6.3.2018

Koeajo: Can-Am Outlander Max Pro 570 T3B – laillisesti 60 km/h

Can-Am Outlander Max Pro 570

Raskaita kuormia ja vaikeita paikkoja nelivedolla ja tiheällä välityksellä - tarvittaessa vauhtia riittää 60 kilometrin tuntinopeuteen asti.

Kaksipaikkainen Can-Am Outlander Max Pro 570 saa koeajossa näyttää osaamisensa ääriolosuhteissa. Aluksi ylitellään reitille poikittain asetettuja tukkeja. Neliveto kytkettynä ylitykset eivät tuota ongelmia, vaikka koko 305 millin maavara käytetään hyväksi ja vähän enemmänkin, pohjapanssari nimittäin kolahtaa tukkeihin vaikka ylitykset yrittää tehdä mahdollisimman varovasti. Seuraavana reitillä on kivilohkareista rakennettu kenttä, jossa nelivedon avuksi kytketään viskolukko. Lukon ja ohjaustehostimen ansiosta eteneminen lohkareiden yli on vaivatonta.

Can-Am Outlander Max Pro 570

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miltä 60 km/h tuntuu?

Kun esteet on selvitetty, on edessä tasainen peltoalue jossa on mahdollisuus kokeilla huippunopeutta. Paikaltaan kiihtyvyys on hyvää ja vasta vähän ennen nopeusrajoittimen peliin puuttumista kiihtyvyys tasaantuu. Rajoitin toimii sivistyneesti, aivan kuin teho tai välitykset vain loppuisivat kesken ja nopeus tasaantuu sallittuun maksimnopeuteen, 60 kilometriin tunnissa. Jo tasaisellakin alustalla kyseinen nopeus tuntuu 877 millin korkuiselta istuimelta arvioituna melko kovalta, yhtään lisää vauhtia ei jää kaipaamaan.

Can-Am Outlander Max Pro 570

Can-Amin maastokelpoisuuden takeena on etupään 229 millin joustot ja takapään erillisjousituksen 236 millin joustomatka. Yhdessä karkeakuvioisten 12-tuumaisten renkaiden kanssa etenemiskyky on riittävä. Jos vedettävänä on raskas kuorma, löytyy voimansiirrosta nopean ja hitaan vetoalueen lisäksi vielä extra-hidas välitys, jolloin voima riittää paremmin. Valmistajan ilmoituksen mukaan 361 kilon kuivapainoisella mönkijällä saa vetää maksimissaan 335 kilon jarrutonta kärryä ja 750 kilon jarrullista kärryä. Itse mönkijän kyytiin saa kuormata eteen maksimissaan 45 kiloa ja taakse tuplat eli 90 kiloa. Hidastuvuudesta vastaa edessä kaksi 214-millistä jäähdytettyä levyjarrua kaksimäntäisillä satuloilla. Takana on saman kaliiberin jarrut mutta yhdellä levyllä.

Can-Am Outlander Max Pro 570

Lue myös: Mönkijä - millä kortilla ja kuinka kovaa?

Can-Am Outlander Max Pro 570 T3B

Moottori: Rotax V2, 570 cc, nestejäähdytys
Teho: 48 hv
Vetotapa: CVT-veto, nopea/hidas/extra-hidas, 2wd/4wd, viskolukko
Akseliväli: 1499 mm
Renkaat: edessä 26 x 8 x 12, takana 26 x 10 x 12
Maavara: 305 mm
Kuivapaino: 361 kg
Maksiminopeus: 60 km/h
Hinta: alkaen 10 990 €
Takuu: 2 vuotta

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat