10.8.2019 Ajoneuvot Koeajo: Sähkötähti – Mercedes-Benz EQC 400 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz EQC 400 ei toitota sähköistä voimalinjaansa jokaiselle vastaantulijalle. Hyvää: ajamisen helppous, viimeistely, energian talteenoton säätäminen. Huonoa: massa, vakioistuimet. Mercedes-Benz EQC on valmistajan vastaus kiihtyviin sähköautomarkkinoihin. Kokonaisuus on mielenkiintoinen, sillä auto ei toisaalta häpeile sähköistä voimalinjaansa, mutta ei myöskään juuriaan, jotka ovat kotoisin GLC-katumaasturista.EQC tuottaa kahden sähkömoottorinsa voimalla 408 hevosvoiman yhteistehon ja 760 newtonmetrin vääntömomentin. Kovista lukemista huolimatta auto ei tunnu tajunnanräjäyttävän tehokkaalta edes sport-ajotilassa. Tämä johtuu kolmannesta suuresta lukemasta, nimittäin 2,5 tonnin omamassasta. Tien päällä ei tosin jää kaipaamaan yhtään enempääkään voimaa. Suorituskyky tekee ajamisesta erittäin vaivatonta, sillä ohitukset tapahtuvat kivuttomasti, samoin moottoritielle kiihdyttäminen.Suuren tehon ja massan sekä pehmeän alustan summana esiintyy myös epämukavaa nyökkäilyä ja kallistelua. Muuten alusta on erittäin miellyttävä pinnalla kuin pinnalla, ainut miinus on ilmajousitukselle tyypillinen terävien töyssyjen huono suodatuskyky.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHoitaa suunnittelun puolestasiSähköautolla pitkien matkojen kulkemista leimaa Suomessa tarkan suunnittelemisen tarve, kun pikalatauspisteitä ei edelleenkään löydy joka nurkalta. EQC tuo oman helpotuksensa tähänkin, sillä navigointisovellus näyttää tiettyjen palveluntarjoajien latauspisteet matkalla ja ehdottaa parhaiten soveltuvaa paikkaa lataukselle. Lisäksi sovellus laskee, kuinka paljon akussa on määränpäässä virtaa jäljellä, käyttäen hyödyksi muun muassa kartaston korkeustietoja. Ennustus toimiikin ällistyttävän hyvin, ennusteet osuvat toistuvasti prosentilleen oikeaan.Kohtuullinen toimintamatkaKulutus on kookkaalle autolle oikein kohtuullinen, jos malttaa hieman kaasujalan kanssa. Matka-ajossa, josta osa taittui 80 km/h ja osa 120 km/h nopeusrajoitusalueella, keskikulutus asettui lukemaan 23,8 kWh/100 km, ja rauhallisemmassa matkanteossa kulutus tippuu jo alle 20 kWh/100 km. Näiden lukemien perusteella WLTP-mittauksissa saatu 374–417 kilometrin toimintamatka on hyvinkin realistinen. Taloudellisimpaan ajoon pääsee, kun totuttelee hetken energian talteenoton tasojen manuaaliseen säätämiseen ratin takana olevilla läpillä. Hieman karkeasta porrastuksesta huolimatta hidastamaan oppii hyvin nopeasti jarrun sijaan ’’moottorijarrutuksen’’ säädöllä.Vaikka EQC edustaa tyyristä hintaluokkaa, reilun 81 000 euron lähtöhinta ei sittenkään ole paha yli 400-hevosvoimaisesta autosta, jonka viimeistelykin on taattua Mercedes-laatua. Sisustuksen ilme jatkaakin ulkonäön linjaa, pieniä vivahde-eroja perinteisiin malleihin on, mutta perusasiat ovat aivan kuin missä tahansa muussa Mercedes-Benzissä. Vain vakiomalliset etuistuimet voisivat tarjota paremmankin tuen.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Lauri Ahtiainen Mercedes-Benz EQC 400 4Matic Hinta alkaen 81 373 € Koeajetun auton hinta varusteineen 89 757 € Moottori Sähköauto, neliveto, kaksi sähkömoottoria. WLTP-kulutus (yhd.) 19,7–20,8 kWh/100 km. WLTP-toimintamatka sähköllä 374–417 km. Teho 300 kW (408 hv) Vääntö 760 Nm Vääntö 760 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Huippunopeus 180 km/h Mitat pituus 4761 mm, leveys 1884 mm, korkeus 1623 mm, akseliväli 2873 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1800 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa