15.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Tyylikkäämpi leikkaus – Audi Q3 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q3 Sportback laajentaa Q3-mallistoa komeammalla kattolinjalla ja itsevarmemmalla tyylillä. Lopputulos on tuttu, hyvässä ja huonossa. Hyvää: ulkonäön ja tilan tasapaino, varustelu. Huonoa: pääntila takana. Tavallisten katumaastureiden ja crossovereiden lisäksi autovalmistajat panostavat nyt erilaisiin tulkintoihin sorjemman kattolinjan lifestyle-maastureista. Tähän segmenttiin pyrkii myös Audi Q3 Sportback, joka paketoi Q3:n ainekset tyyliä ja teknologiaa painottavaan pakettiin. Audin tavoite on hankkia malliversiolla uusia asiakkaita Q3:n pariin, ei niinkään jakaa perusmallin ystäviä uudelleen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySama, mutta eriUlkoisesti erot ovat enimmäkseen tyylillisiä. Sportback on 16 mm perus-Q3:a pidempi, 6 mm kapeampi ja 29 mm matalampi, määritellen auton mittasuhteita uudelleen. Perää kohti aikaisemmin laskeutuvan kattolinjan lisäksi kylkilinjaa on siirretty, ja keulalla on itsevarmempi maski. Sorjempi katto saa ovet näyttämään aiempaa massiivisemmilta. Myös takapuskuria on muovattu muhkeampaan suuntaan, mutta yksityiskohtien erottuminen on pitkälti väriversiosta kiinni.Sisätiloissa vallitsee puolestaan Q3:n tuttu tunnelma. Aikaisessa vaiheessa laskeutuva katto tosin nipistää takamatkustajien pääntilasta sen verran, että yli 190-senttimetriset älkööt vaivautuko. Tavaratila on säilynyt ennallaan 530 litrassa. Kallistettavien ja pituussäädettävien takaistuinten ansiosta tilaa voi kasvatella palasissa ennen istuinten kaatamista. Tien päällä tutustiUrheilullis-maastollisista tyylittelyistä huolimatta Q3 Sportback on lähes identtisen mutkaton ajettava perusversionsa kanssa. Maavara, jousitus ja iskunvaimennus ovat säilyneet joko ennallaan tai saaneet promillien hienosäätöä. Lisävarustelistalta löytyvät urheilullisempi alusta ja säädettävä iskunvaimennus. Vakiovarusteena on puolestaan progressiivinen ohjaus, joka muuttuu suoremmaksi kääntökulman kasvaessa.Tarjottavat voimalinjat ovat pääosin tuttuja Q3:sta. Suomeen tulevista vaihtoehdoista järeämpi voimalinjaversio on 40 TDI Quattro, eli vaivattomasti liikkuva 190 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin dieselneliveto. Audin mallistosta tuttu voimalinja käyttäytyy odotetun mallikkaasti. Pienen miinuksen ripeämpään ajorytmiin tekee hiukan jahkaileva automaattivaihteisto.Uutena vaihtoehtona meillä nähdään 35 TFSI:n 1,5-litrainen 150 hevosvoiman bensiinimoottori, jota höystetään nyt 48 voltin kevythybriditekniikalla automaattivaihteiston yhteydessä. Moottorin puhti riittää Q3 Sportbackin arkiajoihin mainiosti ja kevythybridin hetkellinen 12 hv/50 Nm lisä tuntuu erityisesti väännössä.Paremmin varustellenQ3 Sportbackin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa sähkötoiminen takaluukku, urheilulliset etuistuimet ja led-ajovalot dynaamisilla takavilkuilla. Kuskin edestä löytyy 10,25-tuumainen digitaalimittaristo, joka on päivitettävissä samankokoiseksi Audin virtuaalimittaristoksi. Kojelaudan tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on kooltaan 10,1 tuumaa. Kattavamman vakiovarustelun takia Q3 Sportbackin hinnoittelu asettuu melko lailla yksiin Q3:n kanssa. Suomen-hinnat ja varustelu vahvistuvat syksyn aikana, ja ensimmäiset Q3 Sportbackit saapuvat maahan loppuvuodesta. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Audi Q3 Sportback 40 TDI Quattro S line Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Vääntö 400 Nm (1900–3300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,3 s Huippunopeus 217 km/h Mitat pituus 4500 mm, leveys 1843 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2680 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?