5.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën ë-C4 54 kWh – sähköisempi sitruunatiiviste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-C4 ja sen hiljattain esitelty ë-C4 X -porrasperäpainos ottava sisarmalleja kiinni hienoisella voimalinjapäivityksellä. Hyvää: mukavuus, parannukset. Huonoa: parannusten maltillisuus. Citroën ë-C4, X:llä ja ilman, ottavat nyt Stellantiksen muita E-CMP-perusrakenteen autoja kiinni kevyessä voimalinjapäivityksessä. Muuten Citroën ë-C4 on vielä niin tuore uutuus markkinoilla, että autoon ei ole luvassa suurta päivitystä tässä vaiheessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIndeksipäivitysSiirtyminen 54 kilowattitunnin akkuun ei ole järisyttävä kapasiteettiharppaus, noin 4 kWh lisää, mutta se riittää nostamaan Citroën-duon WLTP-toimintamatkat yli 400 kilometrin. Koska autojen lattia on melko tiukkaan pakattu akkujen osalta, tulee lisäkapasiteetti siirtymisestä nikkelipitoisempaan akkukemiaan. Latauksen huipputeho on edelleen 100 kW CCS-latauksessa, mikä riittää akkukapasiteettiin nähden hyvin. Suomessa autojen vakiovarusteena on lisäksi 11 kilowatin kolmivaihelaturi Type 2 -latausta ajatellen, joten kodin tai työpaikan latausasemasta auton voi saada täyteen yöunien tai työpäivän aikana.Vakiovarusteisiin kuuluu myös lämpöpumppu, joka on varustettu kosteussensorilla, jotta ë-C4:n lämmittäminen sujuisi energiatehokkaammin. Tehtaan mukaan erilaisilla energiatehokkuusparannuksilla saavutetaan tuntuva hyöty toimintamatkassa aina nollakeleihin asti. Lisäksi porrasperäinen Citroën ë-C4 X puristaa samasta akullisesta muutaman kilometrin hatchbackia enemmän, sillä porrasperän aerodynaamisempi muoto antaa hienoisen kulutusedun.Pikkuisen pirteämminSähkömoottorin suhteen voimalinjapäivitys on niin ikään tuttu. 115 kilowatin (156 hv) kesto- ja sähkömagneetteja yhdistävä hybridisynkronimoottori (HSM) korvaa aiemman sähkömoottorin. Energiatehokkuuden lisäksi polkimen alla on 15 kilowattia enemmän. Vääntö kirjoitetaan 260 newtonmetriin.Suorituskyvyn suhteen Citroën ë-C4 ei olekaan mikään raketti, mutta pirteämpi kulku tuntuu. Samalla kulutuslukemia on mahdollista painaa mataliin kaksinumeroisiin lukemiin seka-ajossa.Mukavasti matkallaMuuten Citroën ë-C4 on entisellä tolalla. Pystyperä käsittää 380 litran tavaratilan, joka on kuitenkin käyttökelpoisemman muotoinen kuin porrasperässä.Takaistuimilla jalkatilaa on hyvin ja pääntilaa on lasikaton sisäkarmista huolimatta hyvin. Etuistuimet ovat tuttua nyky-Citroënia, eli muhkea ja lähes olohuonemainen jakkara jakaa voimakkaasti mielipiteet. Arkiajossa lempeästi muotoiltu istuin toimii kuitenkin mainiosti ja toppausten pehmeys komppaa alustan toimintaa.Alusta onkin Citroën ë-C4:n parhaita puolia. Töyssyt ja kuopat käsitellään nöyrän pehmeästi, mutta korin liikkeet hallitaan kohtuullisesti ja turhat heilunnat pidetään aisoissa. Toteutuksen taustalla ovat Citroënin progressiivisilla hydraulistoppareilla varustetut iskunvaimentimet yhdessä oikein arvioidun jousivakion kanssa.Ohjauksen osalta Citroën suosii jälleen arkista vaivattomuutta, sillä hiukan veltohko ohjaus ei sisällä tuntumaa, mutta toisaalta se ei juuri vaivaa kuljettajaa. Perinteinen lämmityslaite ja ohjauspyörän painikkeet pitävät arkiergonomian hyvällä tolalla. 10-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt takavuosiin verrattuna, mutta käytettävyys on keskinkertaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyynnissä joSuomessa päivitetty pystyperäinen Citroën ë-C4 asettuu 44 600 euroon Shine-varustelulla, merkiten noin 500 euron eroa aiempaan painokseen. Varuste-ero huomioiden on helppo päätyä päivitettyyn versioon. Ensimmäiset autot ovat myös jo Suomessa.Porrasperäisen Citroën ë-C4 X:n hinnoittelu saapuu loppuvuoden aikana ja ensimmäisiä autoja odotetaan 2024 puolella.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën ë-C4 Shine 54 kWh Hinta alkaen 44 600 € Moottori Sähköauto etuveto. Hybridisynkronimoottori (HSM) etuakselilla. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Toimintamatka 415 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 380–1 250 l Omamassa: 1636 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Koeajo Koeajo: MAN TGE 3.180 – uudistunut, muttei päällepäin 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Koeajo Koeajo: Isuzu D-Max – ylpeästi maalaistollo 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle