5.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Citroën ë-C4 54 kWh – sähköisempi sitruunatiiviste Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën ë-C4 ja sen hiljattain esitelty ë-C4 X -porrasperäpainos ottava sisarmalleja kiinni hienoisella voimalinjapäivityksellä. Hyvää: mukavuus, parannukset. Huonoa: parannusten maltillisuus. Citroën ë-C4, X:llä ja ilman, ottavat nyt Stellantiksen muita E-CMP-perusrakenteen autoja kiinni kevyessä voimalinjapäivityksessä. Muuten Citroën ë-C4 on vielä niin tuore uutuus markkinoilla, että autoon ei ole luvassa suurta päivitystä tässä vaiheessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIndeksipäivitysSiirtyminen 54 kilowattitunnin akkuun ei ole järisyttävä kapasiteettiharppaus, noin 4 kWh lisää, mutta se riittää nostamaan Citroën-duon WLTP-toimintamatkat yli 400 kilometrin. Koska autojen lattia on melko tiukkaan pakattu akkujen osalta, tulee lisäkapasiteetti siirtymisestä nikkelipitoisempaan akkukemiaan. Latauksen huipputeho on edelleen 100 kW CCS-latauksessa, mikä riittää akkukapasiteettiin nähden hyvin. Suomessa autojen vakiovarusteena on lisäksi 11 kilowatin kolmivaihelaturi Type 2 -latausta ajatellen, joten kodin tai työpaikan latausasemasta auton voi saada täyteen yöunien tai työpäivän aikana.Vakiovarusteisiin kuuluu myös lämpöpumppu, joka on varustettu kosteussensorilla, jotta ë-C4:n lämmittäminen sujuisi energiatehokkaammin. Tehtaan mukaan erilaisilla energiatehokkuusparannuksilla saavutetaan tuntuva hyöty toimintamatkassa aina nollakeleihin asti. Lisäksi porrasperäinen Citroën ë-C4 X puristaa samasta akullisesta muutaman kilometrin hatchbackia enemmän, sillä porrasperän aerodynaamisempi muoto antaa hienoisen kulutusedun.Pikkuisen pirteämminSähkömoottorin suhteen voimalinjapäivitys on niin ikään tuttu. 115 kilowatin (156 hv) kesto- ja sähkömagneetteja yhdistävä hybridisynkronimoottori (HSM) korvaa aiemman sähkömoottorin. Energiatehokkuuden lisäksi polkimen alla on 15 kilowattia enemmän. Vääntö kirjoitetaan 260 newtonmetriin.Suorituskyvyn suhteen Citroën ë-C4 ei olekaan mikään raketti, mutta pirteämpi kulku tuntuu. Samalla kulutuslukemia on mahdollista painaa mataliin kaksinumeroisiin lukemiin seka-ajossa.Mukavasti matkallaMuuten Citroën ë-C4 on entisellä tolalla. Pystyperä käsittää 380 litran tavaratilan, joka on kuitenkin käyttökelpoisemman muotoinen kuin porrasperässä.Takaistuimilla jalkatilaa on hyvin ja pääntilaa on lasikaton sisäkarmista huolimatta hyvin. Etuistuimet ovat tuttua nyky-Citroënia, eli muhkea ja lähes olohuonemainen jakkara jakaa voimakkaasti mielipiteet. Arkiajossa lempeästi muotoiltu istuin toimii kuitenkin mainiosti ja toppausten pehmeys komppaa alustan toimintaa.Alusta onkin Citroën ë-C4:n parhaita puolia. Töyssyt ja kuopat käsitellään nöyrän pehmeästi, mutta korin liikkeet hallitaan kohtuullisesti ja turhat heilunnat pidetään aisoissa. Toteutuksen taustalla ovat Citroënin progressiivisilla hydraulistoppareilla varustetut iskunvaimentimet yhdessä oikein arvioidun jousivakion kanssa.Ohjauksen osalta Citroën suosii jälleen arkista vaivattomuutta, sillä hiukan veltohko ohjaus ei sisällä tuntumaa, mutta toisaalta se ei juuri vaivaa kuljettajaa. Perinteinen lämmityslaite ja ohjauspyörän painikkeet pitävät arkiergonomian hyvällä tolalla. 10-tuumaisessa kosketusnäytössä asuva tietoviihdejärjestelmä on kehittynyt takavuosiin verrattuna, mutta käytettävyys on keskinkertaista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyynnissä joSuomessa päivitetty pystyperäinen Citroën ë-C4 asettuu 44 600 euroon Shine-varustelulla, merkiten noin 500 euron eroa aiempaan painokseen. Varuste-ero huomioiden on helppo päätyä päivitettyyn versioon. Ensimmäiset autot ovat myös jo Suomessa.Porrasperäisen Citroën ë-C4 X:n hinnoittelu saapuu loppuvuoden aikana ja ensimmäisiä autoja odotetaan 2024 puolella.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Citroën ë-C4 Shine 54 kWh Hinta alkaen 44 600 € Moottori Sähköauto etuveto. Hybridisynkronimoottori (HSM) etuakselilla. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 100 kW. Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 54,0 / 50,8 kWh. Toimintamatka 415 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 115 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4355 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2670 mm Tavaratila: 380–1 250 l Omamassa: 1636 kg Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 20.9.2024 Koeajo Maistiainen: Peugeot 5008 Hybrid 136 e-DCS on 7-paikkainen tilamaasturi kaupunkiauton viboilla 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.9.2024 Koeajo Koeajo: Cadillac Escalade ESV V8 – se suurin ja mahtavin 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Å koda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 19.9.2024 Uutinen Älykäs nopeusavustin kitkee ylinopeuksia – mutta mitä asiantuntija kritisoi? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla