5.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën ë-C4 54 kWh – sähköisempi sitruunatiiviste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-C4 ja sen hiljattain esitelty ë-C4 X -porrasperäpainos ottava sisarmalleja kiinni hienoisella voimalinjapäivityksellä. Hyvää: mukavuus, parannukset. Huonoa: parannusten maltillisuus. Citroën ë-C4, X:llä ja ilman, ottavat nyt Stellantiksen muita E-CMP-perusrakenteen autoja kiinni kevyessä voimalinjapäivityksessä. Muuten Citroën ë-C4 on vielä niin tuore uutuus markkinoilla, että autoon ei ole luvassa suurta päivitystä tässä vaiheessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIndeksipäivitysSiirtyminen 54 kilowattitunnin akkuun ei ole järisyttävä kapasiteettiharppaus, noin 4 kWh lisää, mutta se riittää nostamaan Citroën-duon WLTP-toimintamatkat yli 400 kilometrin. Koska autojen lattia on melko tiukkaan pakattu akkujen osalta, tulee lisäkapasiteetti siirtymisestä nikkelipitoisempaan akkukemiaan. Latauksen huipputeho on edelleen 100 kW CCS-latauksessa, mikä riittää akkukapasiteettiin nähden hyvin. Suomessa autojen vakiovarusteena on lisäksi 11 kilowatin kolmivaihelaturi Type 2 -latausta ajatellen, joten kodin tai työpaikan latausasemasta auton voi saada täyteen yöunien tai työpäivän aikana.Vakiovarusteisiin kuuluu myös lämpöpumppu, joka on varustettu kosteussensorilla, jotta ë-C4:n lämmittäminen sujuisi energiatehokkaammin. Tehtaan mukaan erilaisilla energiatehokkuusparannuksilla saavutetaan tuntuva hyöty toimintamatkassa aina nollakeleihin asti. Lisäksi porrasperäinen Citroën ë-C4 X puristaa samasta akullisesta muutaman kilometrin hatchbackia enemmän, sillä porrasperän aerodynaamisempi muoto antaa hienoisen kulutusedun.Pikkuisen pirteämminSähkömoottorin suhteen voimalinjapäivitys on niin ikään tuttu. 115 kilowatin (156 hv) kesto- ja sähkömagneetteja yhdistävä hybridisynkronimoottori (HSM) korvaa aiemman sähkömoottorin. Energiatehokkuuden lisäksi polkimen alla on 15 kilowattia enemmän. Vääntö kirjoitetaan 260 newtonmetriin.Suorituskyvyn suhteen Citroën ë-C4 ei olekaan mikään raketti, mutta pirteämpi kulku tuntuu. Samalla kulutuslukemia on mahdollista painaa mataliin kaksinumeroisiin lukemiin seka-ajossa.Mukavasti matkallaMuuten Citroën ë-C4 on entisellä tolalla. Pystyperä käsittää 380 litran tavaratilan, joka on kuitenkin käyttökelpoisemman muotoinen kuin porrasperässä.Takaistuimilla jalkatilaa on hyvin ja pääntilaa on lasikaton sisäkarmista huolimatta hyvin. Etuistuimet ovat tuttua nyky-Citroënia, eli muhkea ja lähes olohuonemainen jakkara jakaa voimakkaasti mielipiteet. Arkiajossa lempeästi muotoiltu istuin toimii kuitenkin mainiosti ja toppausten pehmeys komppaa alustan toimintaa.Alusta onkin Citroën ë-C4:n parhaita puolia. Töyssyt ja kuopat käsitellään nöyrän pehmeästi, mutta korin liikkeet hallitaan kohtuullisesti ja turhat heilunnat pidetään aisoissa. Toteutuksen taustalla ovat Citroënin progressiivisilla hydraulistoppareilla varustetut iskunvaimentimet yhdessä oikein arvioidun jousivakion kanssa.Ohjauksen osalta Citroën suosii jälleen arkista vaivattomuutta, sillä hiukan veltohko ohjaus ei sisällä tuntumaa, mutta toisaalta se ei juuri vaivaa kuljettajaa. Perinteinen lämmityslaite ja ohjauspyörän painikkeet pitävät arkiergonomian hyvällä tolalla. 10-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt takavuosiin verrattuna, mutta käytettävyys on keskinkertaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyynnissä joSuomessa päivitetty pystyperäinen Citroën ë-C4 asettuu 44 600 euroon Shine-varustelulla, merkiten noin 500 euron eroa aiempaan painokseen. Varuste-ero huomioiden on helppo päätyä päivitettyyn versioon. Ensimmäiset autot ovat myös jo Suomessa.Porrasperäisen Citroën ë-C4 X:n hinnoittelu saapuu loppuvuoden aikana ja ensimmäisiä autoja odotetaan 2024 puolella.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën ë-C4 Shine 54 kWh Hinta alkaen 44 600 € Moottori Sähköauto etuveto. Hybridisynkronimoottori (HSM) etuakselilla. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Toimintamatka 415 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 380–1 250 l Omamassa: 1636 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.11.2024 Koeajo Maistiainen: Opel Grandland Hybrid – vaihtoehto sähkölle 22.11.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV JGR 1.1 – taipuu täysin vaikka työmatkatempoon 22.11.2024 Sähköautot Yhä useampi uskoo ajavansa sähköautolla lähitulevaisuudessa 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 20.11.2024 Koeajo Koeajo: Ford Puma – vähän sähköisempi kissapeto 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n - liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi