27.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Digikuljetuksia – Volkswagen Transporter ja Multivan Multivan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter, ja pikkubussiveljensä, uudistettiin jälleen kerran keulastaan. Volkswagen Transporter -pakettiautosta sekä Caravelle- ja Multivan-henkilömalleista on muodostunut automaailmassa käsite. Legendoja lähdettiin liikuttamaan 1940-luvun lopulla, kun hollantilainen VW-maahantuoja Ben Pon luonnosteli Volkswagenin tehtaalla sisäisiin kuljetuksiin käytetyn alkeellisen ajoneuvon pohjalle virtaviivaisen pakettiauton muodot.Noita legendaarisia takamoottorisia valmistettiin vuosikymmenien ajan kaikkiaan kolmessa polvessa, kunnes tilalle astui ensimmäinen etuvetoinen Transporter 1990-luvun alussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaosa ennallaanTämän päivän Transporteria, järjestyksessään toista etuvetoista, on tehty jo vuodesta 2003, ja sen jälkeen auton keulaa on useaan kertaan viilattu viimeisimpiä virtauksia vastaavaksi.Kuudentoista vuoden malli-ikä saattaa tuntua pitkältä, mutta pakettiautomaailmassa perusrakenteisiin ei tarvitse kajota kovin usein: mikäpä ohjaamon perässä olevassa suorakulmaisessa laatikossa tilankäytöllisesti parantamista vaatisikaan?No, ehkä sentään sähköisten voimalinjojen hiipiminen hyötyajoneuvoihinkin pakottaa valmistajan muokkaamaan myös tavaratilapuolta. Manttelinperijästä, jonka esittelyyn ei enää mene vuosikausia, puhuttiinkin koeajotilaisuudessa jo ääneen. Tuosta sukupolvesta tulee kuulemma sitten täysin uusi peräosaansa myöten.Mutta on tähän 6.1-sukupolveksi numeroidun pakettiauton tavaratilaan sentään tehty eräs lisäys: oikein pitkät tavarat voi nyt pujottaa apukuljettajien penkin alle. Sen avulla kahdesta akselivälistä pidemmällä Transporterilla on mahdollista kuljettaa jopa 3,3-metrisiä esineitä. Akselivälejä mallistossa on aiempaan tapaan kaksi, pituuksiltaan 3 ja 3,4 metriä. Ohjaustehostin sähköiseksiKeulapuolella nyt tehty uudistus on keskimääräistä kattavampi. Uudet piirteet, kuten matalammat ajovaloumpiot sekä suurempi yläsäleikkö, erottuvat Multivanin korinvärisestä nokasta paremmin kuin Transporterin vakion mustan muovipuskurin uumenista.Teknisellä puolella tärkein uutuus on aiemman hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin. Se on mahdollistanut ohjaukseen liittyvien apujärjestelmien, kuten kaistavahdin, automaattisen pysäköintiavustimen sekä perävaunuavustimen käyttöönoton.Uutta Transporter-mallistossa ovat myös liikennemerkkien tunnistus sekä jarrutustoiminnolla varustettu risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa, ja pysäköintikamerakin on monipuolistunut. Crafter-isoveljestä tutut 360 asteen pysäköintitutka sekä sivutuulivakautus ovat niin ikään ensimmäistä kertaa mukana.Nykyaikaa edustaa myös uusittu kojelauta aiempaa monipuolisempine säilytystiloineen. Kokonaisuus on teräväpiirtoinen niin muodoiltaan kuin näytöiltäänkin: tarjolla on nyt konsernin henkilöautoista tutut digitaalinen mittaristo ja uusimman polven käyttöliittymä, ja online-palveluiden kimppuun pääsee huikkaamalla ”Hey Volkswagen” -tervehdyksen. Uusi läpilastausmahdollisuusKaksilitraisen dieselmoottorin tehovalikoimaa on hieman muokattu. 90 ja 110 hevosvoiman versioiden voimansiirtona on 5-vaihteinen manuaali etuvedolla. 150 hv -moottorin saa 6-pykäläisellä manuaalilla tai 7-nopeuksisella kaksoiskytkinautomaatilla, joko etu- tai nelivetoisena.Ruudikkain eli 199-hevosvoimainen on aina automaatti, mutta siinäkin voi valita etu- tai nelivedon välillä. Moottorit täyttävät uusimman, syyskuussa voimaan astuneen Euro 6d TEMP EVAP -päästönormin.Valmistaja kertoo sähköisen ohjaustehostimen vain parantaneen tonniluokan Volkswagenin henkilöautomaista ajettavuutta, ja vaikka lopullinen tuomio tuleekin vasta Suomessa, ei Amsterdamin seutuvilla risteilleillä koeajoreiteillä ilmennyt epävakauttakaan.Suomessa Transporter on ollut erittäin suosittu – useimpina vuosina jopa toiseksi myydyin Volkswagen heti Golfin jälkeen. Ensimmäiset 6.1-sukupolven autot ovat täällä viimeistään marraskuussa. Hintojen määrittely on maahantuojalla vielä kesken.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?