5.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën ë-C4 54 kWh – sähköisempi sitruunatiiviste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-C4 ja sen hiljattain esitelty ë-C4 X -porrasperäpainos ottava sisarmalleja kiinni hienoisella voimalinjapäivityksellä. Hyvää: mukavuus, parannukset. Huonoa: parannusten maltillisuus. Citroën ë-C4, X:llä ja ilman, ottavat nyt Stellantiksen muita E-CMP-perusrakenteen autoja kiinni kevyessä voimalinjapäivityksessä. Muuten Citroën ë-C4 on vielä niin tuore uutuus markkinoilla, että autoon ei ole luvassa suurta päivitystä tässä vaiheessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Indeksipäivitys Siirtyminen 54 kilowattitunnin akkuun ei ole järisyttävä kapasiteettiharppaus, noin 4 kWh lisää, mutta se riittää nostamaan Citroën-duon WLTP-toimintamatkat yli 400 kilometrin. Koska autojen lattia on melko tiukkaan pakattu akkujen osalta, tulee lisäkapasiteetti siirtymisestä nikkelipitoisempaan akkukemiaan. Latauksen huipputeho on edelleen 100 kW CCS-latauksessa, mikä riittää akkukapasiteettiin nähden hyvin. Suomessa autojen vakiovarusteena on lisäksi 11 kilowatin kolmivaihelaturi Type 2 -latausta ajatellen, joten kodin tai työpaikan latausasemasta auton voi saada täyteen yöunien tai työpäivän aikana. Vakiovarusteisiin kuuluu myös lämpöpumppu, joka on varustettu kosteussensorilla, jotta ë-C4:n lämmittäminen sujuisi energiatehokkaammin. Tehtaan mukaan erilaisilla energiatehokkuusparannuksilla saavutetaan tuntuva hyöty toimintamatkassa aina nollakeleihin asti. Lisäksi porrasperäinen Citroën ë-C4 X puristaa samasta akullisesta muutaman kilometrin hatchbackia enemmän, sillä porrasperän aerodynaamisempi muoto antaa hienoisen kulutusedun. Pikkuisen pirteämmin Sähkömoottorin suhteen voimalinjapäivitys on niin ikään tuttu. 115 kilowatin (156 hv) kesto- ja sähkömagneetteja yhdistävä hybridisynkronimoottori (HSM) korvaa aiemman sähkömoottorin. Energiatehokkuuden lisäksi polkimen alla on 15 kilowattia enemmän. Vääntö kirjoitetaan 260 newtonmetriin. Suorituskyvyn suhteen Citroën ë-C4 ei olekaan mikään raketti, mutta pirteämpi kulku tuntuu. Samalla kulutuslukemia on mahdollista painaa mataliin kaksinumeroisiin lukemiin seka-ajossa. Mukavasti matkalla Muuten Citroën ë-C4 on entisellä tolalla. Pystyperä käsittää 380 litran tavaratilan, joka on kuitenkin käyttökelpoisemman muotoinen kuin porrasperässä. Takaistuimilla jalkatilaa on hyvin ja pääntilaa on lasikaton sisäkarmista huolimatta hyvin. Etuistuimet ovat tuttua nyky-Citroënia, eli muhkea ja lähes olohuonemainen jakkara jakaa voimakkaasti mielipiteet. Arkiajossa lempeästi muotoiltu istuin toimii kuitenkin mainiosti ja toppausten pehmeys komppaa alustan toimintaa. Alusta onkin Citroën ë-C4:n parhaita puolia. Töyssyt ja kuopat käsitellään nöyrän pehmeästi, mutta korin liikkeet hallitaan kohtuullisesti ja turhat heilunnat pidetään aisoissa. Toteutuksen taustalla ovat Citroënin progressiivisilla hydraulistoppareilla varustetut iskunvaimentimet yhdessä oikein arvioidun jousivakion kanssa. Ohjauksen osalta Citroën suosii jälleen arkista vaivattomuutta, sillä hiukan veltohko ohjaus ei sisällä tuntumaa, mutta toisaalta se ei juuri vaivaa kuljettajaa. Perinteinen lämmityslaite ja ohjauspyörän painikkeet pitävät arkiergonomian hyvällä tolalla. 10-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt takavuosiin verrattuna, mutta käytettävyys on keskinkertaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myynnissä jo Suomessa päivitetty pystyperäinen Citroën ë-C4 asettuu 44 600 euroon Shine-varustelulla, merkiten noin 500 euron eroa aiempaan painokseen. Varuste-ero huomioiden on helppo päätyä päivitettyyn versioon. Ensimmäiset autot ovat myös jo Suomessa. Porrasperäisen Citroën ë-C4 X:n hinnoittelu saapuu loppuvuoden aikana ja ensimmäisiä autoja odotetaan 2024 puolella. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën ë-C4 Shine 54 kWh Hinta alkaen 44 600 € Moottori Sähköauto etuveto. Hybridisynkronimoottori (HSM) etuakselilla. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Toimintamatka 415 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 380–1 250 l Omamassa: 1636 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe