26.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Audi Q8 E-tron – pidemmälle, tehokkaammin, sulavammin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi Q8 E-tron kehittää tuttua sähköautoa edelleen, keskittyen energiatehokkuuteen, toimintamatkaan ja ajettavuuteen. Vallankumouksen sijaan kyse on hiljaisemmasta kehityksestä. Hyvää: mukavuus, toimintamatka. Huonoa: kulutus, virtuaalipeilit, SQ8 E-tronin mielekkyys. Näkökulmasta riippuen saksalaisvalmistajien sähköautokehiityksen alusta on jo tai vasta neljä vuotta. Mercedes EQC ja Audi E-tron olivat merkittäviä ilmoituksia siitä, että myös henkilöauton kotimaassa otettiin sähköautot tosissaan (BMW i3 oli vieläkin totisempi, mutta sangen erilainen näkemys). Nyt Audi Q8 E-tron saa kasvojenkohotuksen yhteydessä uuden mallinimen, tarjolle tulee suurempi akkuvaihtoehto ja autossa on kosolti pieniä ajettavuuden ja energiatehokkuuden takia tehtyjä uudistuksia.Nimenäkin Audi Q8 E-tron on mielenkiintoinen. Polttomoottorikäyttöinen Q8 on jo malistossa, joten E-tron-lisänimeä täytyy raahata mukana erottavana tekijänä. Pienemmän sähköauto Q4:n kanssa ongelmaa ei ole. Audin puheissa esiintyy myös täyssähköinen Q6, jonka nimi herättää varmasti hilpeitä lausumisharjoituksia. Q8 E-tronin toisen kattoversion, Sportbackin, ja tehoindeksin kohdalla lisänimi sijoitetaan käsittämättömästi Q8:n ja E-tronin väliin, sabotoiden auton hakutuloksia.Samalla Audi E-tronin nimeäminen uudelleen kertoo sähköistymisen etenemisestä, sillä kyseessä ei enää ole “se sähköinen Audi”. Merkki aikookin olla kokonaan täyssähköinen jo 11 vuoden päästä ja vuodesta 2026 kaikki uudet automallit täyssähköisiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUusi ilmeAudi Q8 E-tron on tyypillinen kasvojenkohotus niiltä osin, että auto on todella saanut uuden keulailmeen. Uusi aerodynaamisempi tulkinta Singleframe-etumaskista käsittää myös aktiivisia elementtejä jäähdytysilman ohjaamiseen tarpeen mukaan. Keulamaskista on myös eri versioita varustepakettien mukaan.Samalla Audin logo on vaihtunut uuteen litteämpään malliin osana autoalan digitalisoitumistrendiä. Myös ajovalot ovat uudistuneet ja lisävarusteiset digitaaliset matriisiledit osaavat uusia toimintoja. Ajovalojen välissä olevaa valopalkkia käytetään myös uuden Audi-logon korostamiseen. Takana muutokset ovat maltillisempia, joskin takaluukusta on siivottu turhat kromimerkinnät pois. Mielenkiintoisesti Audi kirjoittaakin nyt mallimerkinnän kokonaisuudessaan ovien ikkunakehykseen.Lähes näkymättömissä ovat Q8 E-tronin aerodynaamiset parannukset. Useimmat mallit saavat pienen ilmanohjaimen pyöränkaaren yhteyteen ainakin etuakselilla. Normaalitilanteessa uusi kevyempi (–7 kg) lasikuituinen pohjalevy jää piiloon, mutta sen golfpallomainen muoto parantaa ilman pyörteilyä auton alla. Audi Q8 E-tronin perusversion ilmanvastuskerroin on nyt 0,27 ja sutjakamman Q8 Sportback E-tronin ilmanvastuskerroin on 0,24.Enemmän akkua, enemmän matkaaMalliston aiempi iso akku, 95 kWh (89 kWh käytettävissä), on nyt uuden malliston perusakku. Kyseessä on tuolloin Q8 50 E-tron, jonka sähkömoottorien yhteisteho on 250 kW (340 hv) ja auton pikalatauksen huipputeho on 150 kW. Katumaasturiversion WLTP-toimintamatka on 491 kilometriä ja Sportbackin 505 km.Uusi suurempi akkukoko on 114 kWh (106 kWh netto) ja sen pikalatauksen huipputeho on 170 kW. Audin mukaan akkukemian kehitys ja päivitetty kennorakenne ovat mahdollistaneet noin 20% kasvaneen energiatiheyden.Tehtaan ajatuksena on ollut, että ideaalitilanteissa kummankin akkupaketin kanssa lataus 10–80% vie noin 31 minuuttia. Autoissa ei ole erikseen akuston esilämmitystä, sillä tehtaan mukaan akkujen kemia mahdollistaa ripeän lataamisen myös kylmissä olosuhteissa. Palaamme asiaan kotimaan koeajossa.Molempien akkuversioiden Type 2 AC-latauksen perusteho on 11 kW, jolloin täysi lataus vie akkupaketista riippuen reilusta 9 tunnista reiluun 11 tuntiin. 22 kW lataustehon mahdollistavat varusteet löytyvät lisävarustelistalta.Järeämmän akkupaketin yhteydessä mallinimi on Q8 55 E-tron. Tuolloin sähkömoottorien yhteisteho on 300 kW (408 hv) ja toimintamatkat ovat kattoversiosta riippuen 582 km tai jopa 600 km Sportbackille. Molemmat perusmalliston Q8 E-tronit ovat saaneet taka-akselille uuden sähkömoottorin, jonka energiatehokkuutta on parannettu. Audin mukaan tämä on tehty kasvattamalla moottorin käämitysten määrä 12:sta 14:ään, jolloin moottori tuottaa saman väännön vähemmällä virralla.Myös räväkämpi kolmen sähkömoottorin Audi SQ8 E-tron käyttää kookkaampaa akustoa. Malliversion yhteisteho on 370 kW (503 hv), mutta toimintamatkat jäävät 494 kilometriin tavallisella katolla, 513 kilometriin Sportbackina.Ajettavuutta unohtamattaAudi on halunnut myös parantaa Q8 E-tronin ajettavuutta. Ilmajousitus on vakiona ja antaa auton korkeudelle 76 mm säätövaran. Maavaran normaaliasetus on 172 mm ja sitä voidaan korottaa maastoajotilassa 35 mm ja poikkeustilanteessa vielä 15 mm lisää. Ilmajousitusta on samalla säädetty uudelleen sivusuuntaisten kuormien hallitsemiseksi.Progressiivinen ohjaus on vaihdettu hiukan nopeampaan. Etuakselilla on myös vaihdettu ohjauksen pusla jäykempään, jotta etuakselin ja ohjauspyörän yhteys olisi entistä tuntuvampi. Samalla auton elektroniset järjestelmät on säädetty uudelleen ja ajonvakautuksen pitäisi olla aikaisempaa sallivampi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTehokasta etenemistäLanzaroten mutkateillä Audi Q8 E-tron ei ole mikään matala urheiluohjus vieläkään, mutta autolla on hyvä kyky hallita ja paikoin piilottaa massansa. Comfort-ajotilassa korin liikkeet ovat muiden ilmajousitettujen Audien tapaan hiukan heiluvaisia, mutta muut asetukset toimivat mainiosti. Alustan perusvire on kevyesti pintanapakka, joten vanteita mietittäessä kunnianhimo kannattaa pitää kurissa. Ohjaustuntumasta tulee mieleen hammaslääkärin puudutus, sillä ohjauspyörän kautta välittyy epäilys, että jotain tapahtuu, mutta yksityiskohdat jäävät hämärään.Koeajettu SQ8 E-tron poikkeaa olemalla odotetusti hiukan vielä kovempi perusvireeltään. Vastaavasti auto on ohjattavissa päättäväisemmin ja erilliset taka-akselin sähkömoottorit mahdollistavat aidon torque vectoringin. Toisaalta, tarvitseeko 2,5 tonnia painava katumaasturi erikseen epämukavamman tehoversion?Yhdenkään malliversion suorituskyvystä ei tarvitse valittaa, sillä 0–100 km/h sujuu hitaimmallakin Q8 E-tronilla 6,0 sekunnissa. Koeajettu Q8 55 E-tron kiihtyy 5,6 sekunnissa ja sen huippunopeus on 200 km/h. Malliston räväkin SQ8 E-tron viilaa kiihtyvyydestä vielä sekunnin (4,5 s.) ja huippunopeus on 210 km/h.Mukavasti matkallaSisätilojen osalta Audi Q8 E-tron on tutulla mallilla, sillä uudistukset ovat koskeneet enimmäkseen materiaaleja. Istuinmateriaaleissa käytetään nyt kierrätyskuituja, kojelaudan näyttöjen yläpuolella oleva kaistale on tehty osittain PET-muovipulloista ja turvavyön lukkokappaleen kuori on tehty kierrätetystä autoteollisuusmuovista. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun turvallisuuteen liittyvä varuste on tehty kierrätysmateriaaleista.Mittariston ja tietoviihdejärjestelmän osalta Q8 E-tron on tuttua kolmen ruudun Audia, eli ilmastoinnin pikkuruutua voidaan käyttää myös tietojen syöttämiseen ja ruutua varten on pieni rannetuki keskitunnelissa. Järjestelmä tuntuu olevan viehtynyt pitkiin ja päättäväisiin painalluksiin, joiden perillemeno kuitataan haptisella värähdyksellä.Koeajoautot oli varustettu Audin kamerapohjaisilla virtuaalisilla sivupeileillä. Vaikka oviin sijoitetut näytöt toimivat itsessään hyvin, vaatii peilinäkymän kapeus ja näytön sijoittelu totuttelua perinteisten peilien jälkeen. On vaikea välttyä ajatukselta, että tavalliset peilit toimivat helpommin ja säästävät 1 990 euroa. Takaistuimilla tilaa on hyvin perusmallisessa korissa, mutta Sportbackin ahtaampi kattolinja tuntuu turhalta pihistelyltä. SUV-koriversiossa tavaratilaa on 569 litraa ja Sportbackissa 528 litraa. Molemmissa on 62 litraa keulatilaa.Faceliftin yhteydessä myös värikartastoa on päivitetty ja tarjolla on yhteensä viisi uutta värisävyä. Erityisesti SQ8 E-tronin Ultra Blue Metallic on räväkän raikas, mutta hiljaisempaa tyylittelijää voi kiinnostaa myös valon mukaan sävyä vaihtava Madeira Brown Metallic.Ennakkomyynnissä nytAudi Q8 E-tron pysyy ajassa kiinni uudistumalla ja sen facelift kertoo myös siitä, mitä on odotettavissa muiden sähköautojen kohdalla puolivälissä elinkaarta. Erityisesti akuston kasvanut energiatiheys kertoo kehityksestä.Toisaalta Q8 E-tronin taustalta ei löydy MEB:n kaltaista varta vasten suunniteltua sähköautoarkkitehtuuria, joten sähköistymisen kaikki edut eivät ole auton ulottuvilla. Parannetusta energiatehokkuudesta huolimatta myös kulutuslukemat ovat edelleen reippaassa luokassa jopa hyvissä olosuhteissa.Audi Q8 E-tronin ennakkomyynti on jo käynnissä. Malliston hinnat alkavat Audi Q8 50 E-tronin 74 990 eurosta ja Sportback maksaa 3 000 euroa enemmän kautta hinnaston. SQ8 E-tronien ennakkomyynti pyritään käynnistämään alkuvuodesta. Eikö videoupotus näy oikein? Voit muuttaa evästeasetuksiasi antamalla hyväksynnän Markkinointi-evästeille "Muuta hyväksyntääsi" -linkistä.Teksti, kuvat ja video: Aake Kinnunen Audi Q8 55 E-tron S line quattro Hinta alkaen 97 990 € Moottori Neliveto. Etuakseli asynkronimoottori 135 kW (184 hv), taka-akseli asynkronimoottori 165 kW (224 hv). Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 114 / 106 kWh. Lataus Type 2 22 kW (3 x 32 A), CCS 170 kW. Toimintamatka 582 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 300 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km 20,6 kWh/100 km WLTP. (vapaakenttä) Mitat pituus 4915 mm, leveys 1937 mm, korkeus 1619 mm, akseliväli 2928 mm Tavaratila: 569+62 l Omamassa: 2585 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Koeajo Maistiainen: DFSK E5 – 7-paikkainen ladattava hybridi alle 40 000 eurolla 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Yleinen Maistiainen: Mazda CX-80 – kolme riviä istuimia ja neljä vetävää pyörää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä