6.3.2018 Ajoneuvot Koeajo: Can-Am Outlander Max Pro 570 T3B – laillisesti 60 km/h Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Raskaita kuormia ja vaikeita paikkoja nelivedolla ja tiheällä välityksellä - tarvittaessa vauhtia riittää 60 kilometrin tuntinopeuteen asti. Kaksipaikkainen Can-Am Outlander Max Pro 570 saa koeajossa näyttää osaamisensa ääriolosuhteissa. Aluksi ylitellään reitille poikittain asetettuja tukkeja. Neliveto kytkettynä ylitykset eivät tuota ongelmia, vaikka koko 305 millin maavara käytetään hyväksi ja vähän enemmänkin, pohjapanssari nimittäin kolahtaa tukkeihin vaikka ylitykset yrittää tehdä mahdollisimman varovasti. Seuraavana reitillä on kivilohkareista rakennettu kenttä, jossa nelivedon avuksi kytketään viskolukko. Lukon ja ohjaustehostimen ansiosta eteneminen lohkareiden yli on vaivatonta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMiltä 60 km/h tuntuu?Kun esteet on selvitetty, on edessä tasainen peltoalue jossa on mahdollisuus kokeilla huippunopeutta. Paikaltaan kiihtyvyys on hyvää ja vasta vähän ennen nopeusrajoittimen peliin puuttumista kiihtyvyys tasaantuu. Rajoitin toimii sivistyneesti, aivan kuin teho tai välitykset vain loppuisivat kesken ja nopeus tasaantuu sallittuun maksimnopeuteen, 60 kilometriin tunnissa. Jo tasaisellakin alustalla kyseinen nopeus tuntuu 877 millin korkuiselta istuimelta arvioituna melko kovalta, yhtään lisää vauhtia ei jää kaipaamaan.Can-Amin maastokelpoisuuden takeena on etupään 229 millin joustot ja takapään erillisjousituksen 236 millin joustomatka. Yhdessä karkeakuvioisten 12-tuumaisten renkaiden kanssa etenemiskyky on riittävä. Jos vedettävänä on raskas kuorma, löytyy voimansiirrosta nopean ja hitaan vetoalueen lisäksi vielä extra-hidas välitys, jolloin voima riittää paremmin. Valmistajan ilmoituksen mukaan 361 kilon kuivapainoisella mönkijällä saa vetää maksimissaan 335 kilon jarrutonta kärryä ja 750 kilon jarrullista kärryä. Itse mönkijän kyytiin saa kuormata eteen maksimissaan 45 kiloa ja taakse tuplat eli 90 kiloa. Hidastuvuudesta vastaa edessä kaksi 214-millistä jäähdytettyä levyjarrua kaksimäntäisillä satuloilla. Takana on saman kaliiberin jarrut mutta yhdellä levyllä.Lue myös: Mönkijä - millä kortilla ja kuinka kovaa?Can-Am Outlander Max Pro 570 T3BMoottori: Rotax V2, 570 cc, nestejäähdytys Teho: 48 hv Vetotapa: CVT-veto, nopea/hidas/extra-hidas, 2wd/4wd, viskolukko Akseliväli: 1499 mm Renkaat: edessä 26 x 8 x 12, takana 26 x 10 x 12 Maavara: 305 mm Kuivapaino: 361 kg Maksiminopeus: 60 km/h Hinta: alkaen 10 990 € Takuu: 2 vuottaTeksti: Janne Huhtala Kuvat: BRP Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 7.11.2024 Moottoripyörät Kevyt seikkailupyörä Suzukilta – DR-Z4S valloittaa metsätiet 7.11.2024 Koeajo Koeajo: Fiat Ducato – vieläkin nykyaikaisempi, mutta onko riittävästi? 6.11.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach EQS SUV 680 – luksuslinna ja 23000 euron maalipinta 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista