoksi. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan 10,1 tuumaa. Kattavamman vakiovarustelun takia Q3 Sportbackin hinnoittelu asettuu melko lailla yksiin Q3:n kanssa. Suomen-hinnat ja varustelu vahvistuvat syksyn aikana, ja ensimmäiset Q3 Sportbackit saapuvat maahan loppuvuodesta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi Q3 Sportback 40 TDI Quattro S line Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 217 km/h Mitat pituus 4500 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa