5.10.2023

Koeajo: Citroën ë-C4 54 kWh – sähköisempi sitruunatiiviste

Citroën ë-C4 54 kWh sähköauto

Citroën ë-C4 ja sen hiljattain esitelty ë-C4 X -porrasperäpainos ottava sisarmalleja kiinni hienoisella voimalinjapäivityksellä. Hyvää: mukavuus, parannukset. Huonoa: parannusten maltillisuus.

Citroën ë-C4, X:llä ja ilman, ottavat nyt Stellantiksen muita E-CMP-perusrakenteen autoja kiinni kevyessä voimalinjapäivityksessä. Muuten Citroën ë-C4 on vielä niin tuore uutuus markkinoilla, että autoon ei ole luvassa suurta päivitystä tässä vaiheessa.

Citroën ë-C4 54 kWh sähköauto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Indeksipäivitys

Siirtyminen 54 kilowattitunnin akkuun ei ole järisyttävä kapasiteettiharppaus, noin 4 kWh lisää, mutta se riittää nostamaan Citroën-duon WLTP-toimintamatkat yli 400 kilometrin. Koska autojen lattia on melko tiukkaan pakattu akkujen osalta, tulee lisäkapasiteetti siirtymisestä nikkelipitoisempaan akkukemiaan. 

Citroën ë-C4 54 kWh

Latauksen huipputeho on edelleen 100 kW CCS-latauksessa, mikä riittää akkukapasiteettiin nähden hyvin. Suomessa autojen vakiovarusteena on lisäksi 11 kilowatin kolmivaihelaturi Type 2 -latausta ajatellen, joten kodin tai työpaikan latausasemasta auton voi saada täyteen yöunien tai työpäivän aikana.

Citroën ë-C4 54 kWh

Vakiovarusteisiin kuuluu myös lämpöpumppu, joka on varustettu kosteussensorilla, jotta ë-C4:n lämmittäminen sujuisi energiatehokkaammin. Tehtaan mukaan erilaisilla energiatehokkuusparannuksilla saavutetaan tuntuva hyöty toimintamatkassa aina nollakeleihin asti. 

Citroën ë-C4 54 kWh

Lisäksi porrasperäinen Citroën ë-C4 X puristaa samasta akullisesta muutaman kilometrin hatchbackia enemmän, sillä porrasperän aerodynaamisempi muoto antaa hienoisen kulutusedun.

Pikkuisen pirteämmin

Sähkömoottorin suhteen voimalinjapäivitys on niin ikään tuttu. 115 kilowatin (156 hv) kesto- ja sähkömagneetteja yhdistävä hybridisynkronimoottori (HSM) korvaa aiemman sähkömoottorin. Energiatehokkuuden lisäksi polkimen alla on 15 kilowattia enemmän. Vääntö kirjoitetaan 260 newtonmetriin.

Citroën ë-C4 54 kWh

Suorituskyvyn suhteen Citroën ë-C4 ei olekaan mikään raketti, mutta pirteämpi kulku tuntuu. Samalla kulutuslukemia on mahdollista painaa mataliin kaksinumeroisiin lukemiin seka-ajossa.

Mukavasti matkalla

Muuten Citroën ë-C4 on entisellä tolalla. Pystyperä käsittää 380 litran tavaratilan, joka on kuitenkin käyttökelpoisemman muotoinen kuin porrasperässä.

Citroën ë-C4 54 kWh

Takaistuimilla jalkatilaa on hyvin ja pääntilaa on lasikaton sisäkarmista huolimatta hyvin. Etuistuimet ovat tuttua nyky-Citroënia, eli muhkea ja lähes olohuonemainen jakkara jakaa voimakkaasti mielipiteet. Arkiajossa lempeästi muotoiltu istuin toimii kuitenkin mainiosti ja toppausten pehmeys komppaa alustan toimintaa.

Citroën ë-C4 54 kWh

Alusta onkin Citroën ë-C4:n parhaita puolia. Töyssyt ja kuopat käsitellään nöyrän pehmeästi, mutta korin liikkeet hallitaan kohtuullisesti ja turhat heilunnat pidetään aisoissa. Toteutuksen taustalla ovat Citroënin progressiivisilla hydraulistoppareilla varustetut iskunvaimentimet yhdessä oikein arvioidun jousivakion kanssa.

Citroën ë-C4 54 kWh

Ohjauksen osalta Citroën suosii jälleen arkista vaivattomuutta, sillä hiukan veltohko ohjaus ei sisällä tuntumaa, mutta toisaalta se ei juuri vaivaa kuljettajaa. Perinteinen lämmityslaite ja ohjauspyörän painikkeet pitävät arkiergonomian hyvällä tolalla. 10-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt takavuosiin verrattuna, mutta käytettävyys on keskinkertaista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myynnissä jo

Suomessa päivitetty pystyperäinen Citroën ë-C4 asettuu 44 600 euroon Shine-varustelulla, merkiten noin 500 euron eroa aiempaan painokseen. Varuste-ero huomioiden on helppo päätyä päivitettyyn versioon. Ensimmäiset autot ovat myös jo Suomessa.

Citroën ë-C4 54 kWh

Porrasperäisen Citroën ë-C4 X:n hinnoittelu saapuu loppuvuoden aikana ja ensimmäisiä autoja odotetaan 2024 puolella.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Citroën ë-C4 Shine 54 kWh

Hinta alkaen

44 600 €

Moottori

Sähköauto etuveto. Hybridisynkronimoottori (HSM) etuakselilla. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW.

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh.

Toimintamatka

415 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

115 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,7 s

Huippunopeus

150 km/h

Mitat

pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm
Tavaratila: 380–1 250 l
Omamassa: 1636 kg

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat