15.12.2024 Koeajo Sähkö Koeajo: Cupra Tavascan VZ – veistoksellista tehontunnetta Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä VZ-merkintä kertoo Cupra-maailmassa suorituskyvystä. Sitä uudessa Tavascanissa piisaa. Cupran eriyttäminen Seat-brändistä on osoittautunut menestykseksi. Cupra valmistaa tyyliteltyjä ja veikeästi muotoiltuja automalleja, jotka edustavat emomerkkiä sporttisempaa maailmaa. Tavascan VZ on nelivetoinen tehopakkaus, jonka juuret ovat Volkkarikonsernin ID4-mallissa. ID4 on ennen kaikkea perheauto, joka omaa hyvät sisätilat ja riittävästi toimintamatkaa. Nelivetoisena versiona siitä irtoaa myös mukavasti voimaa. Mutta mitenkään kovin houkutteleva automalli se ei ole. Toisin kuin Cupra.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Syötävän suloinen ulkomuoto Riittävästi voimaa Akun esilämmitys on selkeä ja toimiva Tyylikäs kokonaisuus Rasittavat kosketusnäppäimet Yllättävän suuri kulutus Cupra on ottanut Tavascan VZ:n pohjaksi ID4:n nelivetoversio GTX:n, mutta vienyt homman hieman pidemmälle. VZ:n sähkömoottorit tuottavat 340 hevosvoimaa ja 545 Nm. Potkua on 40 hevosvoimaa ja 85 Nm enemmän. Vetoa siis riittää.Aivan ilmaiseksi voima ei tule, mutta nyt ei puhuta rahasta vaan kulutuksesta. Vaikka valmistaja ilmoittaa auton keskikulutukseksi 16,6 kWh sadalla kilometrillä, ei WLTP-vertailulukuun ole juuri uskomista. Kun elohopean neula painuu muutamaan plusasteeseen, voi kulutukseen lisätä huoletta useamman kilowattitunnin lisää.Sekalaisessa ajossa Cupra oli usein kovin janoinen, sillä kulutuslukemat heittelivät koeajolla 22–23 kWh välimaastossa. Mukaan sattui maantietä, kaupunkiajo ja moottoritievauhteja. Luvatusta kulutuksesta oltiin kaukana, eikä koko taakkaa voi sälyttää kylmille keleille. Rapsakalla pakkasella kulutus saattaa olla vieläkin kovempaa.Lämpöä akkuun nopeamman latauksen toivossaCupran etuna on kookas akkupaketti, joka on tuttu konsernin muista tuotteista. 77 kWh akku lupaa Tavascan VZ:n tapauksessa 519 km toimintamatkan, joka on tosin usein saavuttamaton unelma. Toisaalta pitkää toimintamatkaa tärkeämpää on latausnopeus.Maksiminopeus on 135 kW ja 20–80 prosentin lataustapahtuma kestää noin puoli tuntia. Nopea lataus onnistuu myös kylmällä kelillä, sillä Cuprasta löytyy akun esilämmitys. Se tapahtuu helpoiten napsauttamalla optimointivalikosta lämmitys päälle.Auto kertoo selkeästi mikä on kulloinenkin maksimilatausnopeus ja sen, kuinka paljon nopeampi se voisi lämpimällä akulla olla. Optimaalisen latausnopeuden savuttaminen vaatii aikaa, sillä usein auto kertoo sen ottavan aikaa lähes tunnin. Ennakointia siis tarvitaan.Cupra vahvuudet ovat pirteän luonteen lisäksi muotoilussa. Tavascan on paikoin jopa veistoksellinen auto, jossa riittää yksityiskohtia ja silmiä vangitsevia muotoilullisia kikkoja. Muodot ovat aggressiivisia, mutta samaan aikaan myös sulavia.LED-valotekniikkaa hyödynnetään hohtavien logojen muodossa ja ne kieltämättä näyttävät varsin hyviltä pimeään vuodenaikaan. Keulassa hohtaa valmistajan logo ja takaosaa hallitsee takavaloihin yhdistyvä Cupra-merkki. Varsin tyylikäs valinta.WOW mikä sisustaSama muotokieli jatkuu myös sisätiloissa. Ohjaamon muotoilu on paikoin jopa veistoksellista, ja muotoilua korostetaan entisestään valaistuksella. Harva auto tarjoaa nykypäivänä ohjaamoon istuttaessa WOW-efektiä, mutta Tavascanin kohdalla voidaan sanoa näin tapahtuvan.LED-valoja on siroteltu myös sisustaan, ja valot loimottavat keskikonsolin lisäksi myös ovissa. Ovien verhoilussa on pieniä LED-pisteitä, jotka luovat Premium-fiilistä. Etenkin pimeällä sisusta on erittäin tyylikäs. Sininen sisustaväri tosin jakanee mielipiteet, itse en lukeudu suurimpiin faneihin.Etupenkit on muotoiltu voimakkaasti, ja tarjoavat hyvän sivuttaistuen. Samaan aikaan ne ovat myös tyylikkäät. VZ-mallin kuppipenkit ovat enemmän mukavat kuin motosport-tyyliin kolkot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKosketusnäppäimet saisivat jo painua unholaanJopa ohjauspyörän muotokieltä on mietitty kokonaisuuteen sopivaksi. Se on moderni ja tyylikäs kokonaisuus, mutta valitettavasti konsernin hipaisunapit ovat pilaamassa myös Cupra käytettävyyttä. Kosketusnappien käyttökokemus on hävyttömän huono ja virhepainalluksia tulee tuon tuosta.Erityisen paljon vahinkosäätöä tulee äänentoistolaitteiston äänenvoimakkuuden suhteen, sillä kädet hipaisevat nappeihin lähes aina kun ohjauspyörää pitää operoida vähänkään suurempaan käännökseen. Voi veljet miten rasittavaa.VZ:n alla pyörivät 20” vanteet, jotka luovat alustalle painetta mukavuuden näkökulmasta. Isot vanteet eivät välttämättä ole niitä kaikkein mukavimpia, mutta Tavascanin sporttiversio onnistuu tekemään urheilullisesta alustasta miellyttävän.Cupra onnistuu tekemään keskiluokan sähköautomallista koko VW-konsernin houkuttelevimman tuotteen. Etenkin jos sporttinen ulkokuori miellyttää. Teknisestikin se on ID-perhettä edellä. Cupra Tavascan VZ Sähkömoottori, neliveto 250 kW (340 hv) 545 Nm WLTP-kulutus 16,6 kWh/100 km CO2-päästöt 0 g Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 180 km/h (rajoitettu) Akku netto 77 kW toimintamatka 519 km Latausteho 135 kW Mitat Pituus 4644 mm Leveys 1861 mm Korkeus 1597 mm Akseliväli 2766 mm Omamassa 2273 kg Perävaunumassa jarruton/jarrullinen 750/1200 kg Tavaratila 540 l Takuu 5 vuotta / 100 000 km Hinta alkaen 56 260€ Lue lisää Kaikki artikkelit 25.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – persoonallinen oma itsensä 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 28.10.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Terramar – jo vähän Audin tontille? 13.10.2024 Koeajo Maistiainen: Cupra Terramar – polttomoottorin ja espanjalaisten voimannäyte 2.8.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor – valintojen äärellä 28.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – tarpeeton kivirekipäivitys 24.7.2024 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer – tehokas plugari käytännöllisen perheauton kuoseissa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle