6.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Outlander Max Pro 570 T3B – laillisesti 60 km/h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaita kuormia ja vaikeita paikkoja nelivedolla ja tiheällä välityksellä - tarvittaessa vauhtia riittää 60 kilometrin tuntinopeuteen asti. Kaksipaikkainen Can-Am Outlander Max Pro 570 saa koeajossa näyttää osaamisensa ääriolosuhteissa. Aluksi ylitellään reitille poikittain asetettuja tukkeja. Neliveto kytkettynä ylitykset eivät tuota ongelmia, vaikka koko 305 millin maavara käytetään hyväksi ja vähän enemmänkin, pohjapanssari nimittäin kolahtaa tukkeihin vaikka ylitykset yrittää tehdä mahdollisimman varovasti. Seuraavana reitillä on kivilohkareista rakennettu kenttä, jossa nelivedon avuksi kytketään viskolukko. Lukon ja ohjaustehostimen ansiosta eteneminen lohkareiden yli on vaivatonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiltä 60 km/h tuntuu?Kun esteet on selvitetty, on edessä tasainen peltoalue jossa on mahdollisuus kokeilla huippunopeutta. Paikaltaan kiihtyvyys on hyvää ja vasta vähän ennen nopeusrajoittimen peliin puuttumista kiihtyvyys tasaantuu. Rajoitin toimii sivistyneesti, aivan kuin teho tai välitykset vain loppuisivat kesken ja nopeus tasaantuu sallittuun maksimnopeuteen, 60 kilometriin tunnissa. Jo tasaisellakin alustalla kyseinen nopeus tuntuu 877 millin korkuiselta istuimelta arvioituna melko kovalta, yhtään lisää vauhtia ei jää kaipaamaan.Can-Amin maastokelpoisuuden takeena on etupään 229 millin joustot ja takapään erillisjousituksen 236 millin joustomatka. Yhdessä karkeakuvioisten 12-tuumaisten renkaiden kanssa etenemiskyky on riittävä. Jos vedettävänä on raskas kuorma, löytyy voimansiirrosta nopean ja hitaan vetoalueen lisäksi vielä extra-hidas välitys, jolloin voima riittää paremmin. Valmistajan ilmoituksen mukaan 361 kilon kuivapainoisella mönkijällä saa vetää maksimissaan 335 kilon jarrutonta kärryä ja 750 kilon jarrullista kärryä. Itse mönkijän kyytiin saa kuormata eteen maksimissaan 45 kiloa ja taakse tuplat eli 90 kiloa. Hidastuvuudesta vastaa edessä kaksi 214-millistä jäähdytettyä levyjarrua kaksimäntäisillä satuloilla. Takana on saman kaliiberin jarrut mutta yhdellä levyllä.Lue myös: Mönkijä - millä kortilla ja kuinka kovaa?Can-Am Outlander Max Pro 570 T3BMoottori: Rotax V2, 570 cc, nestejäähdytys Teho: 48 hv Vetotapa: CVT-veto, nopea/hidas/extra-hidas, 2wd/4wd, viskolukko Akseliväli: 1499 mm Renkaat: edessä 26 x 8 x 12, takana 26 x 10 x 12 Maavara: 305 mm Kuivapaino: 361 kg Maksiminopeus: 60 km/h Hinta: alkaen 10 990 € Takuu: 2 vuottaTeksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous