9.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick Trail DPS 1000 – Ulkonäköään urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maverick Trail näyttää pulskalta mutta ajotuntumaltaan se on urheilullinen ja etenemiskyky maastossa yllättää positiivisesti. Can-Am laajentaa side-by-side -ajoneuvojensa valikoimaa tuomalla markkinoille Maverick Trailin. Tarjolle tulee kaksi moottorivaihtoehtoa, 800- ja 1000-kuutioinen. Koeajoon saimme tehokkaamman moottoriversion.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainopiste alasPitkän akselivälin ansiosta kuljettajan istuin on saatu sijoitettua todella matalalle, mikä alentaa samalla painopistettä. Lisäksi aivan kulmiin sijoitetut pyörät ja siten pienet ylitykset parantavat etenemiskykyä maastossa. Korkea ulkonäkö ja pieneltä näyttävät pyörät hämäävät silmää ja antavat liian vaatimattoman kuvan Maverick Trailin kyvyistä.Kuljettajan istuin on voimakkaasti muotoiltu auton istuin, jossa on viiden tuuman pituussäätö. Jalkatilaa luvataan olevan viisi senttimetriä enemmän kuin kilpailijoissa. Sopiva ajoasento löytyy eripituisille kuljettajille ja istuin antaa hyvän tuen rajummassakin menossa. Kunnolliset turvavyöt varmistavat pysymisen istuimella ja lisäävät myös urheilullisuuden tunnetta. Matalan ajoasennon ainoa haittapuoli on rajallinen näkyvyys ulos kabiinista.Kahva edellä tai taloudellisesti75-hevosvoimainen Rotax-moottori kuljettaa 600-kiloista ajoneuvoa iloisesti eikä kaasupolkimen tuntumassa ole turhaa viivettä. Halutessaan Trailia voi viedä soratiellä mukavasti sivuluisussa. Jos haluaa suorituskyvyn sijaan panostaa taloudellisuuteen, voi Sport-asetuksen vaihtaa Eco-asetukseen. Riittävästä hidastuvuudesta pitää huolen joka kulmassa jäähdytetyt levyt kaksimäntäisillä jarrusatuloilla. Painojakaumaksi ilmoitetaan 42/58, joten tarvittaessa pitoa takarenkailla on riittävästi. Kuljettaja voi valita hauskemman takavedon tai tehokkaamman etenemisen varmistavan nelivedon ja lisäksi takana on tasauspyörästön lukko ja edessä viskolukko. Pitkien 254/267 millin joustomatkojen ansiosta pienet ja vähän isommatkin epätasaisuudet ylittyvät vaivattomasti. Iso 38 litran polttoainesäiliö varmistaa riittävän toimintasäteen ja vetokyvyksi ilmoitetaan 680 kiloa. Helppo huollettavaPaitsi ajettavuuteen ja suorituskykyyn, on valmistaja panostanut myös helppoon huollettavuuteen. Nestesäiliöt, ilmansuodatin sekä akku ovat helposti tavoitettavissa paikoissa ja lisäksi moottoriöljyn ja suodattimen vaihto onnistuvat helposti. Valmistajan ilmoituksen mukaan EY-tyyppihyväksynnät sekä ABS-jarrulliselle että perinteisellä jarrujärjestelmällä varustetulle mallille ovat luvassa vuoden 2018 aikana, joten nopeusluokat tulevat olemaan 60 ja 80 kilometriä tunnissa.Can-Am Maverick Trail DPS 1000 Moottori: Rotax V2, 976 cc, nestejäähdytys Teho: 75 hv (800 cc 51 hv) Vetotapa: CVT-veto, nopea/hidas, 2wd/4wd Akseliväli: 2301 mm Renkaat: edessä 26 x 8 x 12, takana 26 x 9 x 12 Maavara: 254 mm Kuivapaino: 618 kg Hinta: avoin Takuu: 2 vuottaTeksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster