24.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Bensiinin ja sähkön väliin – Hyundai Kona 1.6 Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Kona Hybrid on uusi vaihtoehto malliston bensiinimoottoreiden ja täyssähköisen version väliin. Hyvää: huomaamaton siirtymä käyttövoimasta toiseen. Huonoa: muotoilu jakaa mielipiteet. Pieni katumaasturi Hyundai Kona on ollut aiemmin tarjolla bensiinimoottorilla ja toisaalta täysin sähköisenä – nämä autothan osallistuivat kesäiseen parivertailuumme, jossa ruodittiin polttomoottoriauton ja sähköauton välisiä eroja. Syksyn kuluessa Suomeenkin saapuu uusi Kona Hybrid, joka yhdistää polttomoottorin ja sähkön. Ratkaisu on entuudestaan tuttu isosisko Hyundai Ioniqista. Ajossa Kona Hybridin käyttövoiman vaihtumista bensiiniltä sähkölle ei huomaa lainkaan. Vasta mittariston näkymän muuttaminen tuo esiin hybridin toiminnan ja antaa mielikuvan ajon taloudellisuudesta. Kyseessä on siis helposti omaksuttava vaihtoehto polttomoottorista piirun verran ekologisempaan suuntaan. Ajettavuudeltaan Kona Hybrid on huomiota herättämätön tai hyvä – miten asian haluaa ilmaista. Ajettavuus ei nimittäin herätä mitään erityistä tunnetta, joten se toimii odotetusti. Korin kallistelu on pienelle katumaasturille tyypillistä. Kuusiportainen kaksoiskytkimen avustama automaattivaihteisto tekee työnsä turhia nykimättä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Reilusti turvavarusteita Vakiovarustelu on turvallisuutta arvostavalle ilahduttava. Se sisältää muun muassa kaistavahdin, kuljettajan vireystilan valvonnan, vakionopeudensäätimen ja sähköisen seisontajarrun. Style-varustelussa mukaan tulee myös hätäjarrutusjärjestelmä, joka tunnistaa niin jalankulkijat kuin pyöräilijätkin. Vakionopeudensäädin on Style-varustelussa niin älykäs, että liikenteen jonoutuessa se hidastaa tarvittaessa pysähdyksiin asti ja jonon liikkuessa lähtee automaattisesti uudelleen liikkeelle, jos täysi pysähdys ei ole kestänyt kolmea sekuntia pidempään. Lisävarusteina on saatavilla kuolleen kulman varoitus, risteävän liikenteen varoitus sekä edistynyt kaistallapitoavustin. Navigointi auttaa taloudellisuudessa Kun navigaattoriin on asetettu määränpää, järjestelmä ilmoittaa mahdollisista odotettavissa olevista ruuhkista tai muista hidastuksista reitillä, ja ohjeistaa hyötyjarrutuksiin, joilla tehostetaan energian talteenottoa ja siten vähennetään bensiinin kulutusta. Eco Driving Assist System -nimellä kutsuttu järjestelmä voidaan aktivoida nopeuksissa 40–160 km/h, jos käytössä on eco-ajotila. Navigointijärjestelmän yhteydessä Kona Hybridiin saa 10,25-tuumaisen kosketusnäytön. Näyttö jakautuu osiin, mikä helpottaa esimerkiksi kaistan valintaa monikaistaisissa liittymissä. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Hyundai Kona 1.6 Hybrid Hinta alkaen 27 990 € Moottori Hybridi, bensiinimoottori 1 580 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Sähkömoottori: 32 kW (43 hv), 170 Nm. Yhteisteho: 104 kW (141 hv), vääntö 265 Nm. Teho 77 kW (105 hv), 5700 r/min Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Vääntö 147 Nm (4000 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 104 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,9-4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 90-99 g/km Mitat pituus 4165 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1565 mm, akseliväli 2600 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 7 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 – Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 10.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Bionicon Wyatt 2 – lupaa vauhtia ja menohaluja 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Mikä tämä kulmikas ilmestys on? 11.5.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Triumph Speed 400 - Vanha kikka suorituskyvyn parantamiseksi 9.5.2024 Yleinen Koeajo: Fiat 600e – kuin Pixarin piirtopöydältä lainattu 9.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 takatalvessa ja kehityksen kärjessä 10.5.2024 Koeajo Koeajo: Porsche 911 Dakar – unelmien hiekkalinna 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe