15.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyylikkäämpi leikkaus – Audi Q3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 Sportback laajentaa Q3-mallistoa komeammalla kattolinjalla ja itsevarmemmalla tyylillä. Lopputulos on tuttu, hyvässä ja huonossa. Hyvää: ulkonäön ja tilan tasapaino, varustelu. Huonoa: pääntila takana. Tavallisten katumaastureiden ja crossovereiden lisäksi autovalmistajat panostavat nyt erilaisiin tulkintoihin sorjemman kattolinjan lifestyle-maastureista. Tähän segmenttiin pyrkii myös Audi Q3 Sportback, joka paketoi Q3:n ainekset tyyliä ja teknologiaa painottavaan pakettiin. Audin tavoite on hankkia malliversiolla uusia asiakkaita Q3:n pariin, ei niinkään jakaa perusmallin ystäviä uudelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama, mutta eriUlkoisesti erot ovat enimmäkseen tyylillisiä. Sportback on 16 mm perus-Q3:a pidempi, 6 mm kapeampi ja 29 mm matalampi, määritellen auton mittasuhteita uudelleen. Perää kohti aikaisemmin laskeutuvan kattolinjan lisäksi kylkilinjaa on siirretty, ja keulalla on itsevarmempi maski. Sorjempi katto saa ovet näyttämään aiempaa massiivisemmilta. Myös takapuskuria on muovattu muhkeampaan suuntaan, mutta yksityiskohtien erottuminen on pitkälti väriversiosta kiinni.Sisätiloissa vallitsee puolestaan Q3:n tuttu tunnelma. Aikaisessa vaiheessa laskeutuva katto tosin nipistää takamatkustajien pääntilasta sen verran, että yli 190-senttimetriset älkööt vaivautuko. Tavaratila on säilynyt ennallaan 530 litrassa. Kallistettavien ja pituussäädettävien takaistuinten ansiosta tilaa voi kasvatella palasissa ennen istuinten kaatamista. Tien päällä tutustiUrheilullis-maastollisista tyylittelyistä huolimatta Q3 Sportback on lähes identtisen mutkaton ajettava perusversionsa kanssa. Maavara, jousitus ja iskunvaimennus ovat säilyneet joko ennallaan tai saaneet promillien hienosäätöä. Lisävarustelistalta löytyvät urheilullisempi alusta ja säädettävä iskunvaimennus. Vakiovarusteena on puolestaan progressiivinen ohjaus, joka muuttuu suoremmaksi kääntökulman kasvaessa.Tarjottavat voimalinjat ovat pääosin tuttuja Q3:sta. Suomeen tulevista vaihtoehdoista järeämpi voimalinjaversio on 40 TDI Quattro, eli vaivattomasti liikkuva 190 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin dieselneliveto. Audin mallistosta tuttu voimalinja käyttäytyy odotetun mallikkaasti. Pienen miinuksen ripeämpään ajorytmiin tekee hiukan jahkaileva automaattivaihteisto.Uutena vaihtoehtona meillä nähdään 35 TFSI:n 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensiinimoottori, jota höystetään nyt 48 voltin kevythybriditekniikalla automaattivaihteiston yhteydessä. Moottorin puhti riittää Q3 Sportbackin arkiajoihin mainiosti ja kevythybridin hetkellinen 12 hv/50 Nm lisä tuntuu erityisesti väännössä.Paremmin varustellenQ3 Sportbackin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa sähkötoiminen takaluukku, urheilulliset etuistuimet ja led-ajovalot dynaamisilla takavilkuilla. Kuskin edestä löytyy 10,25-tuumainen digitaalimittaristo, joka on päivitettävissä samankokoiseksi Audin virtuaalimittaristoksi. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan 10,1 tuumaa. Kattavamman vakiovarustelun takia Q3 Sportbackin hinnoittelu asettuu melko lailla yksiin Q3:n kanssa. Suomen-hinnat ja varustelu vahvistuvat syksyn aikana, ja ensimmäiset Q3 Sportbackit saapuvat maahan loppuvuodesta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi Q3 Sportback 40 TDI Quattro S line Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 217 km/h Mitat pituus 4500 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 20.3.2025 Koeajo Koeajo ja ajatuksia autoista: Škoda Octavia RS – järjellä ja tunteella 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle