6.11.2019 Ajoneuvot Koeajo: DS 3 Crossback E-Tense – mukavasti ja tyylikkäästi sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos sähköinen Peugeot 208 tuntuu liian tavalliselta, samasta perheestä löytyy myös stailatumpi kaupunkikulkija. Hyvää: ohjaamo tyyli, pehmeä voimalinja, hiljaisuus. Huonoa: hieman energiasyöppö voimalinja, korin keinahtelut, ohjaamon ergonomia. Sähköauto on parhaimmillaan kaupungissa. Taajamien ajosykli jatkuvine pysähdyksineen ja liikkeellelähtöineen on kuin tehty sähkömoottorille. Sähkömoottorin voima ja tuon voiman välitön saatavuus sekä sähkömoottorin hyötysuhde ja hiljaisuus tekevät sähköautolla kaupungissa ajamisesta mukavampaa kuin polttomoottorilla pörräämisen. Bonuksena pakoputkesta ei tule lainkaan päästöjä, mikä pitää meidän kaikkien hengitysilman puhtaampana. Siksi luulisi olevan loogista, että autokannan sähköistäminen aloitetaan sellaisista autoista, jotka on kuin tehty kaupunkiliikenteeseen – siis pienemmistä autoista. Valitettavasti vain autoteollisuuden lait puhuvat tätä vastaan. Sähköautojen kehittäminen on kallista, joten useamman valmistajien kannalta tekeminen kannattaa aloittaa sieltä, mistä saa parhaan katteen – siis isoista ja ylellisistä autoista. Onneksi pienemmissä ja kompakteissa vaihtoehdoissa riittää myös jo tarjontaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuttu uutuusvoimalinja Uutena vaihtoehtona ensi vuoden alussa sähkösoppaa saapuu hämmentämään DS 3 Crossback E-Tense. Kyseessä on pieni 4,12 metriä pitkä katumaasturi, jonka ohjaamossa näkyy ja tuntuu ranskalainen tyylikkyys. Auto on periaatteessa sama kuin tavallinen DS 3 Crossback, mutta pohjalevyyn on pakattu 50 kilowattitunnin akusto, ja keulalla oleva moottori syö nyt bensan sijasta virtaa. Voimalinjapaketti on sama kuin Peugeot e-208:ssa ja Opel Corsa-e:ssä. DS 3 Crossbackissa akuston luvataan riittävän 320 kilometrin ajomatkaan. Se on enemmän kuin riittävästi arkiajeluihin. Myös pidemmät matkat taittuvat, sillä 1- ja 3-vaihelatauksen (7,4 ja 11 kW) lisäksi tarjolla on myös pikalataus (100 kW). Pikalatauksella akusto on 80 prosentin latingissa puolessa tunnissa, eli laskennallisesti pääkaupunkiseudulta pääsee Ouluun yhdellä lounastauolla ja yhdellä kahvitauolla – kunhan pika-asemia vain saadaan lisää. Mitä se kuluttaa? Ensimmäisellä koeajolenkillä Ranskassa ajoimme autossa yksin noin 200 kilometriä ja hyvin taloudellista ajotapaa noudattaen; muiden liikkeitä ennakoiden, jalan kokonaan kaasupolkimelta aina tilaisuuden tullen nostaen sekä jarrutusenergian talteenottoa mahdollisimman tehokkaasti hyödyntäen. Käytössä on tosin vain kaksi asentoa: auton vapaasti rullaamaan laskevampi ja hyvin tehostettu talteenotto. Valinta tapahtuu vaihdekepiltä, rattivalitsimia ei ole. Saimme ensilenkin kulutukseksi ajotietokoneen mukaan 15,4 kWh sadalla kilometrillä. Ihan pihi ei PSA:n sähköinen voimalinja siis ole. Jarrutusenergian tehokkaampi talteenottokin kävi pelittämään kunnolla vasta reilun 50 kilometrin ajon jälkeen, kun akun varaus oli hieman tippunut. Kulutus oli kuitenkin melko hyvin linjassa tehtaan ilmoittaman WLTP-ajomatkan kanssa. Sähkö-DS:n lähin kilpailija on Hyundai Kona Electric, jolla on melko helppo päästä 11-alkuisiin kulutuslukemiin. Toisen päivän 100 kilometrin ajolenkillä meitä oli autossa kaksi ja kollega ajoi normaalisti lähes polttomoottorin tapaan. Kulutus oli nyt lähemmäs 19 kWh/100 km. Toimintamatka oli siis hyvin polttomoottorin tapaan ajettaessa vielä yli 250 kilometriä. Virtaa vain kuluu. Saas nähdä, tuleeko sähköautoihin joskus joku energiatehokkuusarvo kodinkoneiden tapaan. Keinahtelua Muuten ajosta voi sanoa, että E-Tensen jousitus on ranskalainen mukavuuspainotteinen, joskin napakaksi säädetty iskunvaimennus tuntuu kuskin takamuksessa terävien saumakohtien tai kaivonkansien yli ajettaessa. Massaa on kannettavana kolmisen sataa kiloa enemmän kuin jos keulalla olisi polttomoottori. Sähköversion omamassa on 1 525 kiloa. Painopiste on alhaalla, mutta korin korkeudesta ja lyhyydestä johtuen e-DS keinahtelee mutkissa selvästi. Tehon puolesta 100 kilowattia riittää mainiosti, etenkin kun maksimivääntö on hyvän dieselin luokkaa eli 260 Nm. Tehoa on myös tarjolla eri tavoilla ajotilasta riippuen. Ekoasetuksella maksimiteho on rajoitettu lukemaan 60 kW, normaalimoodissa tehoa on 80 kW ja vasta sportilla löytyy täydet 100 kW. Ajoimme ensilenkillä melkein ainoastaan ekotilaa käyttäen, eikä moottori tuntunut alimittaiselta edes polveilevalla maantiellä. Moottoritielle voi suositella normaaliasetusta, ellei halua sitten lukkiutua kokonaan oikealle kaistalle ekoilemaan. Matkustusmukavuuden kannalta korvia hivelee E-Tensen hiljaisuus. Radiosta ei tarvitse soittaa pehmeää jazzia liian suurella volyymillä. Myös voimalinjan toiminta miellyttää. Voima ei tule kaasupoljin pohjaan tallattaessa esiin jyrkän väkivaltaisesti vaan pehmeästi. Kaikki tämä korostaa auton premium-luonnetta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyyliä tilaa enemmän Tilojen puolesta etumatkustajat nauttivat olostaan, ja etenkin tyylitietoiset viihtyvät DS:n maukkaasti verhoillussa kabiinissa. Vaalealla nahalla ja kankaalla verhoiltu koeajoauton ohjaamo on kuin karkki. Hankala pitää puhtaana, mutta se tuskin cityihmisiä liikaa rassaa. Tummempaakin vaihtoehtoa on toki tarjolla, ja tavallisen nahan lisäksi sport-varusteiden mukana tulee alcantara-pintaa. Takapenkillä on puolestaan aikuisille ahdasta. Tavaratila on sen sijaan auton kokoon nähden toimiva 350 litraa. Isompien tavaroiden lastaaminen syvään poteroon vaatii vain lihaksia. Ja koska akusto on siis sijoitettu pohjalevyyn etu- ja takaistuimien väliin, se ei syö lainkaan litroja tavaratilasta. Noin 300 kilometrin ajolenkin jälkeen sähkö-DS jätti itsestään positiivisen kuvan; itse asiassa niin positiivisen, että se pani minut miettimään. Olisiko koko DS-brändin esittely kannattanut aloittaa vasta tästä mallista – ja olisiko koko DS-brändi kannattunut valjastaa pelkästään sähköä voimalinjassaan kuljettaviin autoihin: siis täyssähköautoihin ja ladattaviin hybrideihin? Suomessa DS 3 Crossback E-Tensen hinnat alkavat 41 391 eurosta, jolloin kyseessä on So Chic -varusteinen auto. Koeajamamme ja ylellisemmin varusteltu Grand Chic maksaa 45 496 euroa. Ilmaista ei sähköautoilu siis ole, mutta hintaero bensaversioon jää sentään alle kymppitonniin. Tosin myös hintaero Peugeot 208:n ja Opel Corsan sähköversioihin jäänee melkoiseksi. Mutta jos tyylikkyys ja persoonallisuus ovat autonvalinnassa etusijalla, DS 3 Crossback puolustanee paikkaansa erinomaisesti. Teksti ja kuvat: Vesa Eskola DS 3 Crossback E-Tense Grand Chic Hinta alkaen 41 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 45 496 € Moottori Sähköauto, etuveto, automaattivaihteisto Teho 100 kW (136 hv) Vääntö 260 Nm Vääntö 260 Nm Akku 50 kWh teoreettinen kapaisteetti, käytössä olevaa ei ilmoitettu. Toimintamatka 320 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 150 km/h Mitat pituus 4118 mm, leveys 1791 mm, korkeus 1534 mm, akseliväli 2558 mm Muu tieto Lataus: Type 2 11 kW (3x16A) & 7,4 kW (1x32A), CCS 100 kW Euro NCAP 4 tähteä Takuu 7 vuotta ilman kilometrirajaa Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?