15.12.2024

Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta

Kuva Tuomas Rajala

VZ-merkintä kertoo Cupra-maailmassa suorituskyvystä. Sitä uudessa Tavascanissa piisaa.

Cupran eriyttäminen Seat-brändistä on osoittautunut menestykseksi. Cupra valmistaa tyyliteltyjä ja veikeästi muotoiltuja automalleja, jotka edustavat emomerkkiä sporttisempaa maailmaa.

Tavascan VZ on nelivetoinen tehopakkaus, jonka juuret ovat Volkkarikonsernin ID4-mallissa. ID4 on ennen kaikkea perheauto, joka omaa hyvät sisätilat ja riittävästi toimintamatkaa. Nelivetoisena versiona siitä irtoaa myös mukavasti voimaa. Mutta mitenkään kovin houkutteleva automalli se ei ole. Toisin kuin Cupra.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Syötävän suloinen ulkomuoto
  • Riittävästi voimaa
  • Akun esilämmitys on selkeä ja toimiva
  • Tyylikäs kokonaisuus
  • Rasittavat kosketusnäppäimet
  • Yllättävän suuri kulutus

Cupra on ottanut Tavascan VZ:n pohjaksi ID4:n nelivetoversio GTX:n, mutta vienyt homman hieman pidemmälle. VZ:n sähkömoottorit tuottavat 340 hevosvoimaa ja 545 Nm. Potkua on 40 hevosvoimaa ja 85 Nm enemmän. Vetoa siis riittää.

Aivan ilmaiseksi voima ei tule, mutta nyt ei puhuta rahasta vaan kulutuksesta. Vaikka valmistaja ilmoittaa auton keskikulutukseksi 16,6 kWh sadalla kilometrillä, ei WLTP-vertailulukuun ole juuri uskomista. Kun elohopean neula painuu muutamaan plusasteeseen, voi kulutukseen lisätä huoletta useamman kilowattitunnin lisää.

Sekalaisessa ajossa Cupra oli usein kovin janoinen, sillä kulutuslukemat heittelivät koeajolla 22–23 kWh välimaastossa. Mukaan sattui maantietä, kaupunkiajo ja moottoritievauhteja. Luvatusta kulutuksesta oltiin kaukana, eikä koko taakkaa voi sälyttää kylmille keleille. Rapsakalla pakkasella kulutus saattaa olla vieläkin kovempaa.

Lämpöä akkuun nopeamman latauksen toivossa

Cupran etuna on kookas akkupaketti, joka on tuttu konsernin muista tuotteista. 77 kWh akku lupaa Tavascan VZ:n tapauksessa 519 km toimintamatkan, joka on tosin usein saavuttamaton unelma. Toisaalta pitkää toimintamatkaa tärkeämpää on latausnopeus.

Maksiminopeus on 135 kW ja 20–80 prosentin lataustapahtuma kestää noin puoli tuntia. Nopea lataus onnistuu myös kylmällä kelillä, sillä Cuprasta löytyy akun esilämmitys. Se tapahtuu helpoiten napsauttamalla optimointivalikosta lämmitys päälle.

Auto kertoo selkeästi mikä on kulloinenkin maksimilatausnopeus ja sen, kuinka paljon nopeampi se voisi lämpimällä akulla olla. Optimaalisen latausnopeuden savuttaminen vaatii aikaa, sillä usein auto kertoo sen ottavan aikaa lähes tunnin. Ennakointia siis tarvitaan.

Cupra vahvuudet ovat pirteän luonteen lisäksi muotoilussa. Tavascan on paikoin jopa veistoksellinen auto, jossa riittää yksityiskohtia ja silmiä vangitsevia muotoilullisia kikkoja. Muodot ovat aggressiivisia, mutta samaan aikaan myös sulavia.

LED-valotekniikkaa hyödynnetään hohtavien logojen muodossa ja ne kieltämättä näyttävät varsin hyviltä pimeään vuodenaikaan. Keulassa hohtaa valmistajan logo ja takaosaa hallitsee takavaloihin yhdistyvä Cupra-merkki. Varsin tyylikäs valinta.

WOW mikä sisusta

Sama muotokieli jatkuu myös sisätiloissa. Ohjaamon muotoilu on paikoin jopa veistoksellista, ja muotoilua korostetaan entisestään valaistuksella. Harva auto tarjoaa nykypäivänä ohjaamoon istuttaessa WOW-efektiä, mutta Tavascanin kohdalla voidaan sanoa näin tapahtuvan.

LED-valoja on siroteltu myös sisustaan, ja valot loimottavat keskikonsolin lisäksi myös ovissa. Ovien verhoilussa on pieniä LED-pisteitä, jotka luovat Premium-fiilistä. Etenkin pimeällä sisusta on erittäin tyylikäs. Sininen sisustaväri tosin jakanee mielipiteet, itse en lukeudu suurimpiin faneihin.

Etupenkit on muotoiltu voimakkaasti, ja tarjoavat hyvän sivuttaistuen. Samaan aikaan ne ovat myös tyylikkäät. VZ-mallin kuppipenkit ovat enemmän mukavat kuin motosport-tyyliin kolkot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kosketusnäppäimet saisivat jo painua unholaan

Jopa ohjauspyörän muotokieltä on mietitty kokonaisuuteen sopivaksi. Se on moderni ja tyylikäs kokonaisuus, mutta valitettavasti konsernin hipaisunapit ovat pilaamassa myös Cupra käytettävyyttä. Kosketusnappien käyttökokemus on hävyttömän huono ja virhepainalluksia tulee tuon tuosta.

Erityisen paljon vahinkosäätöä tulee äänentoistolaitteiston äänenvoimakkuuden suhteen, sillä kädet hipaisevat nappeihin lähes aina kun ohjauspyörää pitää operoida vähänkään suurempaan käännökseen. Voi veljet miten rasittavaa.

VZ:n alla pyörivät 20” vanteet, jotka luovat alustalle painetta mukavuuden näkökulmasta. Isot vanteet eivät välttämättä ole niitä kaikkein mukavimpia, mutta Tavascanin sporttiversio onnistuu tekemään urheilullisesta alustasta miellyttävän.

Cupra onnistuu tekemään keskiluokan sähköautomallista koko VW-konsernin houkuttelevimman tuotteen. Etenkin jos sporttinen ulkokuori miellyttää. Teknisestikin se on ID-perhettä edellä.

Cupra Tavascan VZ

Sähkömoottori, neliveto
250 kW (340 hv)
545 Nm
WLTP-kulutus 16,6 kWh/100 km
CO2-päästöt 0 g
Suorituskyky
0–100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 180 km/h (rajoitettu)
Akku netto 77 kW
toimintamatka 519 km
Latausteho 135 kW

Mitat
Pituus 4644 mm
Leveys 1861 mm
Korkeus 1597 mm
Akseliväli 2766 mm
Omamassa 2273 kg
Perävaunumassa jarruton/jarrullinen 750/1200 kg
Tavaratila 540 l

Takuu 5 vuotta / 100 000 km
Hinta alkaen 56 260€

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat