Ajoneuvot | Koeajo | 10.8.2019

Koeajo: Sähkötähti – Mercedes-Benz EQC 400

4Matic

Mercedes-Benz EQC 400 ei toitota sähköistä voimalinjaansa jokaiselle vastaantulijalle. Hyvää: ajamisen helppous, viimeistely, energian talteenoton säätäminen. Huonoa: massa, vakioistuimet.

Jaa artikkeli

Mercedes-Benz EQC on valmistajan vastaus kiihtyviin sähköautomarkkinoihin. Kokonaisuus on mielenkiintoinen, sillä auto ei toisaalta häpeile sähköistä voimalinjaansa, mutta ei myöskään juuriaan, jotka ovat kotoisin GLC-katumaasturista.

EQC tuottaa kahden sähkömoottorinsa voimalla 408 hevosvoiman yhteistehon ja 760 newtonmetrin vääntömomentin. Kovista lukemista huolimatta auto ei tunnu tajunnanräjäyttävän tehokkaalta edes sport-ajotilassa. Tämä johtuu kolmannesta suuresta lukemasta, nimittäin 2,5 tonnin omamassasta.

Tien päällä ei tosin jää kaipaamaan yhtään enempääkään voimaa. Suorituskyky tekee ajamisesta erittäin vaivatonta, sillä ohitukset tapahtuvat kivuttomasti, samoin moottoritielle kiihdyttäminen.

Suuren tehon ja massan sekä pehmeän alustan summana esiintyy myös epämukavaa nyökkäilyä ja kallistelua. Muuten alusta on erittäin miellyttävä pinnalla kuin pinnalla, ainut miinus on ilmajousitukselle tyypillinen terävien töyssyjen huono suodatuskyky.

Hoitaa suunnittelun puolestasi

Sähköautolla pitkien matkojen kulkemista leimaa Suomessa tarkan suunnittelemisen tarve, kun pikalatauspisteitä ei edelleenkään löydy joka nurkalta. EQC tuo oman helpotuksensa tähänkin, sillä navigointisovellus näyttää tiettyjen palveluntarjoajien latauspisteet matkalla ja ehdottaa parhaiten soveltuvaa paikkaa lataukselle.

Lisäksi sovellus laskee, kuinka paljon akussa on määränpäässä virtaa jäljellä, käyttäen hyödyksi muun muassa kartaston korkeustietoja. Ennustus toimiikin ällistyttävän hyvin, ennusteet osuvat toistuvasti prosentilleen oikeaan.

Kohtuullinen toimintamatka

Kulutus on kookkaalle autolle oikein kohtuullinen, jos malttaa hieman kaasujalan kanssa. Matka-ajossa, josta osa taittui 80 km/h ja osa 120 km/h nopeusrajoitusalueella, keskikulutus asettui lukemaan 23,8 kWh/100 km, ja rauhallisemmassa matkanteossa kulutus tippuu jo alle 20 kWh/100 km. Näiden lukemien perusteella WLTP-mittauksissa saatu 374–417 kilometrin toimintamatka on hyvinkin realistinen.

Taloudellisimpaan ajoon pääsee, kun totuttelee hetken energian talteenoton tasojen manuaaliseen säätämiseen ratin takana olevilla läpillä. Hieman karkeasta porrastuksesta huolimatta hidastamaan oppii hyvin nopeasti jarrun sijaan ’’moottorijarrutuksen’’ säädöllä.

Vaikka EQC edustaa tyyristä hintaluokkaa, reilun 81 000 euron lähtöhinta ei sittenkään ole paha yli 400-hevosvoimaisesta autosta, jonka viimeistelykin on taattua Mercedes-laatua. Sisustuksen ilme jatkaakin ulkonäön linjaa, pieniä vivahde-eroja perinteisiin malleihin on, mutta perusasiat ovat aivan kuin missä tahansa muussa Mercedes-Benzissä. Vain vakiomalliset etuistuimet voisivat tarjota paremmankin tuen.

Jaa artikkeli

Keskustelu