6.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: DS 3 Crossback E-Tense – mukavasti ja tyylikkäästi sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos sähköinen Peugeot 208 tuntuu liian tavalliselta, samasta perheestä löytyy myös stailatumpi kaupunkikulkija. Hyvää: ohjaamo tyyli, pehmeä voimalinja, hiljaisuus. Huonoa: hieman energiasyöppö voimalinja, korin keinahtelut, ohjaamon ergonomia. Sähköauto on parhaimmillaan kaupungissa. Taajamien ajosykli jatkuvine pysähdyksineen ja liikkeellelähtöineen on kuin tehty sähkömoottorille. Sähkömoottorin voima ja tuon voiman välitön saatavuus sekä sähkömoottorin hyötysuhde ja hiljaisuus tekevät sähköautolla kaupungissa ajamisesta mukavampaa kuin polttomoottorilla pörräämisen. Bonuksena pakoputkesta ei tule lainkaan päästöjä, mikä pitää meidän kaikkien hengitysilman puhtaampana.Siksi luulisi olevan loogista, että autokannan sähköistäminen aloitetaan sellaisista autoista, jotka on kuin tehty kaupunkiliikenteeseen – siis pienemmistä autoista. Valitettavasti vain autoteollisuuden lait puhuvat tätä vastaan. Sähköautojen kehittäminen on kallista, joten useamman valmistajien kannalta tekeminen kannattaa aloittaa sieltä, mistä saa parhaan katteen – siis isoista ja ylellisistä autoista. Onneksi pienemmissä ja kompakteissa vaihtoehdoissa riittää myös jo tarjontaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttu uutuusvoimalinjaUutena vaihtoehtona ensi vuoden alussa sähkösoppaa saapuu hämmentämään DS 3 Crossback E-Tense. Kyseessä on pieni 4,12 metriä pitkä katumaasturi, jonka ohjaamossa näkyy ja tuntuu ranskalainen tyylikkyys. Auto on periaatteessa sama kuin tavallinen DS 3 Crossback, mutta pohjalevyyn on pakattu 50 kilowattitunnin akusto, ja keulalla oleva moottori syö nyt bensan sijasta virtaa. Voimalinjapaketti on sama kuin Peugeot e-208:ssa ja Opel Corsa-e:ssä.DS 3 Crossbackissa akuston luvataan riittävän 320 kilometrin ajomatkaan. Se on enemmän kuin riittävästi arkiajeluihin. Myös pidemmät matkat taittuvat, sillä 1- ja 3-vaihelatauksen (7,4 ja 11 kW) lisäksi tarjolla on myös pikalataus (100 kW). Pikalatauksella akusto on 80 prosentin latingissa puolessa tunnissa, eli laskennallisesti pääkaupunkiseudulta pääsee Ouluun yhdellä lounastauolla ja yhdellä kahvitauolla – kunhan pika-asemia vain saadaan lisää.Mitä se kuluttaa?Ensimmäisellä koeajolenkillä Ranskassa ajoimme autossa yksin noin 200 kilometriä ja hyvin taloudellista ajotapaa noudattaen; muiden liikkeitä ennakoiden, jalan kokonaan kaasupolkimelta aina tilaisuuden tullen nostaen sekä jarrutusenergian talteenottoa mahdollisimman tehokkaasti hyödyntäen. Käytössä on tosin vain kaksi asentoa: auton vapaasti rullaamaan laskevampi ja hyvin tehostettu talteenotto. Valinta tapahtuu vaihdekepiltä, rattivalitsimia ei ole.Saimme ensilenkin kulutukseksi ajotietokoneen mukaan 15,4 kWh sadalla kilometrillä. Ihan pihi ei PSA:n sähköinen voimalinja siis ole. Jarrutusenergian tehokkaampi talteenottokin kävi pelittämään kunnolla vasta reilun 50 kilometrin ajon jälkeen, kun akun varaus oli hieman tippunut. Kulutus oli kuitenkin melko hyvin linjassa tehtaan ilmoittaman WLTP-ajomatkan kanssa. Sähkö-DS:n lähin kilpailija on Hyundai Kona Electric, jolla on melko helppo päästä 11-alkuisiin kulutuslukemiin.Toisen päivän 100 kilometrin ajolenkillä meitä oli autossa kaksi ja kollega ajoi normaalisti lähes polttomoottorin tapaan. Kulutus oli nyt lähemmäs 19 kWh/100 km. Toimintamatka oli siis hyvin polttomoottorin tapaan ajettaessa vielä yli 250 kilometriä. Virtaa vain kuluu. Saas nähdä, tuleeko sähköautoihin joskus joku energiatehokkuusarvo kodinkoneiden tapaan.KeinahteluaMuuten ajosta voi sanoa, että E-Tensen jousitus on ranskalainen mukavuuspainotteinen, joskin napakaksi säädetty iskunvaimennus tuntuu kuskin takamuksessa terävien saumakohtien tai kaivonkansien yli ajettaessa. Massaa on kannettavana kolmisen sataa kiloa enemmän kuin jos keulalla olisi polttomoottori. Sähköversion omamassa on 1 525 kiloa. Painopiste on alhaalla, mutta korin korkeudesta ja lyhyydestä johtuen e-DS keinahtelee mutkissa selvästi.Tehon puolesta 100 kilowattia riittää mainiosti, etenkin kun maksimivääntö on hyvän dieselin luokkaa eli 260 Nm. Tehoa on myös tarjolla eri tavoilla ajotilasta riippuen. Ekoasetuksella maksimiteho on rajoitettu lukemaan 60 kW, normaalimoodissa tehoa on 80 kW ja vasta sportilla löytyy täydet 100 kW. Ajoimme ensilenkillä melkein ainoastaan ekotilaa käyttäen, eikä moottori tuntunut alimittaiselta edes polveilevalla maantiellä. Moottoritielle voi suositella normaaliasetusta, ellei halua sitten lukkiutua kokonaan oikealle kaistalle ekoilemaan.Matkustusmukavuuden kannalta korvia hivelee E-Tensen hiljaisuus. Radiosta ei tarvitse soittaa pehmeää jazzia liian suurella volyymillä. Myös voimalinjan toiminta miellyttää. Voima ei tule kaasupoljin pohjaan tallattaessa esiin jyrkän väkivaltaisesti vaan pehmeästi. Kaikki tämä korostaa auton premium-luonnetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyyliä tilaa enemmänTilojen puolesta etumatkustajat nauttivat olostaan, ja etenkin tyylitietoiset viihtyvät DS:n maukkaasti verhoillussa kabiinissa. Vaalealla nahalla ja kankaalla verhoiltu koeajoauton ohjaamo on kuin karkki. Hankala pitää puhtaana, mutta se tuskin cityihmisiä liikaa rassaa. Tummempaakin vaihtoehtoa on toki tarjolla, ja tavallisen nahan lisäksi sport-varusteiden mukana tulee alcantara-pintaa. Takapenkillä on puolestaan aikuisille ahdasta. Tavaratila on sen sijaan auton kokoon nähden toimiva 350 litraa. Isompien tavaroiden lastaaminen syvään poteroon vaatii vain lihaksia. Ja koska akusto on siis sijoitettu pohjalevyyn etu- ja takaistuimien väliin, se ei syö lainkaan litroja tavaratilasta.Noin 300 kilometrin ajolenkin jälkeen sähkö-DS jätti itsestään positiivisen kuvan; itse asiassa niin positiivisen, että se pani minut miettimään. Olisiko koko DS-brändin esittely kannattanut aloittaa vasta tästä mallista – ja olisiko koko DS-brändi kannattunut valjastaa pelkästään sähköä voimalinjassaan kuljettaviin autoihin: siis täyssähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin?Suomessa DS 3 Crossback E-Tensen hinnat alkavat 41 391 eurosta, jolloin kyseessä on So Chic -varusteinen auto. Koeajamamme ja ylellisemmin varusteltu Grand Chic maksaa 45 496 euroa. Ilmaista ei sähköautoilu siis ole, mutta hintaero bensaversioon jää sentään alle kymppitonniin. Tosin myös hintaero Peugeot 208:n ja Opel Corsan sähköversioihin jäänee melkoiseksi. Mutta jos tyylikkyys ja persoonallisuus ovat autonvalinnassa etusijalla, DS 3 Crossback puolustanee paikkaansa erinomaisesti.Teksti ja kuvat: Vesa Eskola DS 3 Crossback E-Tense Grand Chic Hinta alkaen 41 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 496 € Moottori Sähköauto, etuveto, automaattivaihteisto Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku 50 kWh teoreettinen kapaisteetti, käytössä olevaa ei ilmoitettu. Toimintamatka 320 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Muu tieto Lataus: Type 2 11 kW (3x16A) & 7,4 kW (1x32A), CCS 100 kW Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia Sorento Plug-in Hybrid – mahtipontisempaa menoa 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 6.9.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: BESV TRS Urban 1.1 – seikkailupyörästä on moneksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa - pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja