9.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Maverick Trail DPS 1000 – Ulkonäköään urheilullisempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maverick Trail näyttää pulskalta mutta ajotuntumaltaan se on urheilullinen ja etenemiskyky maastossa yllättää positiivisesti. Can-Am laajentaa side-by-side -ajoneuvojensa valikoimaa tuomalla markkinoille Maverick Trailin. Tarjolle tulee kaksi moottorivaihtoehtoa, 800- ja 1000-kuutioinen. Koeajoon saimme tehokkaamman moottoriversion.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPainopiste alasPitkän akselivälin ansiosta kuljettajan istuin on saatu sijoitettua todella matalalle, mikä alentaa samalla painopistettä. Lisäksi aivan kulmiin sijoitetut pyörät ja siten pienet ylitykset parantavat etenemiskykyä maastossa. Korkea ulkonäkö ja pieneltä näyttävät pyörät hämäävät silmää ja antavat liian vaatimattoman kuvan Maverick Trailin kyvyistä.Kuljettajan istuin on voimakkaasti muotoiltu auton istuin, jossa on viiden tuuman pituussäätö. Jalkatilaa luvataan olevan viisi senttimetriä enemmän kuin kilpailijoissa. Sopiva ajoasento löytyy eripituisille kuljettajille ja istuin antaa hyvän tuen rajummassakin menossa. Kunnolliset turvavyöt varmistavat pysymisen istuimella ja lisäävät myös urheilullisuuden tunnetta. Matalan ajoasennon ainoa haittapuoli on rajallinen näkyvyys ulos kabiinista.Kahva edellä tai taloudellisesti75-hevosvoimainen Rotax-moottori kuljettaa 600-kiloista ajoneuvoa iloisesti eikä kaasupolkimen tuntumassa ole turhaa viivettä. Halutessaan Trailia voi viedä soratiellä mukavasti sivuluisussa. Jos haluaa suorituskyvyn sijaan panostaa taloudellisuuteen, voi Sport-asetuksen vaihtaa Eco-asetukseen. Riittävästä hidastuvuudesta pitää huolen joka kulmassa jäähdytetyt levyt kaksimäntäisillä jarrusatuloilla. Painojakaumaksi ilmoitetaan 42/58, joten tarvittaessa pitoa takarenkailla on riittävästi. Kuljettaja voi valita hauskemman takavedon tai tehokkaamman etenemisen varmistavan nelivedon ja lisäksi takana on tasauspyörästön lukko ja edessä viskolukko. Pitkien 254/267 millin joustomatkojen ansiosta pienet ja vähän isommatkin epätasaisuudet ylittyvät vaivattomasti. Iso 38 litran polttoainesäiliö varmistaa riittävän toimintasäteen ja vetokyvyksi ilmoitetaan 680 kiloa. Helppo huollettavaPaitsi ajettavuuteen ja suorituskykyyn, on valmistaja panostanut myös helppoon huollettavuuteen. Nestesäiliöt, ilmansuodatin sekä akku ovat helposti tavoitettavissa paikoissa ja lisäksi moottoriöljyn ja suodattimen vaihto onnistuvat helposti. Valmistajan ilmoituksen mukaan EY-tyyppihyväksynnät sekä ABS-jarrulliselle että perinteisellä jarrujärjestelmällä varustetulle mallille ovat luvassa vuoden 2018 aikana, joten nopeusluokat tulevat olemaan 60 ja 80 kilometriä tunnissa.Can-Am Maverick Trail DPS 1000 Moottori: Rotax V2, 976 cc, nestejäähdytys Teho: 75 hv (800 cc 51 hv) Vetotapa: CVT-veto, nopea/hidas, 2wd/4wd Akseliväli: 2301 mm Renkaat: edessä 26 x 8 x 12, takana 26 x 9 x 12 Maavara: 254 mm Kuivapaino: 618 kg Hinta: avoin Takuu: 2 vuottaTeksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”