27.9.2019 Ajoneuvot Koeajo: Digikuljetuksia – Volkswagen Transporter ja Multivan Multivan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Transporter, ja pikkubussiveljensä, uudistettiin jälleen kerran keulastaan. Volkswagen Transporter -pakettiautosta sekä Caravelle- ja Multivan-henkilömalleista on muodostunut automaailmassa käsite. Legendoja lähdettiin liikuttamaan 1940-luvun lopulla, kun hollantilainen VW-maahantuoja Ben Pon luonnosteli Volkswagenin tehtaalla sisäisiin kuljetuksiin käytetyn alkeellisen ajoneuvon pohjalle virtaviivaisen pakettiauton muodot.Noita legendaarisia takamoottorisia valmistettiin vuosikymmenien ajan kaikkiaan kolmessa polvessa, kunnes tilalle astui ensimmäinen etuvetoinen Transporter 1990-luvun alussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakaosa ennallaanTämän päivän Transporteria, järjestyksessään toista etuvetoista, on tehty jo vuodesta 2003, ja sen jälkeen auton keulaa on useaan kertaan viilattu viimeisimpiä virtauksia vastaavaksi.Kuudentoista vuoden malli-ikä saattaa tuntua pitkältä, mutta pakettiautomaailmassa perusrakenteisiin ei tarvitse kajota kovin usein: mikäpä ohjaamon perässä olevassa suorakulmaisessa laatikossa tilankäytöllisesti parantamista vaatisikaan?No, ehkä sentään sähköisten voimalinjojen hiipiminen hyötyajoneuvoihinkin pakottaa valmistajan muokkaamaan myös tavaratilapuolta. Manttelinperijästä, jonka esittelyyn ei enää mene vuosikausia, puhuttiinkin koeajotilaisuudessa jo ääneen. Tuosta sukupolvesta tulee kuulemma sitten täysin uusi peräosaansa myöten.Mutta on tähän 6.1-sukupolveksi numeroidun pakettiauton tavaratilaan sentään tehty eräs lisäys: oikein pitkät tavarat voi nyt pujottaa apukuljettajien penkin alle. Sen avulla kahdesta akselivälistä pidemmällä Transporterilla on mahdollista kuljettaa jopa 3,3-metrisiä esineitä. Akselivälejä mallistossa on aiempaan tapaan kaksi, pituuksiltaan 3 ja 3,4 metriä. Ohjaustehostin sähköiseksiKeulapuolella nyt tehty uudistus on keskimääräistä kattavampi. Uudet piirteet, kuten matalammat ajovaloumpiot sekä suurempi yläsäleikkö, erottuvat Multivanin korinvärisestä nokasta paremmin kuin Transporterin vakion mustan muovipuskurin uumenista.Teknisellä puolella tärkein uutuus on aiemman hydraulisen korvannut sähköinen ohjaustehostin. Se on mahdollistanut ohjaukseen liittyvien apujärjestelmien, kuten kaistavahdin, automaattisen pysäköintiavustimen sekä perävaunuavustimen käyttöönoton.Uutta Transporter-mallistossa ovat myös liikennemerkkien tunnistus sekä jarrutustoiminnolla varustettu risteävän liikenteen varoitin peruutettaessa, ja pysäköintikamerakin on monipuolistunut. Crafter-isoveljestä tutut 360 asteen pysäköintitutka sekä sivutuulivakautus ovat niin ikään ensimmäistä kertaa mukana.Nykyaikaa edustaa myös uusittu kojelauta aiempaa monipuolisempine säilytystiloineen. Kokonaisuus on teräväpiirtoinen niin muodoiltaan kuin näytöiltäänkin: tarjolla on nyt konsernin henkilöautoista tutut digitaalinen mittaristo ja uusimman polven käyttöliittymä, ja online-palveluiden kimppuun pääsee huikkaamalla ”Hey Volkswagen” -tervehdyksen. Uusi läpilastausmahdollisuusKaksilitraisen dieselmoottorin tehovalikoimaa on hieman muokattu. 90 ja 110 hevosvoiman versioiden voimansiirtona on 5-vaihteinen manuaali etuvedolla. 150 hv -moottorin saa 6-pykäläisellä manuaalilla tai 7-nopeuksisella kaksoiskytkinautomaatilla, joko etu- tai nelivetoisena.Ruudikkain eli 199-hevosvoimainen on aina automaatti, mutta siinäkin voi valita etu- tai nelivedon välillä. Moottorit täyttävät uusimman, syyskuussa voimaan astuneen Euro 6d TEMP EVAP -päästönormin.Valmistaja kertoo sähköisen ohjaustehostimen vain parantaneen tonniluokan Volkswagenin henkilöautomaista ajettavuutta, ja vaikka lopullinen tuomio tuleekin vasta Suomessa, ei Amsterdamin seutuvilla risteilleillä koeajoreiteillä ilmennyt epävakauttakaan.Suomessa Transporter on ollut erittäin suosittu – useimpina vuosina jopa toiseksi myydyin Volkswagen heti Golfin jälkeen. Ensimmäiset 6.1-sukupolven autot ovat täällä viimeistään marraskuussa. Hintojen määrittely on maahantuojalla vielä kesken.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: valmistaja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa