24.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Bensiinin ja sähkön väliin – Hyundai Kona 1.6 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Hybrid on uusi vaihtoehto malliston bensiinimoottoreiden ja täyssähköisen version väliin. Hyvää: huomaamaton siirtymä käyttövoimasta toiseen. Huonoa: muotoilu jakaa mielipiteet. Pieni katumaasturi Hyundai Kona on ollut aiemmin tarjolla bensiinimoottorilla ja toisaalta täysin sähköisenä – nämä autothan osallistuivat kesäiseen parivertailuumme, jossa ruodittiin polttomoottoriauton ja sähköauton välisiä eroja.Syksyn kuluessa Suomeenkin saapuu uusi Kona Hybrid, joka yhdistää polttomoottorin ja sähkön. Ratkaisu on entuudestaan tuttu isosisko Hyundai Ioniqista.Ajossa Kona Hybridin käyttövoiman vaihtumista bensiiniltä sähkölle ei huomaa lainkaan. Vasta mittariston näkymän muuttaminen tuo esiin hybridin toiminnan ja antaa mielikuvan ajon taloudellisuudesta. Kyseessä on siis helposti omaksuttava vaihtoehto polttomoottorista piirun verran ekologisempaan suuntaan.Ajettavuudeltaan Kona Hybrid on huomiota herättämätön tai hyvä – miten asian haluaa ilmaista. Ajettavuus ei nimittäin herätä mitään erityistä tunnetta, joten se toimii odotetusti. Korin kallistelu on pienelle katumaasturille tyypillistä. Kuusiportainen kaksoiskytkimen avustama automaattivaihteisto tekee työnsä turhia nykimättä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReilusti turvavarusteitaVakiovarustelu on turvallisuutta arvostavalle ilahduttava. Se sisältää muun muassa kaistavahdin, kuljettajan vireystilan valvonnan, vakionopeudensäätimen ja sähköisen seisontajarrun. Style-varustelussa mukaan tulee myös hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin.Vakionopeudensäädin on Style-varustelussa niin älykäs, että liikenteen jonoutuessa se hidastaa tarvittaessa pysähdyksiin asti ja jonon liikkuessa lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos täysi pysähdys ei ole kestänyt kolmea sekuntia pidempään. Lisävarusteina on saatavilla kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus sekä edistynyt kaistallapitoavustin.Navigointi auttaa taloudellisuudessaKun navigaattoriin on asetettu määränpää, järjestelmä ilmoittaa mahdollisista odotettavissa olevista ruuhkista tai muista hidastuksista reitillä, ja ohjeistaa hyötyjarrutuksiin, joilla tehostetaan energian talteenottoa ja siten vähennetään bensiinin kulutusta. Eco Driving Assist System -nimellä kutsuttu järjestelmä voidaan aktivoida nopeuksissa 40–160 km/h, jos käytössä on eco-ajotila.Navigointijärjestelmän yhteydessä Kona Hybridiin saa 10,25-tuumaisen kosketusnäytön. Näyttö jakautuu osiin, mikä helpottaa esimerkiksi kaistan valintaa monikaistaisissa liittymissä.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Hyundai Kona 1.6 Hybrid Hinta alkaen 27 990 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 32 kW (43 hv), 170 Nm. Yhteisteho: 104 kW (141 hv), vääntö 265 Nm. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9-4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 90-99 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa